חידת מלחמת יום כיפור

כך קרה שבתחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל ידעו על מלחמת יום כיפור 24 שעות לפני שפרצה

"זו אחת התעלומות הגדולות בעיניי במשך כל השנים הללו", אמר השבוע יצחק לבני בשיחה עם G. בשבוע שעבר, במלאת 60 שנה לגלי צה"ל, העלה לשידור באחד הבקרים איש חדשות 2 עודד בן-עמי את מי שהיה הקצין שלו בגלי צה"ל ב-1973, מו"ל "כלכליסט" דהיום יואל אסתרון. בן-עמי ייזכר תמיד כחייל שקרא את מבזק החדשות שפתח את מלחמת יום הכיפורים.

בשידור סיפרו השניים על מאורעות אותו יום, שאמור היה להיות חף מכל עבודה, ואסתרון העלה את התעלומה הגדולה: איך יכול להיות שביפו, בבסיס גלי צה"ל, ידעו על המלחמה המפתיעה ביותר בתולדות צה"ל 24 שעות לפני שפרצה?

אסתרון תיאר כיצד זומן, יום לפני כיפור, ללשכת מפקד גלי צה"ל יצחק לבני, שאמר לו: "מחר ב-14:00 תפרוץ מלחמה". עד היום, הסכימו בן-עמי ואסתרון, אין להם מושג איך הם, שני הג'ובניקים, היו מוכנים יותר מאחיהם בקו הקדמי.

לבני שמע על השיחה, והוא מאשר לחלוטין את תוכנה: "העובדה החד-משמעית היא שיום הכיפורים יצא בשבת, וביום שישי פנו אליי בבוקר ואמרו לי תהיה בהיכון, כי יכול להיות שיהיה צריך לשלוח מישהו לקחת את תיק הקודים של הגיוס כדי לעשות הודעות גיוס דחופות".

- מי פנה אליך?

"מישהו מאכ"א, מחלקת הגיוס, לא זוכר ממש את שמו. שלחתי את אסתרון, שהיה אז קצין זוטר, והוא לקח את התיק. כך, כשפרצה המלחמה קיבלתי טלפון ומיהרתי לתחנה. הקדמנו את קול ישראל בדיווח. אחר-כך שאלתי את עצמי: איך יכול להיות שהאנשים ששלחו לי את התיק לא עדכנו את החזית?".

- ומה הסברה שלך?

"התשובה שנתתי לעצמי במשך השנים היא שהיו ידיעות על 'אפשרויות', ושיש הבדל בין מצב של כוננות גבוהה לבין מצב שבו אתה יודע בוודאות. אולי לא רצו להבהיל את החיילים בחזית".

מאז ועד היום, בן-עמי, אסתרון או לבני לא קיבלו תשובה לשאלתם. השבוע הסכימו בדובר צה"ל להסיר את הערפל ומסרו כי מדובר ככל הנראה בפרשנות של יצחק לבני עצמו למצב הכוננות שהוכרז ביום שלפני פרוץ המלחמה: "ביום שישי, ערב יום כיפור בשנת 1973, הוכרזה כוננות בכלל הצבא הסדיר. מפקדים שונים, ביניהם גם מפקדים בחזית, העריכו את משמעות הכוננות באופן שונה. ככל הנראה מפקד גלי צה"ל דאז, יצחק לבני, העריך כי מדובר בכוננות למלחמה". לזה קוראים ניחוש מושכל.