העליון דחה את הערעור: "השוטרים הנוקמים" מנהריה ירצו שנת מאסר

4 השוטרים הורשעו בהנחת מטעני חבלה ברכב ובבית של עבריינים בנהריה ■ השופטים: "הנאשמים אימצו שיטת פעולה של עבריינים ולא של אנשי חוק - והפכו ממגיני החוק לתוקפיו"

בית המשפט העליון החליט הבוקר (ב') לדחות את ערעורם של 4 השוטרים שהורשעו בהנחת מטעני חבלה ברכב ובבית פרטי של עבריינים בנהריה, בהם העבריין מיכאל מור.

הארבעה - רמי מוסא, אלדד חדד, יוסי לוי ויניב אשור - יתייצבו לריצוי שנת המאסר בפועל שנגזרה עליהם בעוד חודש ימים.

השופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר ויצחק עמית דחו את טענות השוטרים כי פעלו לשם הגנה עצמית וכי יש לבטל את הרשעתם מטעמי הגנה מן הצדק, והדגישו את חומרת המעשים, נוכח חובתה של משטרת ישראל לשמור על החוק. "במקום לשמור על החוק - הנאשמים רמסו אותו ברגל גסה", קבע בית המשפט העליון.

4 השוטרים הטמינו שני מטעני חבלה, בתגובה על כך שגורמים עברייניים השליכו רימוני רסס על בתיהם של השוטרים.

השופט ג'ובראן דחה את דרישת הנאשמים לנהוג כלפיהם גישה מקילה, מאחר שמדובר בשוטרים שפעלו נגד עבריינים. "לא קיימת מערכת כפולה של דינים פלילים, ואין לקיים פנקסנות כפולה - האחת כלפי המערערים והשנייה כלפי שאר אזרחי המדינה", כתב. "קיימת מערכת פלילית אחת החלה כל אדם במדינת ישראל".

על המשטרה, קבעו השופטים, מוטלת חובה לנהוג בהגינות ולכבד את זכויות הפרטים בחברה. פעולה של שוטרי משטרת ישראל שהינה מחוץ לחוק ובאופן שאינו הולם את כבוד האדם וזכויותיו, עלולה לפגוע אנושות בתפקוד המשטרה ובאמון הציבור בה.

"פעולתם, בדמות הנחת מטעני חבלה, אינה יכולה להתקבל במדינה דמוקרטית שומרת חוק. אין זו דרכם של שוטרי ישראל לפעול למיגור הפשיעה באמצעות הנחת מטעני חבלה. למרבה הצער, אימצו הנאשמים לעצמם שיטת פעולה של עבריינים ולא של אנשי חוק, והפכו ממגיני החוק לתוקפיו".

בית המשפט סירב גם להתערב בחומרת העונש שנגזר על הארבעה בבית המשפט המחוזי - שנת מאסר בפועל ושנה נוספת על-תנאי. לדבריו, מדובר בעונש מאוזן וראוי.

השופטים קראו לבדק-בית יסודי במשטרת נהריה, והדגישו כי על שב"ס לתת את הדעת על תנאי מאסרם של השוטרים - כדי להבטיח את ביטחונם מול יתר האסירים. (ע"פ 9878/09).