הקבלנים: הממשלה מתעקשת להעלות את מחירי הדירות

שרגא ברוש: "כיצד יתכן שמשרד האוצר מתעלם מחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת שקבע כי חוק מס הפיתוח אינו חוקתי - ומנסה להגניב מיסים חדשים מכל כיוון?

היום (א') בניגוד מוחלט לחוות הדעת של יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, שקבע בועדת הפנים של הכנסת, מיום 10 באוגוסט כי הניסיון של האוצר להטיל מס חדש - מס פיתוח אינו חוקתי, הגיש משרד האוצר, לועדת השרים לענייני חקיקה, תחת חוק ההסדרים, את הצעת חוק מס הפיתוח, שיאפשר לרשויות המקומיות הטלת שורה של מיסים מוניצפליים חדשים הנקראים מיסי פיתוח, אך בניגוד לחובה הקיימת על הרשות להשקיע ואז לגבות במס החדש הרשות לא תהייה חייבת לבצע עבודה כנגד גביית המס.

התאחדות הקבלנים והתאחדות התעשיינים מתכוונים להחריף את המאבק בהחלטת הממשלה להגדיל את היטלי הפיתוח.

סמנכ"ל התאחדות הקבלנים, ערן ניצן אמר בעקבות פעולת האוצר:"אנו בהתאחדות הקבלנים מופתעים שהממשלה מתעקשת להמשיך ולקדם צעד של הטלת היטלי פיתוח שבמרכזו הטלת מס על הציבור לצורך הקמת מוסדות ציבור (שעד היום תוקצבו על ידי הממשלה).

לדבריו, הממשלה מנסה להעביר את הגזרה - כסעיף בתוך חבילת חוק ההסדרים לקראת אישור התקציב המדינה לשנים 2011-2012. לאחר התנגדויות בכנסת ובוועדותיה הוצא הסעיף מחוק ההסדרים ועלה לדיון בכנסת . בדיון הכנסת קבע היועץ המשפטי לממשלה כי קיים קושי חוקתי בקביעת מיסוי באמצעות תקנות כפי שמוצע על ידי הממשלה, אך הממשלה מתעקשת להמשיך ולקדם את המהלך.

מלבד הקושי החקיקתי החלטת הממשלה תמוהה על רקע מצוקת הדיור בודאי זו של הזוגות הצעירים , הממשלה למעשה מטילה עלויות גבוהות נוספות על ענף הנדל"ן בישראל מהלך שיתבטא בהעלאת מחירי הדירות בישראל.

חלק מהמיסים יחליפו את מנגנון היטלי הפיתוח הקיים ברשויות המקומיות כאשר לרשויות תהיה אפשרות לחרוג בעד 40% מגובה המס שייקבע. היטלי פיתוח הנם היטלים שמשולמים כיום על ידי יזם אשר בונה מבנים חדשים, לשם מימון הקמת התשתיות באזור. גובה היטלים אלו מסתכם בכ- 5.5 מיליארד שקל בשנה. ככל הנראה, במנגנון החדש יוטל המס על כלל התושבים והעסקים ברשות המקומית.

עפ"י דברי יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, הצעה זו: "אינה עומדת בסטנדרטים המקובלים לחקיקת מס וספק אם תעמוד בביקורת חוקתית לאור היותה מנוגדת לעקרונות חוקתיים אשר ביסוד משפטינו אינה חוקתית".

שרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים: "כיצד יתכן שמשרד האוצר מתעלם מחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת שקבע כי חוק מס הפיתוח אינו חוקתי - ומנסה להגניב מיסים חדשים מכל כיוון? איש אינו יודע מה יכלול המס החדש אשר יוביל לתוספת עלויות עד 3 מיליארד שקלים בשנה"; "הממשלה מנסה באמצעות מס הפיתוח החדש להשתחרר מהחובה לבנות על חשבונה בתי ספר, גני ילדים, בתי כנסת, מתנ"סים וכו' ולהטיל את מימון הקמת המוסדות הציבוריים על כתפי הציבור".

לדבריו "המאבק רק החל - לא ניתן לממשלה להשית מיסים חדשים".