אנשי הדממה

הדירקטריון דווקא חפץ להשאיר את בהרב בתפקיד, אבל הוא גילה שיש חיים מחוץ לאמדוקס

מעטים הרימו הבוקר גבה למשמע הידיעה כי דב בהרב, מהמנכ"לים היותר מוערכים, פורש מתפקידו כמנכ"ל אמדוקס, אחת מספינות הדגל שעדיין משייטות בים ששמו "ענף הטכנולוגיה הישראלי". בהרב, שעדיין לא חגג שישה עשורים, כיהן בתפקידו בשמונה השנים החולפות,ושמונה שנים הן לא מעט.

ברוב המקרים, מנכ"לים מחזיקים בתפקידם למשך תקופה של חמש שנים בממוצע, אך בהרב, שחידש את חוזה העסקתו מידי שנתיים (כך עובדת אמדוקס מול מנהליה הבכירים - חידוש חוזי העסקה מידי מספר שנים מועט) הגיע ביולי האחרון, עם פקיעת חוזהו הנוכחי, למסקנה כי די לו והגיע הזמן להמשיך הלאה.

יודעי דבר מספרים לנו כי דירקטוריון אמדוקס דווקא רצה בהמשך כהונתו של בהרב, אך האחרון גילה שיש חיים מחוץ לבניין החברה בצומת רעננה, והחליט לתור אחר הזדמנויות אחרות. ההחלטה הייתה שלו, ורק שלו, אומרים מקורביו.

1. דם חדש ישן

אלי גלמן, מחליפו של בהרב, הוא איש של אמדוקס, אולי יותר מבהרב עצמו. גלמן צמח באמדוקס ונמנה על קבוצה שהפכה למיתוס - "יוצאי אמדוקס". מריו סגל, בועז דותן, נחמיה למלבאום, וכן אבי נאור, המנכ"ל הקודם של החברה טרם עידן בהרב, נמנים על חבריו לקבוצה זו, אך להבדיל מאלו - שפרשו מהחברה לפני הרבה שנים וחלקם עשו זאת זמן קצר לאחר כניסתו של בהרב לתפקיד - גלמן נותר בחברה, וחיכה בסבלנות.

גלמן הצטרף לאמדוקס כבר לפני שני עשורים, והחל את דרכו בחברה מלמטה, בין השאר, כמנהל פעילות החברה באירופה וצפון אמריקה. תפקידו האחרון בחברה היה Chief Operating Officer - תפקיד שהפך אותו למשנה הבכיר ביותר של בהרב, וכך סימן אותו כמחליף של האחרון.

2. סבלנות - שם המשחק

גלמן מאוד רצה להיות המנכ"ל הבא של אמדוקס, והוא ידע שיש לו סיכוי לא רע. זו הסיבה מדוע העניק לחברה את מיטב שנותיו הבוגרות, וזו כנראה הסיבה מדוע פרש לפני שנתיים מתפקידו הניהולי בחברה, נותר לכהן כדירקטור והקדיש את זמנו לפעילות חברתית (וכן סייע לחבריו לרכוש את גרעין השליטה בריטליקס).

גלמן לא ויתר על החלום, רק הקפיא אותו באופן זמני ולשם כך זז הצידה. באמדוקס, סבלנות היא תכונה יקרה מפז. מנהלים בכירים בחברה יודעים שאם הם רוצים להתקדם בסולם הדרגות, הם צריכים להמתין לא מעט שנים, ולהתאזר בסבלנות. ולגלמן הייתה סבלנות, וכן אורך חיים ויכולת ראייה לטווח ארוך - שתי תכונות נוספות שהן הכרחיות עבור מי שצריך להוביל ספינת ענק כמו אמדוקס.

3. בלי רעידת אדמה

היתרון הראשוני במינוי גלמן למחליף של בהרב טמון בכך שמדובר באיש מתוך החברה, ולא במינוי מבחוץ. גלמן מכיר את אמדוקס כמו את כף ידו, וזו הסיבה מדוע רוב הנהלת החברה תיוותר נאמנה לו - רגע לאחר כניסתו לתפקיד - ומדוע ציבור המשקיעים לא אמור להיבהל מהשינוי לעיל. גלמן - וזו נקודה די חשובה - היה מי שניהל את הקשר העיקרי עם שוק ההון במסגרת תפקידו האחרון בחברה.

ועוד משהו. לבהרב וגלמן, כך מספרים מקורביהם, יש עקרונות ניהול די דומים. גלמן מכונה "איש הצללים", ומקורביו של בהרב אומרים כי גם האחרון כונה כך בימיו הראשונים כמנכ"ל.

4. נדרש זעזוע קל

ובכל זאת, אמדוקס של היום אינה אמדוקס אותה קיבל לידיו בהרב. החברה, שכבר רחוקה מהגדרתה כחברת צמיחה, מדשדשת בשנתיים האחרונות, ועל כך מעידה התנהגות המניה שהוסיפה לערכה רק 9% בשנה האחרונה, איבדה 4% מתחילת השנה ומחקה 9% מערכה בשנתיים האחרונות. אמדוקס זקוקה לדם חדש, וייתכן שגלמן - למרות שצמח בה - הוא האיש הנכון בזמן הנכון.