סקר: כ-50% מהמשקיעים מאמינים שכלכלת העולם תזדעזע שוב

מהסקר עולה כי רק 16% מהמשקיעים מעריכים כי כלכלת העולם מתרחבת ■ כלכלת העולם התגברה על המשבר - אך עדיין לא מבריאה ■ אירופה נתפסת כחוליה חלשה

המשקיעים בעולם אומרים שהכלכלה העולמית התגברה על המשבר הפיננסי והתייצבה, שנתיים אחרי קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. עם זאת, רק מעטים מאמינים שהכלכלה העולמית מבריאה, ורק כ-16% מעריכים שהיא מתרחבת - לפי הסקר הרבעוני העולמי של בלומברג, שהקיף 1,408 משקיעים, סוחרים ואנליסטים שמנויים על שירות החדשות הזה.

47% מהנסקרים הללו עדיין אינם משוכנעים שהמצב הפיננסי יציב והם אומרים שזעזועים נוספים צפויים בהמשך.

"במבט כללי, העולם התייצב", אומר עוזי צימרמן, אחד המשתתפים בסקר של בלומברג שהוא ממנהלי קרן הגידור ונטורה קפיטל מנג'מנט באזור לוס אנג'לס. "השווקים המתעוררים של אסיה ואמריקה הלטינית מספקים תמיכה לכלכלה העולמית הרעועה".

לפי משתתפי הסקר, קיימים עדיין תחומי סיכון בכלכלת העולם, כולל האיום של חדלות פירעון של ממשלות. בשלושת החודשים האחרונים, שיעור הנסקרים שסבורים שאירלנד צפויה להיקלע לחדלות פירעון חובותיה הוכפל ויותר ל-37%, לפי הסקר שנערך ב-16-17 בספטמבר. ועדיין, רוב הנסקרים חושבים שזהו תרחיש לא צפוי. (על הצלחת הנפקת האג"ח של אירלנד - ראו ידיעה נפרדת).

הסקר, שטווח הטעות שלו הוא פלוס או מינוס 2.6%, מראה שהמשקיעים מגיבים לסביבה הכלכלית בניהול שמרני וזהיר יותר של כספם. יותר מ-40% מהם עדיין מצמצמים סיכונים, ואילו שליש מהם מגדילים סיכוני השקעות. היתר אומרים שהם חוזרים למצב הרגיל שלפני המשבר. הנתונים הללו לא השתנו בהרבה מהסקר הקודם שנערך ביוני.

"בהעדר בהירות בנושאים רבים, אנחנו מפזרים הרבה יותר את הסיכונים", אומר באדי בלארד, מנהל בחברת אלפא קפיטל מנג'מנט באוסטין, טקסס. "הגדלנו את החשיפה שלנו לסוגי נכסים נוספים עם הקצאות נמוכות יותר, ויש לנו תקרות טקטיות לפוזיציות הללו".

הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח, OECD, העריך ב-9 בספטמבר שהצמיחה במדינות המתועשות הגדולות תואט לקצב שנתי של כ-1.5% במחצית השנייה של השנה מ-3% במחצית הראשונה.

חולשה באירופה

אירופה נתפסת כחוליה חלשה בכלכלה העולמית. יותר משלושה רבעים מהנסקרים רואים סיכון של התפוררות מרחב האירו בשלב כלשהו, ויותר מ-20% מתארים את האיום הזה כ"מתקרב". זוהי הערכה פסימית יותר יחסית ליוני, כאשר רוב הנסקרים צפו שמרחב האירו יישאר שלם.

המשקיעים האירופיים הם האופטימיים ביותר לגבי עתיד מרחב האירו, ואילו האמריקנים הם הפסימיים ביותר.

יוון עדיין נתפסת כמדינה הצפויה ביותר לחדלות פירעון חובותיה, וכשני שלישים מהנסקרים מעריכים שזו אפשרות סבירה, ירידה מ-73% שחשו כך בסקר של יוני.

מבין סוגי הנכסים, הסחורות (קומודיטיס) צברו כי הרבה פופולאריות בין המשקיעים מאז הסקר הקודם. כשליש מהנסקרים הפעם צפו שהסחורות יציעו את התשואה הגבוהה ביותר בשנה הבאה. ביוני, 23% מהנסקרים צפו זאת.

יחד עם זאת, המניות הן עדיין הנכס מספר 1 להשקעה בשנה הבאה, ו-36% מהנסקרים העריכו שהן יציעו את התשואה הגבוהה ביותר, ללא שינוי מהסקר הקודם.

כמעט מחצית מהנסקרים רואים את מדד 500 S&P עולה בששת החודשים הבאים, ואילו 28% העריכו שהמדד צפוי לרדת. יותר מ-35% סבורים שמדדי אירו סטוקס 50 ופוטסי יעלו בחצי השנה הבאה.

מדד 500 S&P עלה בכמעט 2.5% מתחילת השנה. מדד יורו סטוקס 50 ירד ב-5.5% ומדד פוטס"י 100 עלה ב-3.5%.