מחירי הירקות בשיא: מחיר עגבנייה הגיע ל-10 שקלים לק"ג

זאת עקב הקיץ החם שפגע ביבולים ■ התייקרות של עשרות אחוזים אפיינה היום את מרבית הפירות והירקות בשווקים הסיטונאיים ■ משווק ירקות: "העגבנייה הפכה למוצר לוס לידר"

מחירי הירקות והפירות ממשיכים להאמיר ורושמים גל התייקרות חדש. היום (ג') הגיע מחיר העגבנייה בשווקים הסיטונאיים ל-10 שקלים לק"ג, מדובר במחיר הגבוה ב-80%-100% ממחיר העגבנייה בימים שלפני ראש השנה.

יצוין כי המחיר הממוצע לק"ג עגבניות לאורך השנה עומד על 2-2.3 שקלים לק"ג בלבד, ולכן המחיר היום גבוה בכ-400% מהמחיר הממוצע.

לדברי דודו חמואל, מבעלי חברת ש.פ.י.ט לשיווק תוצרת חקלאית טרייה, מרבית הפירות והירקות רשמו התייקרות של עשרות אחוזים היום, למעט בצל יבש ותפוחי-אדמה.

למרות המחיר היקר, בחלק מרשתות השיווק החליטו למכור את העגבנייה במחירי הפסד. כך למשל, בסניף שופרסל דיל בראשון-לציון נמכר ק"ג עגבניות ב-5 שקלים בלבד. בסניף חצי חינם בראשון-לציון נמכרת היום העגבנייה ב-10 שקלים לק"ג.

"העגבנייה צריכה להימכר לצרכן לפחות ב-13 שקל לק"ג, מחיר הכולל פחת ורווח מינימלי. למרבית הקמעונאים אין אפשרות להביא את מחיר העגבנייה לידי ביטוי במדף, ורק בודדים מעזים להציב מחיר כזה במדף", אומר חמואל.

לדבריו, "הקמעונאים מגלמים את מחיר הירקות בשאר המוצרים שנמכרים בסופרמרקט. עגבנייה היא מוצר הכרחי בסל הקניות, והיא הפכה למוצר לוס לידר שדרכו הקמעונאים מכניסים את הלקוחות לחנות, בדיוק כמו מוצרי לוס לידר אחרים", אומר חמואל.

יצוין כי עקב הקיץ החם שהביא לפגיעה ביבולים, נרשם כבר בשבועיים שלפני ראש השנה גל התייקרות משמעותי בירקות ובפירות, וכעת כאמור נרשם גל התייקרות משמעותי נוסף.

"המחירים היום קפצו פי שניים מהמחירים לפני החג. סיטונאי מוכר עגבנייה ב-10 שקלים לק"ג, וגם במחיר הזה קשה להשיג. גם מחיר הפירות עלה מאוד, כי משרד החקלאות לא מותיר לייבא סחורה בלי מכס. מי שנפגע הן בעיקר השכבות החלשות. במחירים האלה אין להן מה לאכול. פשוט כואב הלב", אומר עדי צים, מבעלי השליטה ברשת מחסני כמעט חינם.

רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, מציע לצרכנים להוריד את הביקוש לעגבניות. "אני קורא לצרכנים לא לקנות עגבניות ביומיים-שלושה הקרובים. זה לא סוף העולם. אם הצרכנים יורידו את הביקוש, אז המחיר יירד תוך זמן קצר ב-50%. כרגע הביקוש כל-כך גדול למול היצע הנמוך, ולכן יש ניצול של מצב", אומר לוי.

ירק נוסף שבלט היום בעליות המחיר הוא הכרוב הלבן, שמחירו הסיטונאי האמיר ל-5 שקלים לק"ג, לעומת מחיר ממוצע של 1.5 שקלים לק"ג במהלך השנה. ברשתות השיווק הגיע היום מחיר הכרוב הלבן ל-7 שקלים ויותר. גם מחיר הסלק האדום עלה ל-5 שקלים לק"ג, לעומת מחיר ממוצע של 1.5 שקלים לק"ג. הקישואים, שנמכרו בשוק הסיטונאי ב-5 שקלים, נמכרו ברשתות ב-6-8 שקלים לק"ג.

חמואל מעריך כי מגמת ההתייקרות תישמר לפחות עד חול המועד סוכות, ולאחר מכן המחירים יחלו לרדת בעקבות הגעה של גידולים חדשים לשוק.