מימושי רווחים וירידות קלות באחד העם; ספן עלתה עוד 16%

סקטור הנפט והגז רותח: איזי אנרגיה זינקה 145% במחזור ענק ■ הספירה לאחור החלה: מחר הדו"ח ההנדסי ל"מגד 5" של גבעות ■ כלל פיננסים בדרך למחיקה מהמסחר

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ג') במגמה שלילית ברקע מסחר שלילי בבורסות אירופה ו-וול סטריט. את הטון נותנות גם היום מניות קידוחי הנפט והגז המרכזות את עיני המשקיעים גם בשנת המסחר העברית החדשה. נציין כי בשל עדכון המדדים החל היום שלב הנעילה בבורסה בטווח השעות 15:55-15:56. מחזור המסחר הסתכם ב-2.5 מיליארד שקל - מחזור חריג בהיקפו הנובע בעיקר בשל עדכון המדדים הרבעוני.

השעון המשיך לתקתק למשקיעי גבעות לקראת פירסום הדו"ח ההנדסי המלא לאתר הקידוח "מגד 5" שליד ראש העין. החברה הודיעה בדיווחיה הקודמים כי הדו"ח הסופי יתקבל על ידה עד מחר, יום ד' ה-15 בספטמבר, ועם קבלתו תספק תשובות מפורטות למשקיעיה באשר לפוטנציאל הקידוח באתר - זאת לאחר הביקורת על הנתונים החלקיים שפירסמה השותפות בהודעותיה הקודמות בנושא. מניית החברה מרכזת בימים האחרונים עניין רב וכן מחזורי מסחר ערים.

לצד גבעות, ריכזו עניין גם יתר מניות סקטור קידוחי הנפט והגז - על רקע הדיון הציבורי הנוקב והנמשך בסוגיית העלאת התמלוגים. אתמול התקיים באוניברסיטת תל אביב כנס מיוחד בנושא בהשתתפות שלל אישי ציבור וכלכלנים. כידוע, מדינת ישראל נהנית היום מתמלוגי נפט וגז של 12.5% - מהנמוכים בעולם - וכעת ישנה קריאה ציבורית גוברת להעלות את התמלוגים לאור תגליות "תמר", "דלית" והאפשרות לתגליות גז נוספות כמו "לוויתן".

בין הניצבים בראש התוקפים של "ברוני הגז" ניצבה שלא במפתיע ח"כ שלי יחימוביץ' שאמרה: "לא ייתכן שכל העושר הזה יהיה שייך לאדם אחד או לקומץ בני אדם. השאלה היא של מי הים ושל מי אוצרות הטבע. התשובה היא: של כולנו. אני רוצה שחברות הגז והמשקיעים יתעשרו; השאלה היא היחס, אופן החלוקה - וכולם יודעים שאופן החלוקה בישראל הוא שערורייתי. הוא לא מוסרי ולא כלכלי ולא מתקבל על הדעת. בהצעת החוק שלנו אנו מדברים על העלאת התמלוגים ל-20% והעלאת מס החברות ל-60%".

בין המניות המרכזיות בתחום זה נציין את רציו , ישראמקו , אבנר , דלק קידוחים , גלוב אקספלוריישן - וכן את החברה החדשה במועדון מניות הגז והנפט: הזדמנות ישראלית .

מניית ספן , כוכבת המסחר של אתמול לאחר שזינקה 290%, המשיכה לרכז עניין רב. מנייתה של איזי אנרגיה אף היא רשמה עליות שערים חדות בערכה על רקע שמועות כי החברה נמצאת בהליכים לקראת כניסה לשוק הרותח של הנפט והגז. החברה עצמה, נציין, כבר פרסמה בדו"חותיה לרבעון השני של השנה את כוונותיה לעשות כן.

כלל פיננסים בדרך למחיקה מהמסחר

כלל ביטוח שבשליטת נוחי דנקנר פרסמה היום הצעת רכש מלאה למניות כלל פיננסים , בה היא מחזיקה ב-81.58%. ההצעה היא ל-18.42% ממניות בית ההשקעות בשוק ואם היא תיענה - תימחק כלל פיננסים מהמסחר. מחיר הצעת הרכש - 3.3 שקלים למניית כלל פיננסים - מגלם פרמיה של 15.8% על מחיר הבסיס של כלל פיננסים הבוקר בבורסת תל אביב. היקף הצעת הרכש הינו 67 מיליון שקל והמועד האחרון להיענות להצעה הינו ה-11 באוקטובר.

אמש פורסם ב"גלובס" כי בנק לאומי רכש לפני כמה חודשים תעודת סל שורט על מדד תל בונד 40, המגלמת חשיפה בסך 110 מיליון שקל, וזאת כהגנה מפני ירידות בשוק האג"ח הקונצרניות. בבנק לאומי אישרו את דבר רכישת תעודת השורט, אך סירבו לציין באיזו חברת תעודות סל מדובר.

לשלוש חברות תעודות סל - קסם של אקסלנס, מבט של כלל פיננסים ותכלית מקבוצת מייקל דייוויס ובנק דיסקונט - יש תעודה מסוג שורט על מדד התל בונד 40. לפי הערכות בשוק ההון, לאומי פיזר את החזקותיו ורכש את התעודה לפחות משני גופים. עוד נציין, כי עם חשיפה של 110 מיליון שקל, הפך לאומי למשקיע מרכזי בתעודות השורט על מדד תל בונד 40, שהיקף נכסיהן מוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים.

בתוך כך פורסם אתמול עוד כי בנק דיסקונט צפוי למכור בחודשים הקרובים 6% ממניות הבינלאומי באמצעות שוק ההון - ייתכן גם שימכור את המניות ישירות לגופים מוסדיים. שווי המניות שיופצו נאמד ב-350 מיליון שקל. המכירה תתבצע כחלק מההסכמות שאליהן הגיעו דיסקונט והבינלאומי, בתיווכו של בנק ישראל, לגבי מכירת מניות הבינלאומי שבבעלות דיסקונט.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]