שני אזורי זמן בישראל? יוזמה בגבעתיים: שעון קיץ עד נובמבר; "יש רוב - ת"א, ר"ג והרצליה רוצות גם"

חבר מועצת העיר בגבעתיים, יורם פומרנץ, מתכוון להעלות הצעה לחוק עזר עירוני תוך כשבועיים ■ אם ישיג רוב יפעלו בתיה"ס, החוגים ומוסדות העירייה לפי שעון הקיץ ■ פומרנץ: "הציבור מוכן לשלם את מחיר הטרטור בשביל יתרונות שעון הקיץ" ■ הנה בא החושך / דבי קאופמן

דמיינו לכם את התסריט הבא: אתם יוצאים מביתכם שבעיר אחת בשמונה בבוקר, מבלים שעה על הכביש בדרך לעבודה שלכם בעיר אחרת, ועדיין מגיעים לעבודה בשמונה בבוקר. בסוף היום, בשש בערב, אתם יוצאים מהמשרד, שוב מבלים שעה על הכביש - אבל מגיעים הביתה רק בשמונה בערב.

נשמע בדיוני? מתברר שלא לכולם. כיוון שעון פעמיים-שלוש ביום, חישובים בלתי פוסקים של השעה, תסכול על משרדי ממשלה סגורים בשעה 15:00 בצהריים ואיפוס שעונים עם מכרים - זה, לדברי חבר מועצה בגבעתיים, מחיר פעוט שנצטרך לשלם עבור תענוג הרבה יותר גדול: שעון קיץ עד נובמבר.

"החל מהלילה אנחנו במצב אבסורדי ומטופש שכולו נובע מכך שלסקטור מסויים יש יכולת לאחוז מדינה שלמה בגרון ולכפות מציאות זמן שבינה לבין עונות השנה והמיקום של מדינת ישראל בציר המזן אין שום קשר", אומר יורם פומרנץ, יו"ר רשימת "גבעתיים הירוקה", חבר סיעת שינוי ולשעבר סגן ראש עיריית גבעתיים. "איש לא ינסה לטעון שמבחינת ציר הזמן יש הבדל בין מה שהיה לפני יום לבין מה שיקרה בחודש-חודשיים הקרובים".

"כדי לא להיות חלק מהאיוולת הזאת", כדברי פומרנץ, הוא מתכוון להציע כחוק עזר עירוני יוזמה שלפיה יחול שעון קיץ בגבעתיים מ-1 במארס ועד 1 בנובמבר, "שזה", הוא מסביר, "עפ"י כל המבינים ואנשי המקצוע, לפי מיקומה של מדינת ישראל, אמור להיות הזמן הראוי והנכון להנהגת שעון קיץ".

"בניגוד לעצומה של אקהויז, שעליה אמנם חתמו יותר מרבע מיליון איש אבל לא חוללה שינוי בשטח, לנו יש כוח להפוך את זה למחאה פרקטית", אמר פומרנץ, שאינו היחיד שיצא היום ביוזמה להתעקש נגד הזזת השעון - לאחר שכבר נעשתה: איש העסקים יוסי מימן הורה להנהלות החברות שבשליטתו, 012 סמייל וגדות מיכליות, להמשיך לפעול לפי שעון הקיץ.

פומרנץ יעלה את ההצעה בישיבת המועצה בספטמבר, שלהערכתו תתקיים במחצית השנייה של החודש.

פומרנץ גם משוכנע שיצליח להשיג רוב. משיחות עם חברי המועצה שלו, המונים 17 יחד איתו, הוא מאמין שרובם יצביעו בעד ההצעה, אם כי לא כולם, לטענתו, יודו בכך עכשיו מטעמים פוליטיים.

משמעותה של הצבעה כזו היא שהחוק העירוני יעבור, ומאותו הרגע, כלומר: כבר בעוד שבועות אחדים, יחול על כל תושבי גבעתיים. כל המוסדות הציבוריים יפעלו שעה אחת מאוחר יותר משאר המדינה: בתי ספר, חוגים, מוסדות עירייה, כל האירועים העירוניים וכל החיים הפומביים בגבעתיים. "אני לא צופה שתהיה למישהו התנגדות - אדרבא: כולם ירוויחו שעות אור, סוחרים שירוויחו עוד לקוחות, הורים שייהנו מעוד שעת אור. לא מכיר סקטור שירצה ללכת נגד זה".

פומרנץ לגמרי לא מסתפק בשינוי מקומי. לדבריו, פנו אליו בעקבות היוזמה עמיתים מרשימות מקבילות בערים אחרות, ואמרו כי גם הם מתכוונים להעלות הצעה ומה בישיבת מועצת העיר הקרובה. תל-אביב, רמת-גן, הרצליה, קרית אונו, ת"א, הוד השרון ורמת השרון הן רק חלק מהערים ברשימה.

"אני כמובן מקווה שגבעתיים תוביל את המהלך, אבל אין לי ספק שהאפקט החזק ביותר יווצר אם יהיה גל שאליו יצטרפו עוד ועוד רשויות", אומר פומרנץ ומדמיין רחוק: "תארי לך ששליש, או אפילו חצי מהרשויות המקומיות יקבלו את ההצעה. זה יהיה הביטוי הנאה ביותר למחאה שבאה מהשטח".

"מחיר קטן" - כך, כאמור, מכנה פומרנץ את הבלבול שעשוי לאחוז באזרחי המדינה שייאלצו להתנהל לפי שני אזורי זמן שונים. "אני מציע לתת קרדיט לציבור. כמו שאנשים יודעים לתאם עסקים בין מדינות, כמו שהמסחר בבורסות בעולם מתנהל לפי צירי זמן שונים, אנשים יידעו להתאים שעה לכאן או לכאן. יש הרבה מקומות בעולם שבהם באותה מדינה יש הבדל בין עיר לעיר. רוב הציבור יהיה מוכן לשלם את מחיר הטרטור של שעה קדימה שעה אחורה, כדי ליהנות מכל היתרונות שבשעון הקיץ".