רייצ'ל ריסבי-רז: "אולמרט ידע על המימון הכפול של טיסותיו"

‎‎מתאמת הנסיעות של אולמרט הודתה כי הוא ידע שעודף המימון שקיבל שימש לנסיעות אחרות‏

‎‎רייצ'ל ריסבי-רז, מתאמת הנסיעות בלשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, המשיכה היום (ג') בעדותה בתיק אולמרט-ראשונטורס לנסות להגן עליו - ואולם למרות ניסיונותיה היא שבה והפלילה אותו, תוך אשרור הטענה כי אולמרט ידע על שיטת המימון הכפול של טיסותיו לחו"ל.

ריסבי-רז אף נשברה ובכתה בעת שהעידה היום את עדותה הראשית. חקירתה הנגדית אמורה להתקיים לאחר חג הסוכות.

‏‏"אתם עובדים בשיטה של תרנגולת שמטילה ביצי זהב", הטיח בה התובע, עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, "מצאתם דרך לעשות כסף, אתם פונים לארגונים ומבקשים כסף בלי קשר למסלול הנסיעה".

ריסבי-רז השיבה בבכי: "השאלה של התובע מאוד מעליבה. אתה מדבר כאילו עשינו ביזנס. מה שעשינו זה למען עם ישראל. כל השרים נוסעים עם שני עוזרים, מר אולמרט טס לבד, בלי עוזרים, ופתאום הוא אדם רע. יש לאשתו של שר אישור לנסוע בנסיעות בתפקיד".

‏"האם יש לשר אישור לטוס במחלקה ראשונה?", שאל קורב, וריסבי-רז נאלצה להשיב כי המדינה מאשרת לשר לטוס במחלקת עסקים בלבד. "זה לא נכון שהיתה שיטה", היא השיבה, "לא עשינו ביזנס. ההיפך, ניסינו לשרת את המדינה. אתה לא מבין איך שר, אחרי שהוא טס בביזנס-קלאס, הוא צריך אחר-כך 3 ימים להתאושש. אני שלחתי את השר שלי במחלקה ראשונה, הוא עושה 12 פגישות וחוזר ב-11 בלילה. אני לא מבינה מה פה ביזנס".

‏‎‎בהמשך הקריא קורב לריסבי-רז, שהוכרזה כבר כ"עדה עוינת" ושמסרה את עדותה הראשית במתכונת של חקירה נגדית, קטע מחקירתו של אולמרט במשטרה בעניין המימון הכפול לטיסות. זאת, תוך ששאל אותה אם אולמרט היה מודע לשיטת המימון שהפעילה לשכתו.

‏‏"אני אומר לך שהוא (אולמרט, י"י) ידע שהכסף משמש לכיסוי נסיעות פרטיות", אמר קורב. "אני לא יכולה לדעת מה מישהו אחר ידע", היא השיבה. "אולמרט ידע שאתם עובדים בשיטה הזו, שאתם פונים לארגונים ונוצר עודף", שאל קורב. "לא היתה שיטה", היא אמרה, "אני מאמינה שבחלק מהמקרים נוצר עודף". "והוא ידע שהחלק הזה משמש לנסיעות אחרות?", שאל התובע. "כן", היא הודתה.

‏חלק ניכר מעדותה של ריסבי-רז היום, כמו בעדותה אתמול (ב'), הוקדש לבירור יחסי העבודה ששררו בינה לבין חשב משרד התמ"ת, דן מרינוב, שעסק באישור עלויות טיסותיו של אולמרט.

באשר לאחת הנסיעות, שכללה הופעה של אולמרט באירוע מרכזי בארה"ב, אמרה ריסבי-רז בתשובה לשאלה: "באירוע ברמה כזו ביקשנו עוד תשלום (מארגון נוסף, י"י), מי שמזמין אותו לאירוע, צריך לשלם". קורב: "אז את אומרת שזה לא קשור להיקף ההוצאות, מי שמזמין צריך לשלם". "זה נשמע לי הוגן", השיבה העדה.

ריסבי-רז הודתה גם כי דיווחה לאולמרט בזמן אמת לגבי התשלומים שביקשה מארגונים שונים למימון הנסיעות ולגבי התשלומים שהגיעו. "מהמסמכים האלה רואים את שיטת העבודה שלך", הטיח קורב בריסבי-רז, "את פונה לארגונים ומבקשת מהם כסף כאילו אתם באים לארה"ב בשבילם, ואת מניחה שאולמרט יודע שככה פונים לארגונים ולפעמים נוצרים עודפים, ככה כתבת ודיברת איתו". "נכון", השיבה ריסבי-רז. ‏‎‎‏