תחנת הכוח באשקלון יוצאת מהמגירה - במתכונת דו-דלקית

בדיון אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה סוכם לקדם "במהירות האפשרית" את התכנית להקמת התחנה במתכונת דו-דלקית ■ הבעיה: אין בישראל ניסיון באישור פרויקט מסוג כזה

התכנית להקמת תחנת הכוח באשקלון (פרויקט D) תועבר לשני מסלולים תכנוניים מקבילים - כך סוכם בישיבה אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי בהשתתפות שרי התשתיות הלאומיות והגנת הסביבה, מנכ"ל האוצר חיים שני ויושב ראש מינהל התכנון במשרד הפנים האדריכל שמאי אסיף.

במשרד התשתיות הביעו שביעות רצון רבה מתוצאות הישיבה ואמרו כי הוא מוכיח את אי נחיצותה של ועדת שני לצורך קבלת ההחלטה על הקמת התחנה. "יש תחושה שמשהו שהיה תקוע שמונה שנים מתחיל לזוז ושחשיבות הנושא ברורה היטב לכל הגורמים המעורבים". באוצר אמרו בתגובה כי הם אינם מתייחסים לתוכנו של הדיון.

מנכ"ל האוצר חיים שני שהשתתף בישיבה אמר כי משרד האוצר טרם גיבש עמדה בשאלה באיזה מתכונת תוקם התחנה וכי הדבר ממתין להשלמת עבודת וועדת שני בנושא בדיקת העלויות של הדלקים שישמשו להפעלת התחנה, פחם, גז טבעי או דלק אחר.

בישיבה סוכם כי הליכי האישור הקיימים של התחנה יימשכו, ובמקביל תעביר חברת חשמל בהקדם האפשרי תסקיר סביבתי לועדות התכנון המסביר מהן המשמעויות של הקמת תחנה דו-דלקית. אסיף הסביר כי מוסדות התכנון בישראל מעולם לא אישרו הקמת תחנה דו-דלקית בישראל משום שמדובר ברעיון חדשני ולכן יש צורך בקבלת חוות דעת מגופי המקצוע. אסיף העריך בישיבה כי התחלת הליכי התכנון מחדש תביא לעיכוב של חצי שנה עד שמונה חודשים בקידום התכנית, אך לנדאו אמר כי הוא "מוכן לחתום על שמונה חודשי עיכוב". בסיכום הדיון הוחלט כי בעוד 90 יום יוחלט איזה מהמסלולים התכנוניים הוא המהיר יותר.

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן שהתנגד להקמת תחנה פחמית באשקלון הסכים עקרונית ליוזמתו של לנדאו להקמת התחנה במתכונת דו-דלקית, כאשר הגז הטבעי משמש כדלק עיקרי והפחם - דלק לגיבוי. ואולם ארדן והירוקים שינו את עמדתם לאחר שלנדאו הגיש לממשלה את תכנית החירום שלו למשק החשמל שבמסגרתה הציע לקבוע שהתחנה תופעל בכל מקרה החל משנת 2015, גם אם לא יינתנו עד אז כל האישורים להפעלת התחנה במתכונת דו-דלקית. ארדן והירוקים טענו כי לנדאו הטעה אותם וכי הוא אינו מתכוון להתחייב על-כך שהתחנה תופעל בגז טבעי, כשהפחם ישמש רק לגיבוי.

הדיון אצל מנכ"ל ראש הממשלה התקיים בעקבות מחאותיו של שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש שעבר למנות צוות בדיקה למצב משק החשמל בראשותו של מנכ"ל האוצר חיים שני. לנדאו זעם על-כך שתהליך קבלת ההחלטות בנושא השייך לתחום התשתיות, הועבר לאחריות הדרגים המקצועיים במשרד האוצר. לנדאו טען שאין סיבה לעכב את ההחלטה על הקמת התחנה הדו-דלקית באשקלון (פרוייקט D) עד להשלמת עבודתה של וועדת שני, משום שהנושא כבר סוכם עם ארדן.