בלב שכונת מגורים בגני תקוה: אושר חניון רכב כבד

המועצה המקומית: אנו פועלים על-פי מאזן הנוחות של כלל התושבים, ובהתאם להיתר בנייה

רעש של משאיות באמצע שכונת מגורים? הנה מקרה שמדגים כיצד הכוח שמתעתדת רפורמת התכנון להעניק לוועדות המקומיות יאפשר להן להכשיר טעויות תכנוניות.

חניון הרכבים הכבדים שהוקם לפני כשנתיים בשכונת גנים שבגני תקוה על ידי המועצה המקומית קיבל לאחרונה מהוועדה המקומית מצפה אפק שימוש חורג לשלוש שנים, לאחר שהמועצה הקימה אותו ככל הנראה לפני שהוסדר כדין. "כשנכנסנו לאכלוס לפני כשלוש שנים", מספר אחד התושבים, "השטחים מסביב היו רובם פתוחים. במועצה הובטח שיוקם נחל אקולוגי עם צמחייה ודגה. עם הזמן הבחנו שהולך ומוקם בשדרת התקוות חניון לרכבים פרטיים לכ-40-50 מכוניות. בנוסף הוקם גם חניון לרכבים כבדים שמיועד לשמונה משאיות. עם הזמן התחלנו להרגיש שהחניון הוא מטרד, עם משאיות שנכנסות ויוצאות כל היום והלילה. רכב כבד הוא רכב שגורם רעש וצפצופים. כשזה התחיל להציק החלטנו לבדוק".

בתב"ע הרלוונטית נכתב ש"בתחום השטח הציבורי הפתוח תותר חניה מגוננת, כששטח החנייה ודרכי הגישה לא יעלו על 20% מהמגרש". אותו התושב שלח למועצה המקומית מכתב בו ביקש להסביר כיצד ניתן להקים חניון לרכבים כבדים בעוד התב"ע מתוארת סיטואציה אחרת לגמרי, שבה 20% מהשטח מיועד לחנייה פרטית והשאר גינון.

מהנדס המועצה המקומית, אבנר אקרמן, השיב לו ש"החניה שהוקמה במסגרת פרויקט שדרת התקוות הוקמה בנוהל תקין ומתיישבת עם הוראות התב"ע החלה במקום. התב"ע איננה יורדת לרזולוציה של שימושים ומיקומם. כפי שאיננה קובעת מיקום ספציפי למתקני משחקים, שבילים וכיו"ב, היא איננה מקצה מיקום מיוחד לחניונים".

מותקל סמארה, היועץ המשפטי של הוועדה המקומית מצפה אפק, השיב לו כי "אכן התנהלות תקינה מחייבת קבלת היתר טרם מעשה. בנסיבות המקרה יש טעם לאפשר למועצה המקומית לבקש הכשרת השימוש". סמארה אף ציין ש"סוכם שהמשך השימוש במגרש כולו לצורך חניה מחייב הגשת בקשה לשימוש חורג במגרש לחניה".

זמן קצר לאחר התכתובת עם סמארה, מצאו התושבים שלט בקשה לשימוש חורג והזמנה להגשת התנגדויות. בהתנגדותם כתבו התושבים ש"אין מקום לחניון כבד בלב שכונת מגורים נבנית ומתפתחת, כשמרבית הרשויות סביב הקימו חניון רכב כבד מחוץ למתחמי המגורים ביישוב, באזורים המתאימים לרכבים שכאלו. החניון נמצא מול גינת משחקים לגיל הרך ובצמוד ממש למעבר חציה שמשמש את הילדים להגעה לגינת המשחקים. החניון פועל זה כשנתיים ומרעיש מאוד בשעות המנוחה ובשעות חריגות".

חניון הרכב הכבד / צלם: אבשלום ששוני
 חניון הרכב הכבד / צלם: אבשלום ששוני

אין אלטרנטיבה?

אקרמן השיב על ההתנגדויות בכתב לוועדה המקומית וטען שמיקום חניון הרכבים הכבדים נבחר לאחר שיקול דעת ובהתייעצות עם משרד התחבורה. כן הוא ציין ש"לגני תקווה אין אזור תעסוקה או תעשייה בו אפשר להקצות חניה לרכב כבד".

לאחר שהוועדה המקומית סיירה בשטח היא החליטה לאשר למועצה המקומית שימוש חורג לחניה בשטח ציבורי פתוח, לצורך הכשרת החניון הקיים. אמנם הוועדה גם העירה למועצה המקומית על כך ש"מן הראוי היה שהמועצה המקומית לא תבצע חניון במקום טרם הסדרת הנושא", וביקשה שהמועצה תגיש חלופה למיקום חניון הרכבים הכבדים, אבל למרות הנו-נו-נו הצנוע, אישרה למועצה שימוש חורג לחניון הרכבים הכבדים לשלוש שנים ולרכב הפרטי לחמש שנים, עד להכשרת מגרש חלופי. היא הגבילה את שעות פעילות החניון כך שלא תהיה כניסה ויציאה בין 11 בלילה ו-6 בבוקר.

בניגוד לטענתו של אקרמן שמיקום החניון נבחר בהתייעצות עם משרד התחבורה, אמר ל"גלובס" דובר משרד התחבורה, כי "הסדרי התנועה בשכונת גנים שבגני תקוה נקבעו על-ידי המועצה ולמשרד אין חלק בהחלטה".

המועצה המקומית גני תקוה מסרה בתגובה כי "המועצה מייצגת את כלל התושבים בגני תקוה, על פי מאזני נוחות ושירות, כולל את נהגי המשאיות. המועצה ביצעה את החניון על-פי היתר בנייה ולאחר אישור ועדת תנועה מקומית. על-פי חוק התכנון והבנייה ניתן לבצע חניה עד 20% משטח מגרש המיועד לשטח ציבורי פתוח (שצ"פ) - שדרת התקוות. המועצה ריכזה את כל החניות לשירות השדרה במקום בו בוצעה בפועל, כחלק מההיתר. הפרשנות שהוצגה בפני הוועדה גורסת כי 20% הם לכל חלקה רשומה ולא לפרויקט. כיוון שפרויקט שדרות התקווה מוגדר כולו כשצ"פ, לא אוחדו בו החלקות. כיוון שמדובר בליקוי טכני בלבד, החליטה הוועדה לתת למועצה אישור לשימוש חורג ושהות 'להסדיר את הנושא כדין' (איחוד חלקות)".

מהנדס הוועדה המקומית, מוטי רייבמן, מסר: "הוועדה המקומית אכן קבעה שמן הראוי היה שהמועצה המקומית לא תבצע חניון במקום טרם הסדרת הנושא כדין. יחד עם זאת ראתה הוועדה הצדקה תכנונית למיקום מגרש החניה לכלי רכב רגילים באתר, וכדי לאפשר נגישות ממונעת לשדרת התקוות בחלקה המרכזי ובסמוך למוקד הפעילות המתוכנן. הוועדה ראתה גם עדיפות בחניית רכב כבד במגרש מוסדר, לעומת חניה אקראית של משאיות ברחוב. הוועדה ציינה בהחלטתה שמן הראוי למצוא חלופה תכנונית לחניית רכב כבד, אך לאור היעדר זמינות תכנונית למיקום חלופי בשלב הנוכחי, אושרה הבקשה לתקופה קצובה בזמן. דחיית הבקשה לשימוש חורג הייתה מביאה לחניה אקראית של רכב כבד ברחובות, ללא כל בקרה. מצב זה היה לדעת הוועדה גרוע מהמצב הנוכחי".