דנקן: ארה"ב צריכה לנצל התשואות הנמוכות ולהגדיל החוב

הכלכלן הבכיר ריצ'רד דנקן: רק תמרוץ יכול להציל את הכלכלה האמריקנית; הממשל חייב לגייס חוב ולתמרץ את הכלכלה

הכלכלן והסופר הידוע ריצ'ארד דנקן סבור כי ארה"ב צריכה לנצל את שיעורי הריבית הנמוכים כדי לממן דחיפה מסיבית של המחקר הטכנולוגי, מאחר שרק תמרוץ יוכל להציל את הכלכלה. כך אמר בראיון לאתר מרקטווץ'.

התשואות הנמוכות באג"ח הממשלתיות, שהחלו למעשה לרדת מתחילת המשבר הגלובלי, משמעותן שהממשל בארה"ב יכול ללוות כספים בזול, כלומר בתשלומי ריבית נמוכים. הגיוסים הללו עשויים לסייע לכלכלה לחמוק משפל, למרות שיש לציין שהגירעונות הממשלתיים הם דמיוניים.

לדברי דנקן, המפתח הוא להשתמש בכסף כדי לתמוך בטכנולוגיות עם פנים לעתיד, שיעזרו להציב את ארה"ב בעמדה תחרותית וכן, להפחית את התלות שלה בתעשיות שניתן לעשות להן מיקור חוץ למרכזים מעבר לים בהם עלות השכר נמוכה.

דנקן אמר שההאטה הכלכלית לא תסתיים בקרוב, וכשהמחירים נותרים נמוכים, הממשל יכול לממן גרסה מודרנית ל"ניו-דיל" של ממשל רוזוולט בשנות ה-30 של המאה הקודמת. "המצב הנוכחי יוצר הזדמנויות חסרות תקדים לחברה שלנו. יש לנו מצב בו ה'פד' יוצר כסף, וזה לא יוצר אינפלציה".

"להוציא כסף"

עם הזמן, חידושים כמו תרופה לסרטן, טיפולים לזיקנה מוקדמת, או התקדמות בתחום האנרגיה הסולארית - שמסיימת את התלות בנפט זר - יעזרו לארגן מחדש את הכלכלה. שגשוגן של תעשיות מקומיות גם יוביל לעלייה בהכנסות ממיסים, מה שיאזן את התקציב.

דנקן, שמשמש גם ככלכלן הבכיר בקרן גידור הפועלת מסינגפור, מאמין שארה"ב לא תוכל להימנע מרמות חוב גבוהות כשל יפן. השאלה, הוא אומר, אינה אם וושיגנטון תוציא כסף בניסיון להציל את הכלכלה, אלא האם היא תעשה שימוש נבון בכסף הזה. במהלך ה"עשור האבוד" שלה בשנות ה-90, יפן יצאה בתוכנית תמרוץ מסיבית. אולם, רוב הוצאות הכספים של הממשלה היפנית ספגו ביקורת, משום שהן מימנו פרויקטים חסרי תועלת.

לפי הערכות של הקונגרס, ארה"ב כבר נמצאת על המסלול לצבירת גירעונות של למעלה מטריליון דולר בשנה עד העשור הבא. "אם הממשל לא יוציא את הכסף הזה, נתמוטט למיתון. ככל הנראה, הוא כן יוציא אותו... זה נבון הרבה יותר להכיר בקיומן של הזדמנויות ולהוציא את הכסף בדרכים שיקדמו את המטרות של הציוויליזציה שלנו", אומר דנקן.