הנשיא פרס: נשיא טורקיה ביטל פגישה עמי כי סרבתי להתנצל

(עדכון) אומר בנאום בניו-יורק: אחמדינג'אד קורא להשמדת ישראל, אך ישראל תמשיך להתקיים ■ "מוכנים למו"מ עם סוריה מיד"

במסיבת עיתונאים בניו-יורק אמר הערב (ב') נשיא המדינה, שמעון פרס, כי נשיא טורקיה, עבדוללה גול, ביטל פגישה עמו, שתוכננה להתקיים בניו-יורק, בגלל תנאים שהציב הנשיא הטורקי. פרס לא פירט מה היו התנאים, אך גורמים ישראליים אמרו, כי הצד הטורקי התנה את קיום הפגישה בהתנצלות ישראלית על הריגת תשעה אזרחים טורקיים במשט לעזה, במאי.

"לקראת הגעתי לניו-יורק, התבקשתי להשתתף בפאנל, במסגרת יזמת קלינטון, לצידו של גול", אמר פרס. נתתי לכך הסכמה עקרונית. לאחר מכן, עלתה הצעה שניפגש. גם לכך נתתי את הסכמתי העקרונית. לאחר מכן הועלו תנאים שסיכלו קיומה של פגישה מועילה ולכן תיאומה לא צלח".

"יחד עם זאת, ישראל מעולם לא שינתה את גישתה החיובית והידידותית כלפי טוריקה והיא תמיד תהיה מוכנה להמשך דיאלוג קונסטרוקטיבי", אמר הנשיא.

פרס תקף את נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד במילים קשות: אחמדינג'אד הוא הצהרה מהלכת נגד מגילת האו"ם. מגילה זו אוסרת על מדינה חברה אחת לאייים על חברה אחרת, בעוד אחמדינג'אד הולך בעולם ומאיים, מממן טרור, שולח נשק, מפיץ דברי הסתה, מפלג את הפלסטינים, מפלג את לבנון וממלא את האוויר בשטנה".

"על האו"ם להחליט אם חברות של מדינה כזו היא נכונה לאומות המאוחדות" הוסיף הנשיא. "בעייני עובדה זו מהווה סטירת לחי לעולם הנאור. הוא אומר שלישראל אין עתיד במזה"ת? למדיניות שלו אין עתיד במזה"ת".

קודם לכן, בנאום בכנס יעדי המיליניום, שעוסק באתגרי הפיתוח הגלובליים, הבליט פרס את כוונות השלום של ישראל מול ההצהרות הלוחמניות של איראן והדגיש את מחויבותה הבלתי מתפשרת של ישראל לכונן שלום עם הפלסטינים ועם כל שכנותיה.

פרס הפנה קריאה לנשיא העצרת הכללית של או"ם, באן קי מון: "אדוני נשיא העצרת, לפני ימים אחדים קרא מנהיג איראן, אחמדינג'אד, להשמדת ישראל ולמחיקתה ממפת המזה"ת. אנו לעומתו מאמינים, כי במזה"ת יש מקום לכל אדם, לכל אומה ולכל דת. אנו מאמינים כי כל בני האדם נוצרו בצלם האל, ויש רק אלוהים אחד הקורא לנו לא לשנוא, לא לאיים, לא לשאוף לעליונות על עם אחר ולא להרוג. ישראל תמשיך להתקיים ולשאוף לשלום עם שכנותיה. יש מקום למספיק מדינות במזה"ת".

"מדינה יהודית, ישראל, מדינה ערבית, פלסטין; אין שום חלופת שלום אחרת, ואני מאמין שאנו נצליח", אמר הנשיא. "...אנו מוכנים להיכנס למו"מ ישיר עם סוריה מיד".

כנס יעדי המיליניום נערך ערב כינוס העצרת הכללית של או"ם ובמרכז סדר היום שלו מאבק לצמצום הפערים בין העולם המפותח לעולם המתפתח, עם דגשים על שיפור התברואה במדינות עניות, מאבק בתמותת תינוקות וילדים והקטנה דרסטית של הרעב ברחבי הכדור. בכנס משתתפים, בין היתר, נשיאי ארה"ב, סין וצרפת, ביל קלינטון, ואן ג'יאבאו וניקולא סרקוזי, וכן אחמדינג'אד עצמו.

את רוב נאומו הקדיש הנשיא פרס לנושא המרכזי של הוועידה והדגיש את הקשר בין טרור ומלחמות לבין עוני ושפל כלכלי: "אני קורא לפסגה הזו להתיייחס לשני אתגרים בוערים - רתימת המדע והטכנולוגיה להעלאת תפוקת המזון, ועמידה מאוחדת נגד הטרור. עולם שכפוף לטרור לעולם לא יהיה עולם תחת שליטה. עלינו להתאחד סביב תקווה משותפת".

"אנו מחויבים למטרות הפיתוח של ה'מילניום'", אמר פרס. "אנו שותפים לנשיאת הנטל של הצלת העולם ממלחמות ומרעב. ללא שלום, העוני יישאר על כנו. ללא מלחמה, השלום לא ייכון. מדענים חייבים לגייס כוח פוליטי כדי להשיג שלום. מדענים יכולים להוציא מהאדמה יותר מזון".

"כיום, החקלאים בישראל מפיקים פי שמונה מדונם אדמה בהשוואה לימיה הראשונים של המדינה", הוסיף הנשיא. "קיצצנו במחצית את צריכת המים. אנו משתמשים בהתפלת מי ים, במיחזור, בטכניקות השקאה מתוחכמות ובביו-הנדסה כדי ליצור זרעים חדשים ולהשביח את הגידולים. לפני 50 שנה, חקלאי ישראלי גידל מזון ל-15 אנשים. כיום, תפוקת המזון שלו מספיקה ל-120. תרומת החקלאי הישראלי לתמ"ג הלאומי שווה לזו של מהנדס היי-טק".

פרס אמר, שהנתיב שבו הלכה ישראל פתוח לכל מדינה: "ניתן לשחזר את את הניסיון שלנו. אנו מוכנים לחלוק את ניסיוננו, כפי שנהגנו עם מדינות רבות, הן באמצעות גופים של או"ם והן על בסיס בילטרלי. והקריאה הזו מופנית גם למדינות שאינן מקיימות עימנו יחסים דיפלומטיים".