סגירה מעורבת באירופה לאחר נתון המאקרו בארה"ב

מניית נוקיה זינקה לאחר ההודעה על החלפת המנכ"ל ■ באסיה התנהל המסחר בעליות שערים נוכח נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו ביפן ובסין

המסחר בבורסות אירופה הסתיים היום (ו') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר ירידות שנרשמו במשך מרבית היום, בהובלת מניות הבנקים שאיבדו גובה עקב כוונת דויטשה בנק לגייס הון באמצעות הנפקת מניות. פרסום של נתון מאקרו חיובי בארה"ב הביא לשיפור במגמה.

נתון המלאים הסיטונאיים לחודש יולי בארה"ב, שפורסם כחצי שעה לאחר תחילת המסחר בוול סטריט, הצביע על גידול של 1.3% . זאת, לעומת צפי לעלייה של 0.4%, לאחר עלייה של 0.1% ביוני. מדובר בעלייה החדה ביותר בשנתיים האחרונות, והיא מצביעה על כך שהחברות והעסקים בארה"ב צופים ביקושים חזקים יחסית למוצריהן ולכן הם מגדילים מלאים.

מניית דויטשה בנק (סימול בבורסת פרנקפורט: DBK) רשמה ירידה. זאת, לאחר שהבנק הגרמני הודיע אתמול כי בכוונתו לגייס יותר מ-10 מיליארד דולר באמצעות הנפקת מניות חדשות, מה שיביא לדילול בעלי המניות הקיימים. בשוק חוששים כי בנקים נוספים יילכו בעקבותיו ויגייסו הון בהנפקות, מה שלוחץ מטה את מניות הבנקים היום.

עדיין בסקטור הבנקים, מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד נסחרה בכיוון הפוך למגמה ורושמה עליות לאחר שסיטי העלה את המלצתו למניה ל"קנייה" מ"החזק", בעיקר בגלל הדיסקאונט בו נסחרת המניה בהשוואה לשווי הראוי לה, להערכת האנליסטים. במקביל, סיטי חתך את ההמלצה למניית ברקליס ל"החזק" מ"קנייה", בשל חשש מפגיעה במרווחים ועלייה בהוצאות הבנק. האנליסטים ציינו כי הם מעדיפים את מניית לוידס בקרב מניות הבנקים בבריטניה והכי פחות מעדיפים את ברקליס.

מניית נוקיה זינקה לאחר שדירקטוריון החברה הודיע על שינויים בצמרת ההנהלה. המנכ"ל הנוכחי, אולי-פקה קלאסבו, יוחף החל מה-21 בספטמבר בסטיבן אלופ, שמכהן היום כראש החטיבה העסקית במיקרוסופט. השינויים מגיעים לאחר ירידה מתמשכת בנתח השוק של נוקיה, בעקבות התחרות העזה מצד ה-iPhone, הבלקברי וטלפונים מבוססי מערכת אנדרואיד של גוגל.

עליות באסיה

מדדי המניות המובילים בבורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים, הודות לרוח גבית מוול סטריט ושלל נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו היום במזרח - ובראשם נתוני צמיחה טובים מהצפוי ביפן ונתוני סחר חזקים בסין. מדד ה-MSCI אסיה עלה ב-0.3% וסגר את השבוע בעלייה של 1.5%.

אמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות של עד 0.5% הודות לנתוני מאקרו טובים מהצפוי שהראו על ירידה בתביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה. הבוקר ביפן דיווחה הממשלה כי התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) צמח ב-1.5% בקצב שנתי ברבעון השני של השנה - הרבה מעל האומדן הראשוני שפורסם בחודש שעבר והצביע על צמיחה כלכלית של 0.4% בלבד.

נתונים טובים פורסמו לא רק ביפן אלא גם בסין. הממשל הסיני פרסם היום את נתוני הסחר לחודש אוגוסט, מהם עולה כי הייצוא מסין זינק ב-34% (לעומת אוגוסט אשתקד) ל-139 מיליארד דולר, מעט מתחת לתחזיות המוקדמות של האנליסטים שציפו לעלייה של 35%. אך נתוני הייבוא הפתיעו לטוב וזינקו ב-35% ל-119 מיליארד דולר, בעוד שבשוק ציפו לעלייה של 25% בלבד. נתוני הייבוא מעידים על ביקושים חזקים בתוך סין למוצרים מחו"ל. העודף המסחרי של סין הסתכם באוגוסט ב-20 מיליארד דולר, לעומת 28 מיליארד דולר ביולי.

"הרבה חדשות רעות היו כבר מתומחרות בשוק אז אנשים שואלים את עצמם עכשיו האם השוק יכול עוד להידרדר מכאן והלאה", אמר לסוכנות בלומברג פול קסירדיס, מנהל השקעות בבנק Ausbil Dexia שבאוסטרליה. "לדעתי אנו נראה סיבוב בשווקים בקרוב ואנשים יחזרו לנכסים מסוכנים יותר, ובהתחשב במצב השוק היום - זה יהיה מהלך עוצמתי".

מבין המניות הבולטות היום באסיה נציין את טויוטה וסוני , הייצואניות היפניות שכ-70% מהכנסותיהן מגיעות מחוץ ליפן, אשר עלו בעקבות הסנטימנט החיובי אמש בוול סטריט. מניית קאנון , יצרנית המצלמות הגדולה בעולם, זינקה לאחר שהחברה הודיעה על תוכנית לרכישה עצמית של מניותיה.