בנק ישראל דן בנקיטת צעדים נוספים לצינון בועת הנדל"ן

בנק ישראל: היקף המשכנתאות עלה בחודש יולי, אך אין שינוי משמעותי בסיכון של נוטלי המשכנתאות ■ מזהירים: הגידול בהתחלות הבנייה לא מדביק את הביקושים

הנהלת בנק ישראל שוקלת לנקוט צעדים נוספים כדי לרסן את העלייה במחירי הדירות. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה, אותם פרסם היום (ב') בנק ישראל. בהחלטה, כזכור, הותרה הריבית על כנה ב-1.75% לחודש ספטמבר.

כפי שצוין בהחלטות הריבית הקודמות, בנק ישראל מנהל מדיניות העקבית עם תהליך הדרגתי של החזרת רמת הריבית לרמה "נורמאלית" שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתרום להמשך ההתאוששות בפעילות במשק, תוך שמירה על היציבות הפיננסית.

קצב עליית הריבית אינו קבוע, אלא תלוי בסביבת האינפלציה, הצמיחה במשק הישראלי והעולמי, המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל. בהודעה מציינים בבנק ישראל כי השארת הריבית ללא שינוי בספטמבר עקבית עם תהליך זה.

המשתתפים בדיון דנו בשתי סוגיות מרכזיות. האחת היא הערכת הסביבה של הפעילות הריאלית והשנייה היא ההתפתחויות בשוק הדיור. כן נידונה התפתחות האינפלציה והציפיות.

נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השני הצביעו על צמיחה מהירה של התוצר בשיעור של 4.7% (במונחים שנתיים, מנוכה עונתיות) עם התרחבות היצוא בשיעור של 15.8%. על רקע החששות לגבי מידת ההתמדה של ההתאוששות הכלכלית בעולם ועוצמתה, ובפרט התפתחותם של הביקושים ליצוא הישראלי התייחסו המשתתפים לאי הודאות לגבי קצב הצמיחה הצפוי בפעילות הכלכלית.

צוין כי תחזית חטיבת המחקר לצמיחה של 3.7% בישראל ב-2010, שפורסמה באפריל, מתיישבת עם האטה מסויימת בקצב הצמיחה במחצית השנייה של השנה. התחזית תעודכן בחודש הבא, לאחר פירסום נתוני סקר כוח אדם.

בנוסף, דנו המשתתפים בהשפעה האפשרית של התרחבות הפעילות על השכר הריאלי, וכתוצאה מכך על המחירים. צוין, כי עד כה, למרות התרחבות התעסוקה לא ניכר לחץ משמעותי על השכר הריאלי. יחד עם זאת, יתכן כי בעתיד, עם הצטמצמותו של שיעור האבטלה, המשך הגידול בפעילות ילווה בתגובה של השכר.

שוקלים צעדים נוספים לקירור שוק הנדל"ן

חברי הנהלת בנק ישראל דנו גם הפעם בהתפתחויות בשוק הדיור בחודשים האחרונים. צוין כי נמשכת העלייה המהירה במחירי הדירות (שאינם נכללים במדד המחירים לצרכן) שעלו במאי ב-2.2% ושיעור עלייתם ב-12 החודשים האחרונים מסתכם בכ-22%. עלייה מהירה זו מתבטאת בפער שהולך ומתרחב בין מחירי הדירות לבין מחירי הדיור (הנמדדים על פי שכר הדירה ונכללים במדד המחירים לצרכן) שעלו בכ-5.6% ב-12 החודשים האחרונים.

צוין כי ביולי נרשמה עלייה מתונה בשיעור המימון על ידי הלוואות לרכישת דירה וכן היקף גבוה של משכנתאות חדשות, למרות ירידה של 10% לעומת רמת השיא של יוני. עוד צוין כי מבחינת כושר ההחזר של הלווים עולה כי אין שינוי משמעותי בסיכון. עוד צוין כי ישנה תגובה מסוימת של צד ההיצע - עם גידול במספר התחלות הבנייה וההשקעה בדיור, אולם הוא אינו מדביק את הגידול בביקושים.

לגבי השפעתם של הצעדים המקרו יציבותיים שנכנסו לתוקף ביולי, כלומר הוראת חזקיהו המפורסמת שאמורה להביא להקשחת התנאים לקבלת משכנתאות, צוין כי עדיין מוקדם מדי כדי לבחון את השפעתם וכי יש להמתין לנתונים לגבי שוק המשכנתאות עבור החודשים יולי ואוגוסט. נוכח המגמות הנמשכות בשוק הדיור, הועלה בדיון הצורך לשקול נקיטת צעדים מקרו-יציבותיים נוספים בתחום זה.

המשתתפים בדיון ציינו שבנוסף להשפעתה של הריבית לטווח קצר על מחירי הדירות, ירידתן של הריביות לטווחים בינוניים וארוכים, בהשפעת הירידה בריביות בעולם, משתקפת בהוזלת העלות של מימון רכישת הדירות ובכך תורמת להגדלת הביקושים.