משרד התמ"ת מטיל ערובה זמנית על ייבוא קשתות פלדה מסין

זאת, בעקבות חקירה שהוא מקיים בחודשים האחרונים ולפיה, קיים חשש כי מדובר בייבוא היצף, המסב נזק לענף הייצור המקומי

הממונה על היטלי סחר במשרד התמ"ת, ראובן פסח, הורה להטיל ערובה זמנית למשך 6 חודשים על ייבוא לישראל של קשתות פלדה מסין. זאת, בעקבות חקירה שהוא מקיים בחודשים האחרונים ולפיה, קיים חשש כי מדובר בייבוא היצף, המסב נזק לענף הייצור המקומי.

החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגיש אל הממונה בתחילת השנה נציגי חברת "אביזרי צנרת כרמיאל", עו"ד גיל נדל והכלכלן ערן הורוביץ. השניים טענו בסמכות הממונה לדון בסוגיה זו בין השאר, בשל החשש לעבירה על אמנת ההיצף של WTO.

בהחלטתו מהימים האחרונים קבע הממונה כי שיעור ההיטל על יבוא הקשתות מסין, יהיה כ- 66%. מדובר בקשתות המשמשות לצרכי תעשייה, בין השאר בתחנות כוח; בתי זיקוק; סניטציה; מתקנים לייצור כימיקלים; מערכות מים ועוד. חוות דעת של מומחים שהגישה החברה הישראלית לממונה, העלו כי אין למעשה הבדל בין הקשתות המיוצרות בארץ לבין אלה שמיובאות מסין ונמכרות בה במחירים נמוכים- באופן שגורם נזק רב לחברה המקומית.

במסגרת החקירה שקיים הממונה, הוא בחן גם את תגובת יבואני קשתות הפלדה ואלה טענו מנגד כי מדובר במוצרים שונים, וכי חברת "אביזרי צנרת כרמיאל" לא הציגה ראיה התומכת בטענתה כי מדובר בקשתות הדומות לאלה המיובאות מסין. הייבואנים טענו כי בין הפריטים המיובאים לאלה המיוצרים בארץ, קיים פער משמעותי באיכות; בתהליך הייצור; בקהל הלקוחות ועוד.

ההחלטה שקיבל הממונה בעניין היא החלטת ביניים וזאת, עד שישלים את החקירה שבה פתח. את החלטתו נימק פסח: "יש צורך במתן ערובה זמנית כדי למנוע את הנזק שעלול להיגרם לענף היצרני המקומי במהלך תקופת החקירה". הודעה על החלטתו הועברה גם למנהל המכס, בבקשה שיחל לגבות את הערובה שאותה קבע.