השירות שהבין ללבי

גוגל אינסטנט מייתר שניים מהכפתורים שאני הכי אוהב - "אנטר" במקלדת ו"חפש" בגוגל

אני מת על גוגל אינסטנט, השירות החדש של גוגל שמציג את תוצאות החיפוש תוך כדי הקלדה. נסו אותו בעצמכם. הוא עדיין לא פעיל ב-google.co.il, אבל אפשר לגשת אליו דרך google.com.

מה הוא עושה? שלא כמו בחיפוש הישן של גוגל (ישן, הא? עד הבוקר הוא הספיק לי לגמרי, אבל ככה זה בטכנולוגיה ובחיים), שהציג רק הצעות למחרוזת החיפוש - אינסטנט מציע לכם כבר את דף התוצאות, שמשתנה תוך כדי שאתם ממשיכים להקליד.

אחרי יומיים של שימוש באינסטנט הבנתי גם מה גדול בו, וגם מה מפריע לי בו. נתחיל מהמחמאות. קודם כל, זה עובד יופי. זה לא מהשירותים האלה שנתקעים או שאתה לא מבין מה הם רוצים ממך. אינסטנט מבין אותך, עוזר לך, חוסך לך זמן. משהו כמו בין 2 ל-5 שניות בכל חיפוש. זה הרבה. לפי גוגל, שימוש באינסטנט יכול לחסוך 3.5 מיליארד שניות ביום, או 11 שעות כל שנייה. רובן שניות שהלכו על הקלדה.

האמת היא, ביני לביניכם, שאף פעם לא הבנתי את כל חישובי החיסכון בזמן האלה. מה זה בכלל אומר שנחסכו 11 שעות בכל שנייה ברחבי העולם? רק הבוקר חסכתי עם אינסטנט משהו כמו 84 שניות. נו, אז מה קרה? האם זה הפך את העולם למקום טוב יותר או את היום שלי לעשיר יותר?

בכל מקרה, אני מאמין שאין ערך אמיתי לחיסכון בזמן - השאלה הגדולה היא מה אתה עושה בזמן שנחסך. אבל זה לא מהנושאים שטור טכנולוגיה עוסק בהם.

נחזור לאינסטנט. השתמשתי בו, וסוף כל סוף הצלחתי להבין שניים מהמושגים שתמיד שנאתי - "און דה פליי" ו"ריל טיים". כל-כך הרבה פעמים שמעתי אותם, וברוב הפעמים הם היו ריקים מכל תוכן. אבל לא ב"אינסטנט". איתו זה באמת קורה בזמן אמיתי ותוך כדי תעופה.

למרות שמו, אינסטנט דווקא מאפשר לך להעמיק בנושא שחיפשת. ההצעות שלו חכמות ולעתים גם מפתיעות. הוא לוקח את חוויית החיפוש עוד צעד קדימה, פותח לך אפיקים חדשים עם כל אות שאתה מקליד. בקיצור, זה כיף.

אז למה בכל זאת האינסטנט גרם לי להיעצב מעט אל לבי? כי הוא מייתר לגמרי את השימוש בשניים מהכפתורים שאני הכי אוהב: מקש ה"אנטר" במקלדת וכפתור ה"חפש" בגוגל. מהי לחיצה על "אנטר" אם לא השלמה פנימית קטנה. הנה, החלטתי, אני נכנס.

לא סתם זה המקש הכי שחוק במקלדת והכי גדול בה, למעט מקש הרווח - מקש שעליו לא נכתבה מספיק שירה. הרי מה היא לחיצה על ה"חפש" אם לא בחירה מודעת לעבור שער לעולם שכולו ידע חדש?

לחיצה על שני הכפתורים האלה היא מהלך נפשי בזעיר אנפין. כמו לסגור את הדלת אחריך כשאתה יוצא מהבית.

עם אינסטנט לא צריך את שני הכפתורים האלה; אתה בעצם לא צריך יותר להחליט לבד מה אתה רוצה. אתה לא צריך לפסוק כלום או לבחור, ההצעות פשוט ממשיכות לזרום. מישהו יודע יותר טוב ממך מה אתה רוצה. לא תמיד זה נעים.

חיפוש בלי כפתור חיפוש? לאן עוד העולם יתדרדר? קיראו לי סנטימנטלי, אני כבר מתגעגע.