אסטרטגיות מט"ח: האם האירו התחיל מהלך מתקן מול הפרנק?

FXCM: העלייה של 5.5% בצמד אירו-פרנק בשבועיים האחרונים היא רק ההתחלה

שוק המט"ח העולמי מייצר כל העת הזדמנויות השקעה שאינן מסתכמות רק בצמד דולר-שקל, אלא במספר רב של צמדים נוספים וסחירים יותר בעולם ומקרה הין היפני הוא עדות לכך. ואם זו שאלת השאלות, היא התזמון, לדעת מתי להיכנס, וכמובן להגדיר מהו אופי ההשקעה, האם מדובר בפתיחת פוזיציה חד יומית או בהשקעה ארוכת טווח.

במחלקת המחקר של FXCM זיהו עבור "גלובס" הזדמנות שכזו לטווח הבינוני-ארוך, בצמד אירו-פרנק אשר התרומם משפל של כל הזמנים.

למעשה הצמד אירו-פרנק נמצא במגמת היחלשות מאז קבע שיא בסוף 2007, אז נסחר בשיא ברמה של 1.682 פרנק לאירו. ההיחלשות הואצה בתגובה לאירועים הדרמטיים בשווקים הפיננסיים ובכלכלה העולמית שהגיעו לשיאם עם התפוצצות בועת הסאב-פריים. הפרנק, שנהנה ממעמד של מטבע מקלט בטוח, יצא נשכר ממגמות השוק הללו והתחזק בהתמדה אל מול האירו, ובעקבות כך צנח הצמד ב-8 בספטמבר לשפל של כל הזמנים ב-1.2764.

ואולם, בשבועיים האחרונים הצליח הצמד לבלום סוף סוף את הסחף ולהתרומם מעלה והתווסף בשיעור של 5.5% עד לשער של 1.34 פרנק לאירו. וב-FXCM סבורים כי מדובר עתה על תחילתו של התיקון מעלה.

התחזית לטווח הבינוני-ארוך: פער הריביות יתמוך באירו

פערי הריבית בין המטבעות נותרו הסיבה המרכזית העומדת מאחורי תנועת המטבעות, ומבחינה זו ידו של האירו על העליונה שכן, למרות שהפרנק השוויצרי הציג בחודשיים האחרונים את הביצועים הגבוהים ביותר בשוק המטבעות, הותיר הבנק המרכזי בשוויץ את הריבית ברמת שפל של 0.25% ורמז כי אינו שוקל העלאות ריבית בעתיד הקרוב.

למעשה בשוויץ חוששים מהאטה בקצב הצמיחה ברבעון האחרון של השנה וב-2011, ומנגד, הבנק של אירופה ידוע כבעל מדיניות מוניטארית אגרסיבית הרבה יותר, ועל רקע השיפור בקצב הצמיחה של גרמניה, הכלכלה המובילה בגוש, והעלייה בלחצים האינפלציוניים, ההערכה היא כי הבנק יחל בעתיד הקרוב בסבב של העלאות ריבית, דבר אשר יגדיל את יתרון התשואה על האירו אל מול הפרנק וידחוף את הצמד מעלה.

פער הריבית טומן בחובו מרכיב רווח נוסף בעסקת קנייה על האירו-פרנק. למעשה, כל סוחר המחזיק בעסקת קנייה מגלגל לכיסו מדי יום מה שקרוי "ריבית גלגול", שהינה ריבית הנגזרת מתוך פער הריביות בין המטבעות.

שוויץ בעקבות יפן: האם הבנק המרכזי יתערב במסחר?

סוגיה מרכזית נוספת היא המשך התיסוף בערכו של הפרנק אל מול כל המטבעות בשוק. התחזקות זו מהווה סיכון על הכלכלה השוויצרית, וזאת משום שהיא פוגעת בכושר התחרותיות של היצואנים המקומיים ונוגסת בהכנסות המדינה מייצוא.

רק בשבוע שעבר התערב הבנק של יפן משיקולים דומים במסחר במט"ח וזאת על מנת להחליש את הין. הצעד החריג הזה עשוי לעודד את הבנק המרכזי של שוויץ לפעול בצורה דומה, דבר אשר לא בחל בו בעבר, ולאמיתו של דבר, עצם האיום בהתערבות מהווה כעת משקולת על הפרנק השוויצרי.

ניתוח טכני: איתות לתיקון

אחד האיתותים המרכזיים למפנה משמעותי הינו הסטייה שמציג מתנד ה-RSI. ה-RSI הינו מתנד המשווה את מחירו הנוכחי של הנכס אל מול רמות המחיר הממוצעות בתקופה האחרונה, וכך מסייע לאתר רמות של "קניית יתר" ו"מכירת-יתר".

האירו-פרנק הינו צמד שבאופן מסורתי נוטה לשמור על שיווי משקל, ועל כן העובדה כי הצמד חרג לא מכבר בגרף השבועי מתחת לתחום מכירת היתר עשויה להביא את השוק לתקן משמעותית כלפי מעלה. כמו כן, שימו לב כי בעוד המחיר ממשיך לרדת לרמות שפל חדשות, מתנד ה-RSI דווקא מצביע על התרוממות. בניתוח הטכני קרוי הדבר "סטייה שורית" והוא נחשב לאיתות רב-משמעות שעשוי להעיד על מפנה משמעותי. כמו כן, הפריצה מעל רמות השיא והשפל ב-1.31 פרנק לאירו מחזקת את תרחיש המפנה.

בשורה התחתונה מציעים ב-FXCM את התזמון הבא לעסקה: לאחר שהעפיל ל-1.34, הצמד תיקן כלפי מטה והוא כעת הוא שוב בוחן את אזור 1.31. זהו מחיר טוב להיכנס בעסקת קנייה. את הגבלת ההפסד (סטופ לוס) מציעים האנליסטים להציב מתחת ל-1.30, כאשר היעד הראשון יהיה באזור 1.35. ב-FXCM מציינים כי מדובר ביחס סיכון-רווח של כמעט 1 ל-3.

פרנק
 פרנק