שינוי מפתיע בעמדת טורקיה: כבר לא דורשת התנצלות מישראל

אחרי הסערה בעקבות ביטול הפגישה שתוכננה עם הנשיא פרס, אומר נשיא טורקיה בראיון ל-CNN כי טורקיה לא דורשת התנצלות, אך "אנו מצפים שישראל תכיר באשמתה"

"איננו דורשים התנצלות, אך מצפים שישראל תכיר באשמת הפעולה עליה מתחו ארגונים בינלאומיים ביקורת וכינו אותה כ'תגובה לא פרופורציונלית למשט לעזה'. לצערי ישראל ביצעה טעות גדולה" - כך אומר נשיא טורקיה עבדאללה גול בראיון מיוחד לרשת CNN, במהלך ביקורו בוועידת האו"ם בניו יורק.

במהלך הראיון, תקף גול את הנשיא שמעון פרס והדגיש כי לא התנה את הפגישה בין שניהם בשולי הוועידה בהתנצלות ישראלית, זאת בניגוד למה שפורסם בכלי התקשורת כסיבה הרשמית לביטול הפגישה שתוכננה. "ישראל מגינה על מעשיה ומותחת עלינו ביקורת, כאילו אנחנו עשינו משהו לא בסדר", אמר גול. "בבסיס הבנה שכזו איך אני יכול להיפגש (עם הנשיא פרס)?".

"האם אנו יכולים לשכוח את מה שקרה במימי הים התיכון?"

נשיא טורקיה המשיך: "איננו מעדיפים הידרדרות ביחסים, אך לצערי ישראל עשתה טעות גדולה בהטלת המצור על עזה", והדגיש: "איננו נגד ישראל. איננו אויבים שלה, אך יש לנו את הזכות למתוח ביקורת על מדיניות שננקטת".

"לא רק טורקיה מתחה ביקורת על המצור על עזה", טען גול. "גם נשיא ארצות הברית אובמה, מזכירת המדינה האמריקנית קלינטון, חברי המועצה לביטחון לאומי בארה"ב ונציגי האיחוד האירופי קראו לישראל להסיר את המצור. האם אנחנו יכולים להתעלם מכך? האם אנחנו יכולים לשכוח את אשר אירע במימי הים התיכון? האם אנחנו יכולים לשכוח את שמונת האזרחים הטורקיים והאזרח האמריקני הנוסף שנרצחו על הספינה?".

"עתיד היחסים? הכל תלוי בישראל"

נשיא טורקיה המשיך במתקפה על ישראל: "הספינה הזו נשאה ציוד הומניטרי. האנשים שעליה לא ביצעו שום פשע. זהו ערך עליון של בני האדם להעניק סיוע לאנשים נואשים. היו נציגים של ארגונים לא ממשלתיים על סיפון הספינה".

באשר לעתיד היחסים בין המדינות, אמר גול: "הכל תלוי בישראל. עליה להחליט אם היא רוצה לשקם את היחסים ולהשיבם למצב שהיה לפני אירועי המשט". לאחר מכן שב והדגיש כי דבריו של הנשיא פרס על הסיבה לביטול הפגישה בין השניים "אינם מדויקים".

גול אף חשף כי לאחר זכייתו של חמאס בבחירות ברשות הפלסטינית, עוד לפני שביצע את ההפיכה ברצועת עזה, זימן אל לשכתו כמה מבכירי חמאס והדגיש בפניהם כי מעתה עליהם לנהוג בצורה דמוקרטית. "הבהרתי להם כי כיוונם צריך להיות שונה עכשיו", אמר גול בראיון. "הדגשתי כי עליהם להפסיק את ירי הרקטות על ישראל"