אובמה: אין מחילה לדברי אחמדינג'אד על פיגועי 11 בספטמבר

(עדכון) - בנאום בעצרת הכללית של או"ם טווה נשיא איראן תיאוריית קונספירציה במסורת הכחשת השואה: ארה"ב יזמה ה-11 בספטמבר כדי לעזור לישראל ■ ארה"ב: "תיאוריות נאלחות, אנטישמיות, מבחילות והזויות"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, גינה במילים קשות את התבטאות הבלע של נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, שלפיה יד הממשל האמריקני היא שכיוונה את פיגוי הטרור ב-11 בספטמבר 2001. אחמדחנג'אד נאם אמש בעצרת הכללית של או"ם.

"אלה דברים פוגעניים, מלאי שטנה, שאין להם מחילה, במיוחד לאור העובדה שהוא השמיע אותם כאן, במנהטן, מעט צפונה מגאונד זירו, היכן שמשפחות איבדו את יקיריהן", אמר אובמה, בראיון לשידורי בי.בי.סי בשפה הפרסית. "אנשים בני כל הדתות, מכל הקבוצות האתניות, רואים באירוע הזה את הטרגדיה המכוננת של הדור הזה. הדברים האלה הם בלתי נסלחים".

מיד לאחר שאחמדינג'אד השמיע את הדברים, קמה המשלחת האמריקנית ויצאה בהפגנתיות מאולם העצרת. חברי המשלחת בחרו לצאת דרך דלת רחוקה ממקום מושבם כדי לעבור ליד מצלמות הטלווזיה. אחריה עזבו משלחות של מדינות מערב אירופה ומדינות מערביות אחרות, 33 מדינות בסך הכל. (גם מושבי המשלחת הישראלית היו ריקים, אך הסיבה היתה חג הסוכות). למעשה, האולם היה כמעט ריק במהלך הנאום. הנהירה המסיבית החוצה בעת נאומיו של אחמדינג'אד נעשתה אירוע כמעט מסורתי בכינוס השנתי של העצרת. מכל מקום, אסור לשכוח שמיליונים ראו הנאום בטלוויזיה ובאינטרנט, בשידור חי או לאחר מכן, ואלה היו קהל היעד של הנואם.

מארק קורנבלאו, דובר המשלחת האמריקנית, אמר: "במקום לתת ביטוי לשאיפות ולרצון הטוב של העם באיראן, אחמדינג'אד בחר שוב לפלוט תיאוריות קונספירציה נאלחות והכפשות אנטישמיות, שהן מבחילות והזויות בדיוק כפי שהן צפויות".

בנאומו בעצרת, טווה נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, תיאוריית קונספירציה במסורת הכחשת השואה: פלגים בממשל האמריקני יזמו את פיגועי 11 בספטמבר כדי לבלום את שקיעת ארה"ב, להצדיק מלחמות חדשות ולסייע ל"משטר הציוני".

"אומרים שכ-3000 אנשים נהרגו ב-11 בספטמבר ועל כך אנו מצרים", אמר אחמדינג'אד. "ובכל זאת, עד עתה נהרגו באפגניסטאן ובעיראק מאות אלפי אנשים ומיליונים נפצעו ונעקרו מבתיהם והסכסוך נמשך ומתרחב".

הוא טען, כי קיימות שלוש תיאוריות על זהות מחוללי הפיגועים: ארגון טרור רב עוצמה הצליח לחדור דרך כל טבעות הביטחון והמודיעין של ארה"ב ולבצע את ההתקפה. בכך מאמינים, לדברי אחמדינג'אד, בעיקר הפוליטיקאים האמריקניים. פלגים מסוימים בממשל ארה"ב יזמו את ההתקפה כדי לבלום את שקיעת הכלכלה האמריקנית, להדק את אחיזתם במזה"ת וגם להציל את המשטר הציוני. נשיא איראן גורס, שרוב העם האמריקני מאמין בכך וכן תושבים ופוליטיקאים במדינות אחרות. ארגון טרור ביצע את ההתקפה, אך הממשל בארה"ב סייע לו וניצל את ההזדמנות. כנראה שבכך מאמינים פחות אנשים, אמר הנואם.

אחמדינג'אד המשיך לדבר בערפול על "ראיות" שנמצאו בעיי החרבות ושקושרות כביכול את הפיגועים לקונספירציה אמריקנית: כמה דרכונים ו"וידיאו של אדם שמקום מגוריו אינו ידוע, אך הוכרז שהוא מעורב בעסקות נפט עם פקידי רשות אמריקניים... הכל טויח... אומרים לנו שבגלל ההתפוצצויות והאש לא נמצא שום זכר לתוקפים המתאבדים". מעולם לא היתה חקירה אובייקטיבית בארה"ב בנסיבות פיגועי 11 בספטמבר; או"ם צריך לערוך חקירה כזו כדי שבעתיד לא ייאסר להביע דעות על כך, אמר אחמדינג'אד. הוא הודיע, שאיראן מכנסת בשנה הבאה ועידה בינלאומית לחקר הטרור בשנה הבאה ושהי מזמינה "מלומדים, חוקרים, הוגי דעות, פקידי רשות ומכוני מחקר" להשתתף בה.

כמו בריטואל, תקף אחמדניג'אד את "הפשעים הנוראים" של "המשטר הציוני" נגד הפלסטינים "חסרי המגן" במלחמות לבנון ועזה.

"העם הפלסטיני הנדכא חי תחת שלטונו של משטר כובש במשך 60 שנה", הוא אמר. "החירות, הביטחון וזכות ההגדרה העצמית נשללו ממנו, בעוד שהכובשים נהנים מהכרה. מדי יום נהרסים בתי הפלסטינים מעל ראשיהם של נשים וילדים חפים מפשע. מאנשים נשללים מים, מזון ותרופות במולדתם שלהם".

"כל הפתרונות נועדו לכישלון מפני שזכויות העם הפלסטיני אינן מובאות בחשבון... האם היינו עדים לפשעים מחרידים כאלה אם העולם היה מכיר בזכות הריבונית של העם הפלסטיני במקום להכיר בכיבוש"? - אמר הנואם.

"המשטר (בישראל - ר.ד.), שנהנה מתמיכה מוחלטת של מדינות מערביות מסוימות, מאיים כדבר שבשגרה על המדינות באזור ומוסיף להכריז על חיסולי פלסטינים בכירים ואחרים, בעוד שהמגינים הפלסטינים ואלה שמתנגדים למשטר הזה נתונים ללחץ ומוגדרים כטרוריסטים ואנטישמיים".

קודם לכן, בראיון בסי.אן.אן., השתלח אחמדינג'אד בראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכינה אותו "רוצח מיומן", שצריך "להעמידו לדין על הרג נשים וילדים בפלסטין ועל המצור על עזה". הדברים נאמרו בתשובה על הערת המראיין שנתניהו מודאג ממאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. "כל הדיקטטורים לאורך ההיסטוריה מאשימים אחרים כדי להסיט את אור הזרקורים מעל עצמם... יש לי תמיהות מדוע התקשורת בארה"ב חשה עצמה אחראית לאיש הזה (נתניהו)", אמר אחמדינג'אד. "...אתם (המדיה בארה"ב) פוחדים מחרחורי המלחמה של נתניהו".

כהרגלו, הוא חזר על הטיעון שאפילו אם היתה שואה, היא אינה מעניקה שום צידוק לכיבוש פלסטין ע"י היהודים. האמריקנים הרגו מיליון עיראקים במלחמותיהם בעיראק; האם העיראקים צריכים לבוא עתה ולכבוש את אמריקה?

"המשטר הציוני אינו משטר לגיטימי", אמר אחמדינג'אד באותו ראיון. הוא הגדיר את ישראל, כפי שעשה פעמים רבות בעבר, כ"כובשת". את ארה"ב הוא תיאר כמעצמה שמתחילה במלחמות בנקל וטובחת באנשים. "שתי המדינות האלה אינן ראויות להחזיק בנשק גרעיני וצריך לשלול אותו מהן במהירות... האיום לעולם נשקף מהפצצות של ארה"ב והמשטר הציוני". נשיא איראן אמר עוד בראיון, כי לארצו "אין כל עניין" לפתח נשק גרעיני ושהיא אינה רואה בנשק כזה דבר שימושי. הוא טען כי שום גורם בעולם אינו מודאג מכונות איראן אלא רק ארה"ב וישראל.