הלשכה דורשת: החמרת הענישה על אלימות נגד עורכי דין

הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין ניסח הצעת חוק, המציעה להחיל בעניינם של עורכי דין בעת מילוי תפקידם את הסעיף בחוק העונשין החל על תוקפיהם של עובדי ציבור

בשעת צהריים של שבת, לפני שבועות אחדים, התפרצו 3 אנשים רעולי פנים למשרדו של עו"ד מוחמד אבו-יונס בסכנין. הם היו חמושים באלות ובמכלי גז מדמיע, ועם כניסתם ריססו בגז את פניה של המזכירה שעבדה מאחורי הדלפק. בעוד המזכירה החלה לצעוק, קם עו"ד אבו-יונס משולחנו כדי לראות על מה המהומה. בכניסה לחדרו נתקל בשניים מרעולי הפנים, שהחלו לתקוף אותו באלותיהם. הוא החל להיאבק עמם, ואף הצליח לתפוס אחד מהשלושה בעת מנוסתם.

"3 התוקפים נתפסו", דיווח אבו-יונס במכתב לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון. "אין לי ומעולם לא היו לי אויבים או סכסוכים עם אחרים, לא במסגרת עבודתי כעורך דין ולא במסגרת אחרת כלשהי. למיטב ידיעתי, עניין התקיפה קשור למילוי תפקידי ככונס ומנהל זמני מטעם בית המשפט המחוזי בחיפה, באשר לנכס ועסק מסוים, על מנת להניאני מקיום תפקידי וחובתי על-פי החלטות בית המשפט. זאת, במיוחד לאור העובדה ששניים מהתוקפים הם בני משפחתו של אחד הבעלים בעסק שעליו אני מופקד".

המקרה של עו"ד אבו-יונס אינו המקרה היחיד שבו ננקטה אלימות כלפי עורכי דין במהלך מילוי תפקידם. התופעה של אלימות כלפי עורכי דין במסגרת מילוי תפקידם היא חלק מתופעה רחבה יותר, של אלימות כלפי בעלי תפקידים הבאים במגע עם הציבור, כמו מורים במערכת החינוך וכן רופאים. אלא שבעוד שבעניינם של רופאים קיימת פעילות ציבורית נרחבת מתוך מודעות לתופעה, ואף נחקק חוק המחמיר את הענישה על אלימות כלפי רופאים, נראה כי עורכי הדין המותקפים עזובים לגורלם.

לפני שבועות אחדים פנה ראש הלשכה, גיא-רון, לשר המשפטים, יעקב נאמן, ולשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', בבקשה שיפעלו לחקיקת חוק דומה בעניינם של עורכי הדין.

"לאחרונה רבו המקרים שבהם ננקטת אלימות, ולעתים אלימות קשה, כנגד עורכי דין במהלך מילוי תפקידם המקצועי", כתב גיא-רון לשרים. "לשכת עורכי הדין מקדמת מזה מספר חודשים הצעת חוק, העוסקת בהחמרת הענישה כנגד גילויי אלימות הנעשים כלפי עורכי דין וכלפי מורים במהלך מילוי תפקידם המקצועי. אודה לכם באם תיאותו לאמצה ולקדמה כהצעת חוק ממשלתית".

ראש הלשכה ביקש מאהרונוביץ' להנחות את המשטרה "לפעול בתקיפות ובתשומת-לב מועדפת כלפי מי שנוקט אלימות כנגד עורכי דין במהלך תפקידם המקצועי. עורכי הדין הם חוד החנית של מימוש הדמוקרטיה במדינה. מימוש זכויות והגברת הנגישות למשפט הינן ממטרותיה החשובות והמשמעותיות של דמוקרטיה מתוקנת. הצמתים המשמעותיים בחייהם של האזרחים והתושבים, שעליהם מופקדים עורכי הדין, מחייבים התייחסות מיוחדת אליהם ואל מקצועם, תוך הגנה על השירות הניתן על-ידם לציבור".

עובד ציבור

הצעת החוק שניסח הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין, שבאה להגן על עורכי הדין בעת מילוי תפקידם, היא פשוטה בתכלית. כל שהיא מציעה הוא להחיל בעניינם של עורכי דין בעת מילוי תפקידם את הסעיף בחוק העונשין החל על תוקפיהם של עובדי ציבור.

על-פי ההצעה, "יראו עורך דין כעובד ציבור, או כמי שממלא חובה או תפקיד המוטלים עליו על-פי דין, או כמי שנותן שירות לציבור, ובלבד שהתקיפה קשורה למילוי תפקידו כעורך דין".

המשמעות הפלילית של תקיפת עובד ציבור לעומת תקיפה סתם היא בעונש מרבי של 5 שנות מאסר, במקום שלוש. "הרציונל העיקרי שבבסיס העבירה שיוחדה לתקיפתם של מי שממלאים חובה על-פי דין", מסביר עו"ד אילן סופר, יו"ר ועדת החקיקה בלשכה, בדברי ההסבר להצעת החוק, "הוא להבטיח שהם יוכלו למלא את תפקידם ללא חשש או איום בתקיפה פיזית. ציבור עורכי הדין מתפקד כמייצג את מערכת שלטון החוק. פגיעה בעורך דין, במיוחד כשהיא מתבצעת על-ידי הלקוח, עלולה להפר את האיזון העדין שבבסיס מערכת היחסים שבין עורכי הדין ללקוחותיהם, ולערער את יכולתו של עורך הדין למלא את תפקידו כראוי".

מלשכת השר לביטחון פנים נמסר כי ההצעה הועברה לבדיקת הגורמים המקצועיים במשרד, וכי הנושא עדיין בבדיקה.