תשואה של 37.2% למדד נדל"ן כחול-לבן בשנה שחלפה

גדולה פי 4.7 ממדד הנדל"ן הבורסאי ■ ביג הובילה את המדד בשנה שחלפה עם תשואה של 54.2% - אך עסקת מליסרון ובריטיש צפויה לתת את אותותיה בשנה הקרובה

מדד נדל"ן כחול-לבן סיים את שנת תש"ע בתשואה חיובית של 37.2% - נתון מדהים, בהתייחס לשליטה המוחלטת של מגזר הנדל"ן המניב במדד, המאופיין בסולידיות ובהכנסה קבועה מדיבידנדים המזכירה יותר תשואות של אג"ח. יתרה מכך; כמעט מחצית ממניותיו הציגו תשואה עודפת על המדד, ובראשן ביג (54.3%) - שנכנסה השנה לשותפות עם קרן הריט האמריקנית קימקו והצטרפה למדד ת"א-100.

התשואה הזו מתפרסת באופן מאוזן על כלל מניות המדד, בניגוד להשפעה התלת-ספרתית של אלרוב ישראל על המדד ב-2009. רק שתי מניות מתוך המדד - אפריקה ישראל ואזורים - ירדו בשנה העברית החולפת, וקשה לומר שהנתונים השנתיים לגביהן התקבלו בהפתעה. שאר המניות הניבו תשואה דו-ספרתית, כולל עזריאלי - שעלתה ב-11% בשלושת חודשי המסחר מאז הנפקתה. אסטרטגיית ההשקעה במניות נדל"ן מוטות פעילות מקומית הוכיחה את עצמה גם השנה, כשהניבה תשואה גדולה פי 4.67 מזו של מדד נדל"ן 15. כיום, נמצא מדד כחול-לבן במרחק 1.9% בלבד מהשיא.

אם לא יהיו הפתעות, 2010 צפויה להסתיים בתשואות נמוכות יותר, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתשואות מתחילת השנה. יתרה מכך, חלק מהמניות נסחרות סביב שיאן ההיסטורי (רק השבוע חצתה גב-ים את קו הרקיע של עצמה), כשהדיבורים על בועה בשוק הדיור מחד וקניבליזציה במגזר המרכזים המסחריים מאידך עשויים להוות אפקט ממתן.

זה המקום להזכיר את עסקת הענק שחתמה את השנה העברית - בה מתעתדת מליסרון והחברה האם עופר השקעות לרכוש את בריטיש ישראל. הצעד הזה צפוי ליצור דואופול בתחום הקניונים. במדד צעד זה יבוא לידי ביטוי כמניה (הממוזגת) השנייה בתולדותיו שמשקולתה תתוקן כלפי מטה לרמה המירבית האפשרית - 15%. המניה הנוספת היא היריבה עזריאלי.

הצעד הזה צפוי להשפיע על כל השוק: הוא מתמחר לבריטיש ישראל מחיר גבוה ממחיר היעד שקבעו לה אנליסטים, גוזר מינוף גבוה יותר למליסרון, אך גם פוטנציאל לעליית מניית עזריאלי לאותה רמה של מכפיל הון. אם מליסרון תמכור את פעילות המשרדים של בריטיש, הדבר עשוי להשפיע גם על חברות כגב ים ואמות - ואולי אף על עזריאלי (שגם לה פעילות בתחום המשרדים) שוב.