יזמי רציו הם 'המסודרים' של השנה

הולך ומתקרב הרגע שבו יממשו יזמי השותפות מהרווחים שצברו ומגיעים כבר למאות מיליונים

זה לא יקרה מחר, וגם לא בעוד שבוע, אבל נראה שהולך ומתקרב הרגע שבו יממשו יזמי השותפות רציו חלק מהרווחים העצומים שצברו בשנה החולפת ואשר מגיעים כבר למאות מיליוני שקלים.

רציו, הסיפור הגדול של תש"ע בבורסה, נסחרת היום בשווי הגבוה מ-3 מיליארד שקל, למרות שמאז נוסדה לפני כ-18 שנה, היא לא רשמה ולו הכנסה של שקל אחד מפעילותה בתחום חיפושי הגז והנפט.

את רציו הקימו משפחות לנדאו ורוטלוי, שהיו מזוהות עד לאחרונה בעיקר עם פעילותן הסולידית בתחומי התשתיות, האנרגיה, הטקסטיל והבנקאות. כל זה השתנה כמעט בן לילה, כשבתחילת 2009 הוכרזה תגלית הגז בקידוח הימי "תמר". הקידוח הזה משיק ל"מבנה לוויתן", בו מחזיקה רציו ב-15% מתוך 5 רישיונות חיפושים בים העמוק.

ירדה 40% תוך יום

המשקיעים בתל-אביב מיהרו להבין את הפוטנציאל החבוי בשותפות, שהיתה רדומה עד אז, ובינתיים הם לא התאכזבו. בלוויתן, כך התברר לאחרונה, קיים סיכוי של 50% לתגלית גז בשווי של מיליארדי דולרים, תגלית הכפולה בגודלה מזו שהוכרזה בקידוח תמר, וישנו אף סיכוי (נמוך יותר) למציאת נפט בכמויות מסחריות.

יזמי רציו, ששולטים בשותפות באמצעות החזקותיהם ב"שותף הכללי" (שנהנה משכר קבוע ומתמלוגים שמנים במקרה של תגלית) השכילו לרכוש עם השנים גם חלק גדול מיחידות ההשתתפות שלה.

נכון להיום מחזיקים לנדאו-רוטלוי בכ-26% מההון המונפק של רציו, כלומר ביחידות בשווי של יותר מ-800 מיליון שקל. מדובר בשווי אדיר, שנוצר כמעט יש מאין. השווי הזה מגמד את שווי העסקים ההיסטוריים של שתי המשפחות, ומקפיץ אותן לשורה הראשונה של עשירי ישראל, בינתיים "על הנייר" בלבד.

בשווי בו נסחרת רציו כעת, מימוש רווח של מאות מיליוני שקלים על ידי היזמים הוא מובן ואפילו מתבקש, מה עוד שגם לאחר מכירה כזו - יהיה היקפה אשר יהיה - הם ימשיכו לשלוט בשותפות ולכוון את מהלכיה באמצעות החזקתם בשותף הכללי.

אז מדוע בינתיים הם לא עושים זאת? ייתכן שהסיבה לכך היא אמונתם כי רציו שווה הרבה יותר. ואולי, זכר מכירה קודמת, קטנה בהיקפה, שביצעו בעלי עניין בשותפות, משחק כאן תפקיד. אז, בעקבות אותה מכירה שהתפרשה לזמן קצר כחוסר אמון בשותפות, התרסקה רציו ב-40% תוך יום אחד (אם כי השוק, יש לציין, ידע לסלוח על כך מהר, ומאז ועד היום נהנו המשקיעים ברציו מתשואה של מאות אחוזים).

כך או כך, במהלך 2011 - מותנה בהכרזה על תגלית מסחרית במבנה לוויתן - תידרש רציו לגיוס הון של מאות מיליוני שקלים לצורך פיתוח שטחי הרישיון שבידה. במצב זה ידרשו לנדאו-רוטלוי להביא מהבית סכום ניכר, של יותר מ-100 מיליון שקל, כדי לממן את חלקם היחסי בגיוס. לצורך זה, ניתן להניח, נזכה לראות אקזיט, גם אם חלקי, של השקעתם ברציו.