ילין לפידות ממשיך להוביל בדירוג הקופות הגדולות עם 14%

עלייה בהיקף ההשקעות של קופות הגמל בנכסי חו"ל ■ אנליסט ממשיך להוביל בקרב הקופות הקטנות עם תשואה של 17%

לפני יותר מארבע שנים עמד ידין ענתבי, המפקח על שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר לשעבר, מעל במת כנס של ענף הביטוח, והכריז כי "פיזור ההשקעות של הגופים המוסדיים בישראל אינו מספק". ענתבי סבר שהמוסדיים אינם מפזרים את הסיכון באופן מתאים, ומשקיעים את רוב נכסיהם בשוק הישראלי.

לפי נתוני בנק ישראל, באותם ימים עמד היקף ההשקעות בחו"ל של קופות הגמל וקופות הפיצויים על כ-8% מסך הנכסים, כלומר רק כ-13 מיליארד שקל מתוך 167 מיליארד שקל שנוהלו במוצרים אלה. שיעור זה הלך וגדל בהדרגתיות עד 2008, אז התהפכה המגמה בעקבות המשבר הפיננסי, ואולם הוא חזר לצמוח מאמצע 2009. היום עומד נתון זה על 13.1%, המהווים 17.2 מיליארד שקל מסך הנכסים בקופות הגמל והפיצויים המנוהלות בגופים הפרטיים.

בחברות הביטוח, נתח הנכסים שמושקע בחו"ל במוצרים אלה גדול יותר ועומד על 14.2%. לא ברור אם לשיעורים אלו התכוון ענתבי, אך אין ספק כי מדובר בעלייה משמעותית בפיזור הסיכונים.

את ההסברים לעלייה מספקים מספר גורמים. ראשית, עליית שווי הנכסים בחו"ל בעקבות עליות השערים בבורסות השונות ברחבי העולם. בנוסף, בשנה החולפת רשמו איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות עליות שערים חדות, וככל שעובר הזמן הן הופכות יותר ויותר מסוכנות, והאטרקטיביות שלהן הולכת ופוחתת.

לאור זאת, הגופים המוסדיים מחפשים אלטרנטיבות השקעה לחלק הסולידי של התיק, ואת חלקן הם מוצאים בהשקעה מעבר לים.

הסולידיות השתלמה

את דירוג קופות הגמל החודשי ממשיכה להוביל הקופה של ילין-לפידות, עם תשואה מצטברת של 14.18% ב-12 החודשים החולפים. גם תשואת הקופה של בוטיק ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות לתקופה של שלוש שנים היא בין הגבוהות, ועומדת על 23.92%.

גם בקופות הקטנות המצב לא השתנה הרבה, ואנליסט ממשיך להוביל עם שתי הקופות שלו - אנליסט כללי ואנליסט כללי ב', שרשמו תשואות של 17.16% ו-14.32%, בהתאמה.

בהמשך רשימת הגופים הגדולים נמצאות גפן ותמר של כלל גמל - חברת בת של כלל ביטוח, שרשמו 13.61% ו-13% בהתאמה. כלל גמל מנוהלת על ידי דן פנחסי ועל השקעותיה אמון רועי יקיר מכנ"ף. גם לתקופה של שלוש שנים ביצועי הקופות הללו הם בין ששת המקומות הראשונים.

במקומות הרביעי והחמישי נמצאות מנורה מבטחים ופסגות. קופת תגמולים ופיצויים של מנורה מבטחים השיגה 11.91% בשנה החולפת, ואילו גדיש, הקופה הגדולה בענף, השיגה תשואה של 11.79%.

את רשימת הקופות המנהלות למעלה ממיליארד שקל סוגרת יסודות של אקסלנס. קופה זו נחשבת לסולידית ביותר, ולכן רשמה תשואה של 7.24% בלבד ב-12 החודשים החולפים. הסולידיות שלה השתלמה לה, ובבחינת ביצועיה לשלוש השנים שחלפו היא מובילה עם 25.04%.

מבין הקופות הקטנות, אחרי שתי הקופות של אנליסט נמצאת קופה של אלטשולר שחם עם תשואה של 14.22%. הקופה נפתחה רק בפברואר 2008, כך שאין לה עדיין רקורד ביצועים לשלוש שנים אחורה. אחריה ניצבת גמל בטא של פסגות עם 13.54%, אולם ביצועיה לשלוש שנים כוללים את התקופה בה הייתה בפריזמה ומציגים תשואה שלילית של 11.28%.

את רשימת הקופות הקטנות סוגרות שתי קופות סולידיות של הלמן-אלדובי - תלם וחריש, שרשמו תשואות של 5.68% ו-5.26% בהתאמה.

22
 22