750 שקל קנס ופסילת רשיון על-תנאי לשנתיים לנהג שנדחף לנתיב

נוסעים על נתיב מרכזי באיילון ואז חותכים ימינה ברגע האחרון? זה עלול לעלות לכם ביוקר ■ ביהמ"ש: "זו עבירת בריונות הגורמת לזעם בקהל הנהגים שומרי החוק העומדים בסבלנות בפקק"

גם בתשע"א התופעה הזו כנראה לא תעזוב אותנו: בכל יום אלפי נהגים מנסים לפלס את דרכם במהירות ליעדם על-ידי עקיפות בכבישים. כשהם מנצלים מרווח בין מכוניות העומדות בתור, נדחפים הנהגים לנתיבים אחרים עמוסים במטרה "לזרז תהליכים" ולחסוך את העמידה בפקק. כל זאת, כמובן, על חשבון נהגים שעומדים בתור לרמזור.

לאחרונה החליט בית המשפט לאותת באופן ברור לנהגים כי התופעה פשוט לא מקובלת עליו. בהכרעת דין תוקפת השופטת שרון לארי-בבלי את התופעה וכותבת: "מדובר בעבירת בריונות הגורמת למתח וזעם בקרב קהל הנהגים שומרי החוק העומדים בסבלנות בפקק וממתינים לתורם להתקדם בצומת".

הדברים נכתבו בהתייחס לנאשם גיא בייקין, אשר בזמן פקקי הבוקר נסע בנתיב המיועד לפנייה ימינה - וברגע האחרון ניצל מרווח בין שתי מכוניות כדי להשתלב לנתיב העמוס הממשיך ישר.

בייקין, אשר עוכב על-ידי המשטרה, הודה בעובדות אך טען כי מעשיו לא היוו הפרעה ממשית לתנועה, שכן הוא השתלב במהירות והמשיך בנסיעתו.

דבריו לא הרשימו במיוחד את השופטת: "הנאשם גם עתה אינו מפנים את מעשיו, ומשנשאל על-ידי בא-כוח המאשימה מדוע לא השתלב מיד עם היכנסו לכביש כפי שנדרש על-פי חוק, השיב כי היה עומס במקום, ולכן העדיף לנסוע בנתיב הפנוי עד לצומת ואז להשתלב".

השופטת הוסיפה: "הנאשם, אשר עניינם של אחרים ככל הנראה אינו בראש מעייניו, בחר להתקדם בנתיב פנוי ולחתוך את כל הנהגים העומדים בתור בסמוך לצומת".

בית המשפט לא הסתפק הפעם בנזיפות וקבע גם תג מחיר מעשי לעבירה: 750 שקל קנס וחודשיים פסילת רישיון על-תנאי למשך שנתיים.

הסעיף בו מואשם הנהג, סעיף שעד כה לא הורשעו בגינו נהגים רבים, הוא סעיף 40 (א) לתקנות התעבורה, הקובע: "לא יסטה נוהג רכב מנתיב נסיעתו, אם עלול הדבר לגרום להפרעה או לסיכון".

גורם במשטרת התנועה אמר ל"גלובס", שלא לייחוס, כי "המשטרה כבר אכפה את התקנה הזו קודם, אך לרוב היא לא נאכפה ככזו העומדת בפני עצמה אלא כמשהו נלווה לעבירות אחרות וידועות יותר. העובדה שבית המשפט הרשיע נהג על סמך הסעיף הזה בלבד בהחלט מחזק את היכולת של השוטרים ואת הביטחון שלהם לאכוף את הסעיף הזה בפני עצמו כעבירה משמעותית, וזה בא לידי ביטוי בשטח".