תמשיכו להזיע בפקקים בבוקר: כביש החוף יורחב רק בנתיב אחד

החלופה, המשך של כביש 20, היתה אמורה לחצות את פארק השרון ואת נחל אלכסנדר ולפגוע בנוף ■ בורובסקי: "החלטת הות"ל - מחטף שערורייתי"

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) החליטה היום (ב') לקדם את התוכנית לשדרוג כביש החוף בקטע שבין חבצלת השרון לחדרה בנתיב נוסף לכל כיוון - במקום סלילת כביש חדש במקביל לכביש החוף ולכביש 4, שיכלול 4 נתיבים לכל כיוון.

האפשרות החלופית שעמדה בפני הוועדה היתה סלילת כביש חדש כהמשך של נתיבי איילון - כביש 20, ממזרח לכביש החוף. כביש כזה היה אמור לחצות את פארק השרון ואת נחל אלכסנדר ולפגוע בנוף. לפיכך, את החלופה של שדרוג כביש 2 הקיים הובילה החברה להגנת הטבע, ביחד עם עוד 7 ארגוני סביבה ותחבורה - אדם, טבע ודין, קק"ל, מגמה ירוקה, חיים וסביבה, רשות הטבע והגנים, תחבורה היום ומחר, ישראל בשביל האופניים וכן המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה ותושבים מקומיים.

ארגוני הסביבה טוענים במסמך שהוציאו בעניין לפני כחודש, כי גם משרד התחבורה תמך בחלופה של הוספת נתיב אחד לכביש הקיים, ולפני כשנה ציין כי לאפשרות זו יתרונות תחבוריים ברורים וקבע כי "בתוספת נתיב שלישי בלבד יש כדי לענות על הצרכים התחבורתיים העתידיים".

במקביל לשדרוג כביש החוף, מקודמות גם תוכניות לשדרוג כביש מס' 4 (ת"א חיפה הישן).

אריק טפיירו, רכז התחבורה של החברה להגנת הטבע, אמר: "שדרוג כביש 2 הקיים יצמצם את הפגיעה בפארק השרון ובנחל אלכסנדר וימנע את הנזק הסביבתי והנופי האנוש שהיה נגרם לפארק ולנחל אם הייתה נבחרת החלופה של סלילת כביש חדש. לחלופה של שדרוג כביש 2 הקיים ישנם יתרונות לא רק סביבתיים ונופיים, אלא גם תחבורתיים, כלכליים וחברתיים, ואנו שמחים כי הוועדה בחרה לקדם חלופה זו, למען הסביבה והטבע של כלל תושבי השרון והמדינה. עם זאת, גם חלופה זו, למרות שהיא טובה ועדיפה בהרבה מסלילת כביש חדש, איננה חפה מבעיות, ולכן יש לפעול, יחד עם כלל יישובי עמק חפר, למזעור, ככל הניתן, של ההשפעות הסביבתיות של הכביש המתוכנן".

"נשקול פנייה לערכאות"

בוועד יישובי החוף הגיבו בזעם להחלטה: בהודעה ששיגר הוועד היום בצהריים נאמר כי בעקבות החלטת הות"ל, נשקלת אפשרות לעתור לערכאות משפטיות, בניסיון לעצור את התוכנית שזה עתה אושרה. זאת, בין השאר בנימוק שהרחבת הכביש הקיים לא תספק מענה לצרכי התחבורה העתידיים באזור וכי הרחבתו תפתור את בעיית עמסי התנועה בציר זה רק לטווח של עד כחמש שנים.

בשם הוועד, מסר עו"ד יעקב בורובסקי כי: "למרות ההחלטה הרשמית של הות"ל, יש בכוונתנו להמשיך במאבק למען הסביבה והתחבורה ובעיקר - למען אזרחי המדינה שנוסעים מדי יום בכביש זה. זו החלטה מסוכנת ונשקול פניה לערכאות משפטיות כדי לבטלה".

בוועד יישובי החוף נמנים ישובים רבים ובהם חבצלת השרון; בית חירות; בית ינאי; מכמורת חופית ועוד. שם טוענים כי הות"ל קיבל את החלטתו מהבוקר, בלי שאפשר למועצה האזורית עמק חפר ולנציגי היישובים הסמוכים לכביש המהיר, העתיד לעבור עבודות הרחבה, את החומרים הרלוונטיים למען יתכוננו לדיון: "החומרים סופקו לנו רק בערב החג ולא התאפשרה הצגה ראויה ובלי מוטה של החלופות הקיימות. ההחלטה מהיום היא מחטף שערורייתי. ההחלטה התקבלה ממניעים לא ענייניים ", טען היום עו"ד בורובסקי.