ביהמ"ש: פלאפון תשלם למדינה תמלוגים בסך 150 מיליון שקל

המדינה טענה כי מאוקטובר 1994 ועד פברואר 1996 פלאפון הפרה בחוסר תום-לב את התחייבויותיה לשלם תמלוגים בשיעור 8% מהכנסותיה, כפי שהתחייבה ברישיון שקיבלה

חברת פלאפון תשלם למדינה תמלוגים בעבור השירות הסלולרי שסיפקה מאוקטובר 1994 ועד פברואר 1996 - כך קבעה בשבוע שעבר שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, אסתר שטמר.

להערכת המדינה, סכום התמלוגים שנותר לפלאפון לשלם לה, בהתאם לפסק דינה של שטמר ולאחר שכבר שילמה כ-46 מיליון שקל "תחת מחאה" בספטמבר 1996, מגיע ליותר מ-150 מיליון שקל.

בינואר 2000 הגישה המדינה את התביעה נגד פלאפון, בטענה כי זו הפרה בחוסר תום-לב את התחייבויותיה בתשלומי תמלוגים בשיעור 8% מהכנסותיה השנתיות, אליהן התחייבה במסגרת קבלת הרישיון הסלולרי שקיבלה מהמדינה. המדינה טענה כי בין ינואר 1994 לפברואר 1996, ובניגוד למוסכם, החברה לא שילמה תמלוגים אלה.

מנגד, פלאפון טענה כי היא קיבלה את הרישיון רק בתחילת שנת 1996, ולכן לא היה צריך לחייב אותה בתשלום תמלוגים בגין התקופה שקדמה לה. בנוסף טענה החברה כי בספטמבר 1996 שילמה למדינה כ־46 מיליון שקל, אותו צריך להפחית מהסכום הנתבע על-ידי המדינה. כמו כן טענה פלאפון כי בהתאם לפשרה שנערכה בין בזק למדינה בסוף 1995, החברה כבר שילמה את התמלוגים על התקופה שבין ינואר לאוקטובר 1994.

במסגרת פסק דינו אימץ בית המשפט את עמדתה של המדינה כי יש לתת תוקף לצו שמכוחו הוטלה חובת תשלום התמלוגים החל מינואר 1994. בתוך כך קיבל בית המשפט גם את טענות המדינה באשר להתקיימות התנאי הנדרש בחוק המסמיך את התקנת הצו, בדבר היעדר קיומה של תחרות סבירה בענף באותה תקופה.

תשלום מבזק

עם זאת, בית המשפט דחה את טענת המדינה כי על פלאפון לשלם לה תמלוגים לגבי התקופה מ-1.1.94 עד 10.10.94. פלאפון טענה כי סכום התמלוגים המתייחס לתקופה זו כבר שולם (במקומה) על-ידי בזק, והשופטת קיבלה את טענתה בעניין זה.

"אני דוחה את טענת המדינה כאילו פלאפון הודתה בחובתה לשלם עבור תקופה זו. אין מחלוקת עובדתית כי בזק שלמה למדינה 153 מיליון שקל שבגדרם שולמו גם התגמולים לתקופה זו. לכן מנועה המדינה מלתבוע אותו תשלום מפלאפון", קבעה השופטת אסתר שטמר.

מטעם המדינה נוהל התיק על-ידי עורכות הדין אהובה סימון, איריס בורשטין-מוזס ויעל רוזנמן מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי).