הראל ויזל, מנכ"ל פוקס: אני לא חייב לשבת בכל קניון ובכל מחיר

ויזל, שהשתתף בפורום שוק החוב של מידרוג ו"גלובס", משיב לטענות על הסיכון שמגלם ענף האופנה לפדיון הקניונים: "אף קניון לא יפנה 10 חנויות קטנות בשביל חנות אחד גדולה של GAP"

מנכ"ל ויו"ר חברת האופנה פוקס, הראל ויזל, משיב היום (ב') מלחמה לטענות לפיהן ענף האופנה מסוכן ליציבות המרכזים המסחריים (הקניונים בעיקר), במיוחד בשל ריבוי כניסתם של המותגים הזרים לארץ לאחרונה, הגורם לתמהיל הולך וגדל של הכנסות לנבוע מהענף.

"אף קניון לא יפנה 10 חנויות קטנות בשביל חנות אחד גדולה של GAP. רשתות האופנה הזרות בכלל לא מתחרות על אותם שטחים. זה בא בעיקרון על חשבון שופרסל, בתי-קולנוע וכדומה, ולא על אותה בלטה - לכן זה לא משנה את הביקוש".

הדברים נאמרו במסגרת פורום שוק החוב של חברת דירוג האשראי מידרוג בשיתוף "גלובס", שעסק בענף הנדל"ן. ויזל התייחס גם לחשיפת "גלובס" בנוגע לרכישת חברת הנדל"ן המניב בריטיש ישראל בידי מליסרון המתחרה. "זה יכול לעבוד גם כחלק פיפיות. אם יש גוף שאני עובד איתו כרגע ואנחנו לא מסתדרים, אני יכול לאיים עליו שאני יוצא מכל 26 הקניונים שלו (מספר הקניונים בקבוצה הממוזגת, א"ו) וכו'. עד כה אין שום רשת שקראה תיגר על קבוצה כזו גדולה של קניונים או להיפך. ברגע שזה יקרה תהיה תגובת שרשרת, והרבה מאוד רשתות ירצו לעשות את זה".

"אולי אני מקלקל את החגיגה", אמר ויזל, "אבל צריך לבדוק מה שכר הדירה שמשלמות רשתות בקניונים לפני שמתחילים לחשב תשואות, כי אחרת התשואה היא וירטואלית". לשיטתו, שני קניונים סמוכים הזוכים לאותה רמת ביקורים יומית, אך כשאחד גובה שכר דירה של 400 שקל למ"ר והשני 200 שקל למ"ר, הם יתכנסו לאורך זמן ל-300 שקל למ"ר - "גם אם ייקח זמן עד מועד חידוש החוזים", במיוחד כש"יש רשתות ישראליות שהתפרקו בשבוע שעבר, ובכל קניון חדש שנבנה שכר הדירה הוא מחצית מזה שגובים בקניונים שעובדים כבר 20 שנה".‏

"פעם היה חשוב לנו לשבת בכל מקום. אני לא אעבוד בשביל אף אחד אחר, לא בשביל לשלם 20% מהפדיון כשכר דירה. בנינו גם מגן בפני השתוללות (בגביית שכירות מוגזמת) של קניונים כאלה ואחרים - מועדון הלקוחות שלנו מונה כיום 400 אלף משפחות, כ-30% מכוח הקנייה של מדינת ישראל, ומהווה כ-50%-60% מהמחזור שלנו - ואז אני יכול לבוא ולהגיד לבעל הקניון שאני אסגור את חנות; אני לא צריך לשבת בכל מקום ובכל מחיר". ‏

כמי שעתיד לייבא את מותג האופנה אמריקן איגל לארץ, אמר ויזל כי "לא צריך להסתנוור ממותגים". להערכתו, לגוף מקומי המייבא מותג זר יש סיכוי רב יותר להצליח - הצלחה שתלויה בבניית המותג והלוגיסטיקה. "אצלנו חנויות מקבלות סחורה כל יום, ולא על-ידי נהג מסתובב שמביא סחורה רק פעם בשבוע".