לאחר 8 שעות של סיוט: הסתיימה השביתה בנתב"ג

(עדכון) - העובדים מרוצים: "השגנו את כל מה שרצינו - כספי הפנסיה שלנו יופקדו בחשבון נאמנות בתוך 60 יום, במקביל להמשך המו"מ" ■ אלפי נוסעים נתקעו בטרמינל במשך שעות

לאחר 9 שעות של כאוס מוחלט בנתב"ג - חוזרים העובדים לעמדות: משעות הבוקר (ב') נרשם כאוס כללי בשדה התעופה לאור הודעת העובדים סמוך לשעה 9:00 על שביתה כללית בשדה, במסגרתה לא מתקיים בידוק, לא מתאפשרות המראות מטוסים, ולא מתקיימים תהליכי הפריקה והמיון של המטען.

העובדים, המוחים על פגיעה לטענתם בהסדר הפנסיה שלהם, נענו בצהריים לבקשת גורמי ביטחון להקל על העומס הנורא בשדה באמצעות פריקת מזוודות של הטיסות שכבר נחתו בנתב"ג בשעות האחרונות.

בשעה 16:30 הושגה פריצת דרך במשא-ומתן לאחר התערבות של שרי האוצר והתחבורה. בדיון שהתקיים בלשכת שר התחבורה נכחו מנכ"ל המשרד, ראש אגף התקציבים באוצר וכן יו"ר רשות שדות התעופה, עובדיה עלי - אשר הבטיח להפקיד את כספי הפנסיה של העובדים בקרן נאמנות בתוך 60 יום.

עלי התחייב עוד כי הנושא יובא לאישור הדירקטוריון בישיבתו הקרובה ב-21 בספטמבר. בוועד העובדים הביעו שביעות-רצון מהסיכום והגדירו אותו כ"הסדר סופי".

מחברת אל-על נמסר עם תום השביתה כי בגין פעולות העובדים בוטלה טיסה אחת של החברה היום שיועדה לצאת לאתונה, ו-9 טיסות אחרות ליעדים שונים בעולם עוכבו כאשר הנוסעים עדיין ממתינים בשדה. בחברה נערכים כעת להוציא את הטיסות בהקדם האפשרי, תוך פגיעה מינימלית בהמשך לוח הטיסות.

שר האוצר יובל שטייניץ מסר עם הפסקת שביתת העובדים: "במהלך כל היום היתה חשיבות גדולה לייצר פתרון שיביא לסיום השביתה בנתב"ג תוך פרק זמן קצר. אני שמח שהצלחנו לצמצם את הפגיעה באזרחי ישראל והבאנו להפסקת השביתה, תוך שיתוף-פעולה עם משרד התחבורה, הנהלת רשות שדות התעופה והעובדים".

מאבק בין משרדי התחבורה והאוצר עיכב את החזרה לעבודה

כבר לפני שנתיים הוסכם כי יתנהל משא-ומתן להעברת ניהול כספי הפנסיה של העובדים לגוף חיצוני, אולם החשש של העובדים גבר במיוחד לאחר שבית המשפט המחוזי קבע כי רשות שדות התעופה צריכה לפצות את התושבים שמתגוררים בסמוך לנתב"ג בסכום אסטרונומי של 5 מיליארד שקל, בגין רעשים וירידת ערך לכאורה של נכסיהם. העובדים פחדו כי הנהלת הרשות לא תוכל לעמוד בסכום הזה, ותבקש להשתמש ב-2.5 מיליארד השקלים שבקופת הפנסיה.

באוצר הבהירו היום לעובדים כי גם במקרה שבו בית המשפט העליון ידחה את הערעור שהמדינה מתכוונת להגיש, האוצר ערב לאיתנותה הכספית של רשות שדות התעופה ובפרט לכספי הפנסיה של העובדים. על-פי הערכות, הצדדים יקבעו לוחות זמנים ברורים לגיבוש מתווה להעברת כספי הפנסיה לניהול חיצוני.

באוצר מדגישים כי זהו האינטרס של כל הצדדים, משום שניהול חיצוני מבטיח פיקוח על הכספים לפי בסיס אקטוארי מהימן. העובדים, לעומת זאת, דרשו הבוקר להוציא לאלתר את כספי הפנסיה ולהעביר אותם לנאמנות - דבר מורכב ביותר וספק אם ישים.

בניגוד לרושם שנוצר הבוקר כאילו השביתה נפתחה באופן "פראי" על-ידי יו"ר הוועד, פנחס עידן, הרי של"גלובס" נודע כי בכירי ההסתדרות אישרו את השביתה. בשדה התעופה נמצאים מאז הבוקר יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ואיש אמונו של עופר עיני, אבי ניסנקורן, וכן יו"ר האגף להתאגדות עובדים, שי תקן.

בעקבות פניית "גלובס" הבהירו היום בארגון: "השביתה בגיבוי ההסתדרות". יצוין כי עובדי רשות שדות התעופה הכריזו על סכסוך עבודה לפני כ-3 שבועות, ודחו את השביתה שתוכננה לראש השנה.

שביתת פתע

ועד עובדי רשות שדות התעופה הודיע הבוקר ב-09:00 על השבתת כל הפעילות בנתב"ג, זאת לאחר שלא הושגה פריצת דרך במשא-ומתן בין העובדים להנהלה ונציגי משרד האוצר ביומיים האחרונים. השביתה מקיפה את 3 ועדי העובדים בנתב"ג.

במסגרת העיצומים מטוסים שכבר המריאו לישראל הורשו לנחות בנתב"ג, אולם מזוודותיהם לא נפרקו. בנוסף, לא התאפשרו המראות. חסידי ברסלב, שחזרו מנסיעה לאומן לרגל ראש השנה, החלו לקפוץ ולשיר בנתב"ג ובשלב מסוים עלו על המסועים וקפצו עליהם. שוטרים היו פרוסים במקום משעות הבוקר.

"אני קורא לעובדים לא לשבות ולא להשבית כי בסוף יש את עם ישראל ומדינת ישראל", אמר שר האוצר יובל שטייניץ מוקדם יותר בתגובה לשביתה. "העיקרון שכספי הפנסיה של העובדים צריכים להיות מוגנים ולא להיפגע - העיקרון הזה מקובל עליי ועל משרד האוצר. ממשלת ישראל אף מתכוונת להגיש ערעור על החלטת בית המשפט, ובעיניי החלטה זו אינה סוף פסוק". שר התחבורה ישראל כץ פנה לשטייניץ וביקש ממנו "להתערב בדחיפות במשבר בנתב"ג".

בגלי צה"ל דווח הבוקר כי בעוד שאין המראות מטוסים, הוחלט לבצע בידוקים ביטחוניים ולרכז את כל הנוסעים בשטח סטרילי כדי למנוע מהומות ליד הדלפקים, ולהעלות אותם על הטיסות מיד כשתסתיים השביתה. עוד דווח כי טיסות החסידים לאומן, שיצאו בשבוע שעבר, התחילו לחזור, וכיוון שהנוסעים אינם מקבלים את מטענם ועומדים ליד מסוע ריק - במקום נוצרה מהומה, שאותה ירד גם מנהל נתב"ג לבדוק בעצמו.

מוועד העובדים מסרו הבוקר ל"גלובס": "אנחנו נמצאים באותה נקודה בה היינו לפני שנתיים בנושא כספי הפנסיה של העובדים. הישיבה במסגרת המשא-ומתן שהחלה הבוקר ב-8 עדיין נמשכת, אך הפערים עדיין גדולים, ואין לנו אלא לעשות שימוש בצעדים ארגוניים".

מחברת אל-על נמסר בתגובה כי הטיסות לאילת מתנהלות באופן סדיר, אולם בנוגע לטיסות לחו"ל נמסר כי ישנה כמובן דחייה כיוון שאין צ'ק-אין.

נזכיר כי עובדי נתב"ג התכוונו להשבית את שדה התעופה החל מיום חמישי בשעה 6:00 בבוקר, אולם הסכימו להמתין ולהיכנס למשא-ומתן מואץ עם נציגי ההנהלה והאוצר.