מכה ללסקר: התנגדות בדירקטוריון חב' החשמל להסדר הפנסיה

מנכ"ל החברה ניסה לאשר את ההסדר בהצבעה טלפונית בין חברי הדירקטוריון ערב החג ■ עקב ההתנגדות נדחתה ישיבת הדירקטוריון שנועדה להתקיים היום (א')

עיכוב בלתי צפוי בהליכי אישור הסדר הפנסיה החדש לעובדי חברת החשמל - מנכ"ל החברה עמוס לסקר נכשל בניסיונו לאשר את ההסדר בהצבעה טלפונית בין חברי הדירקטוריון ערב החג.

להערכת גורמים בחברה, אם ההסדר לא יאושר בישיבת הדירקטוריון הקרובה עלול הדבר לעכב את השיחות על הרפורמה בחברה. מדובר בהסדר שעלותו האקטוארית לחברה נאמדת ב-3.2 מיליארד שקל. ל"גלובס" נודע כי לסקר נאלץ לסגת מהצעתו לאחר שחברים בדירקטוריון טענו כי מדובר במחטף וכי לא ייתכן שהסדר בעל משמעויות אקטואריות כה כבדות יאושר ללא דיון מסודר בדירקטוריון.

יצוין כי גם מנכ"ל האוצר חיים שני הביע בעבר הסתייגויות מהעלויות הכבדות של ההסדר בימים שבהם אין לחברת החשמל כסף לממן בניית תחנות כוח חדשות. מצד שני טענו גורמים בהנהלת החברה כי מדובר בנושא ידוע ומוכר שפרטיו פורסמו בהרחבה וכן כי ההסדר עצמו אינו חריג בתנאיו אלא דומה לזה שמקובל בקרב עובדי המדינה.

הסדר הפנסיה החדש גובש בדיונים שנערכו בחודשים האחרונים בין ועד העובדים, הנהלת חברת החשמל, ההסתדרות והממונה על השכר באוצר אילן לוין. הדיונים החלו לאחר שהתברר כי ההנחות לגבי שחיקת הפנסיה של העובדים היו מוטעות וכי בפועל הפנסיה של עובדי דור א' וב' בחברה נשחקת ריאלית בקצב של אחוז אחד בכל שנה.

עלות הצמדת שכרם של עובדי החברה למדד נאמדת ב-2.5 מיליארד שקל ונוסף לכך הם זכאים לפיצוי חד פעמי מקביל לזה שניתן לעובדי המדינה בהסדרי השכר האחרונים. גובה הפיצוי מוערך ב-670 מיליון נוספים לאחר קיזוז סכומים בגין חריגות שכר. אישורו הסופי של ההסדר מחייב החלטת ממשלה אולם מנהל רשות החברות, רו"ח דורון כהן, קבע כי לפני הגשתו לאישור הממשלה חייב ההסדר לקבל את אישורו של דירקטוריון החברה.

נוסף לקשיים שהתעוררו כעת בדירקטוריון נתקל ההסדר בהתנגדות מצד גמלאי חברת החשמל משום שהוא מנתק אותם מההצמדה האוטומטית לתנאי שכרם של העובדים הפעילים. הגמלאים כבר פתחו במאבק משפטי נגד אישור ההסדר.