1. הסיסמה: "הרשת החברתית" פתח את פסטיבל הסרטים של ניו יורק ביום שישי שעבר. עלילת הסרט מציגה את ההיסטוריה של הרשת החברתית הגדולה בעולם, שהמציאו כמה סטודנטים בחדרם במעונות שבאוניברסיטת הרווארד, ואת העימותים שפרצו כמה שנים לאחר מכן, כשהפכה להצלחה גדולה ששווה מיליארדי דולרים, סביב השאלה של מי באמת היה הרעיון. הסיסמה היא: "אתה לא יכול להשיג 500 מיליון חברים בלי לצבור כמה אויבים בדרך". הסרט יעלה למסכים בארה"ב בסוף השבוע הקרוב ועל סמך ההקרנות המוקדמות זוכה לביקורות מצוינות. בישראל יוצג מ-28 באוקטובר.
2. העלילה: בסצנה הראשונה של הסרט, שסורקין מעיד שעבד עליה שבועות, יושב צוקרברג (ג'סי אייזנברג) בפאב עם החברה שלו, אריקה (רוני מארה, שתככב בקרוב ב"הנערה עם קעקוע הדרקון"). לפני שהיא נפרדת ממנו היא אומרת: "לצאת איתך זה כמו לצאת עם הליכון. תשמע, אתה הולך להיות מצליח ועשיר. אבל אתה הולך להעביר את החיים בלחשוב שבנות לא אוהבות אותך בגלל שאתה חנון. אני רוצה שתדע, מעומק לבי, שזה לא נכון. הן לא יאהבו אותך בגלל שאתה חרא" ("צילמנו 99 טייקים של הסצנה הזאת", סיפר הבמאי).
באותו לילה, כועס ושיכור, צוקרברג מעלה לבלוג שלו פוסט שבו הוא קורא לאריקה "כלבה", פורץ לשרתים של הרווארד ובעזרת התמונות שהוא דולה מהם הוא בונה אתר שבו אפשר לדרג את הסטודנטיות לפי המראה שלהן. בהמשך הסרט קופצת העלילה בין הפיתוח של תוכנת Facemash למה שאנחנו מכירים כיום בתור פייסבוק, לבין הדיונים המשפטיים שהתפתחו שנים מאוחר יותר סביב השאלה של מי היה הרעיון.
מארק צוקרברג לא שיתף פעולה עם ההפקה
3. האמת: מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, לא שיתף פעולה עם ההפקה וכמובן שלא הופיע לפרמיירה. בשבוע שעבר הופיע בתוכנית של אופרה וינפרי ואמר "זה סרט, זה כיף, אבל החיים שלי אינם כאלה דרמטיים". צוקרברג גם ניצל את ההזדמנות להודיע על תרומה בגובה 100 מיליון דולר לחינוך בניו ארק, דבר שגרר תגובות רבות.
התסריטאי סורקין אמנם מודה שמצא בסיפור ממדים שייקספיריים של נושאים כמו חברות, אויבים וכוח, אבל מתעקש שניסה לרדת לחקר האמת: "היינו די רציניים בנוגע לדיוק", אמר בשיחה עם סטודנטים באוניברסיטת סטנפורד. "אפילו ביררנו איזו בירה שתה צוקרברג כשכתב את תוכנת Facemash. לא המצאנו שום דבר לצורך הסנסציה, רק כדי לעשות את זה יותר סקסי, או לקדם איזה רעיון. אם זה בסרט, סימן שיותר מאדם אחר אמר שזה אמין".
הוא גם טען שאינו מבין למה אנשים מתלוננים שהתסריט מציג את צוקרברג כחולה מין: "יש פחות סקס בסרט הזה מאשר בשתי הדקות הראשונות של 'אחת שיודעת'", אמר. "אבל אני חושב שאיש מאיתנו לא היה רוצה שיכניסו את הדברים שעשה בגיל 19 לסרט". לדבריו: "מארק הוא אנטי-גיבור והוא משלם את המחיר על מה שהוא. הוא בעצם האקר, הכעס הוא הדלק שלו. המסע של הסרט הוא המסע שלו מהאקר למנכ"ל".
4. התסריט: נכתב על ידי אהרון סורקין על בסיס הספר "מיליארדרים במקרה - הסיפור האמיתי של פייסבוק" (יצא לאור בעברית בהוצאת כנרת זמורה ביתן), שכתב בן מזריץ', אשר הכיר את צוקרברג מתקופת הלימודים בהרווארד. הספר זכה לביקורות מעורבות, בעיקר על רקע הטענה שיש בו יותר מדי דמיון ופחות מדי עובדות.
מזריץ' כתב קודם לכן ספר אחר, "21", על סטודנטים ב-MIT שסופרים קלפים כדי להרוויח בלאס וגאס. הספר עובד לסרט ובעקבותיו פנה אל מזריץ' אדוארדו סברין, שהיה חברו הטוב של צוקרברג, וביקש לספר לו איך הוא הקים את פייסבוק יחד עם צוקרברג והאחרון בגד בו. מאוחר יותר הגיש סברין תביעה נגד צוקרברג, אולם השניים הגיעו לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, שפרטיה נשארו חסויים.
סורקין עצמו גדל בניו יורק, למד משחק וגילה שכישרונו הגדול הוא בכתיבה. ב-1989 זכה בפרס המבקרים על גרסה בימתית שכתב ל"בחורים טובים". את הרעיון למחזה קיבל מאחותו דברה, ששירתה כעורכת דין בצי במפרץ גואנטנמו במשפט שבו נאשם נחת שהרג נחת אחר. המחזה עובד מאוחר יותר לסרט מצליח, שבו כיכבו טום קרוז, ג'ק ניקולסון ודמי מור, ועל התסריט שלו היה סורקין מועמד לאוסקר. מאוחר יותר כתב סורקין תסריטים לסרטים נוספים ויצר את סדרת המופת הטלוויזיונית "הבית הלבן".
לדברי סורקין, הוא התחיל לקרוא את הספר של מזריץ' וכשהגיע לעמוד השלישי כבר צלצל לסוכן שלו כדי שישיג את הזכויות. "הסרט הזה הוא לגמרי סיפור אמיתי, אבל יש אי הסכמה באשר למקום האמת. הסרט אינו נוקט עמדה בשאלה מי דובר אמת. הוא מציג את הסיפור של כולם", אמר סורקין.
5. הבימוי: דיוויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "שבעה חטאים", "המקרה המוזר של בנג'מין באטן") הוא שביים את הסרט. "קראתי את התסריט ואמרתי: 'אלוהים אדירים, זה בדיוק מה שאני חושב על אינטרנט ועל תקשורת ועל בדידות שמאפיינת הרבה מהתקשורת בימינו'", אמר פינצ'ר בראיון לקראת צאת הסרט. "יש לי כמות אדירה של אמפתיה לצוקרברג. קל לעשות מזה ורסיה של 'נקמת היורמים', אבל יש פה דברים יותר מעניינים. כלי התקשורת האולטימטיבי צריך היה להיבנות על ידי מישהו שאין לו הכישורים החברתיים הכי טובים. חשבתי שזה מדהים שדווקא הבנאדם הזה יבין איך מאות מיליוני אנשים ירצו לתקשר אחד עם השני. זה אירוני".
ג'סטין טימברלייק מגלם את שון פארקר, המייסד של נאפסטר
6. הכוכב: את תפקידו של מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם מגלם כאמור ג'סי אייזנברג ("ברוכים הבאים לזומבילנד"). הוא בן גילו של צוקרברג (26), שניהם גדלו בבית יהודי בניו יורק, והביקורות אומרות שהוא משחק מצוין ("טוב אף יותר מהדמות שנכתבה לו"). המפיק אף השווה אותו לדסטין הופמן ב"הבוגר", לא פחות. הבמאי פינצ'ר סיפר: "הזמנו את כל השחקנים הצעירים בהוליווד, וכששמענו אותו מקריא את הסצנה הראשונה ראינו שהוא היחיד שמקריא את הטקסט של סורקין יותר טוב מסורקין בעצמו. הוא גם היחיד שהצליח להקריא את זה מספיק מהר".
אייזנברג: "ביליתי שישה חודשים בלחשוב עליו (על צוקרברג) כל יום, פיתחתי חיבה גדולה כלפיו והייתי מאוד רוצה לפגוש אותו. בן דודי קיבל עבודה מגניבה בפייסבוק בדיוק חודש לפני שסיימנו לצלם. אני סומך על הדמות שסורקין כתב, של מישהו שמאוד רוצה להשתלב ולהתאים, אבל אין לו יכולת חברתית לעשות זאת, והוא יוצר את הכלי הנהדר הזה כדי להרגיש נוח... הוא דמות מרתקת ומורכבת מאוד".
במקום לפגוש את המיליארדר הצעיר בעולם, הוא צפה בעשרות שעות של ראיונות עם צוקרברג ברשת, והעלה אותם לקובצי רשת כדי שיוכל להאזין להם בזמן הצילומים. "הוא נראה כמו שאני נראה כשאני מתראיין - שלא נוח לו", אמר אייזנברג.
7. הברקת הליהוק: ג'סטין טימברלייק מגלם את שון פארקר, המייסד של נאפסטר ונשיא פייסבוק. "לא רציתי שיידעו שאני לא זמר כל כך טוב, אז הפכתי לשחקן", סיפר. "אני לא מרגיש אחריות להקים לתחייה דמות אמיתית", אמר בראיון אחר, "אני רק רוצה ליצור דמות שתהיה מעניינת בסרט". לפי אחת הביקורות, הוא ה"שטן" של הסרט, המפתה את צוקרברג לעבור לקליפורניה, ארץ קרנות ההון סיכון והבחורות בביקיני. "שמחתי מאוד שהוא הולך לגלם את פארקר, משום שהדמות שלי בסרט מתייחסת לפארקר כמו אל כוכב רוק", אמר ג'סי אייזנברג.
8. עוד בצוות: השחקן קווין ספייסי הפיק, ובין השחקנים גם אנדרו גרפילד - שמשחק את אדוארדו סברין, החבר שצוקרברג לכאורה בגד בו - שעתיד לגלם את ספיידרמן בסרט הבא בסדרה. ארמי האמר (נכדו של איל הנפט ארמנד האמר) מגלם את התאומים קמרון וטיילור וינקלווס, אלופי חתירה אולימפיים, שפנו לצוקרברג בבקשה שיסייע להם לבנות אתר שייקרא Harvard Connection. לטענתם שהם אלה שהגו את הרעיון של פייסבוק, עונה דמותו של צוקרברג בסרט: "אם הרעיון באמת היה שלכם, הייתם ממציאים את פייסבוק".
לשאלה אם הוא מקשיב למה שנאמר בחדר במהלך דיון משפטי עם התאומים משיב "צוקרברג" בסרט: "אני חושב שאם הלקוחות שלך רוצים לעמוד על הכתפיים שלי ולהגיד שהם גבוהים, הם יכולים לנסות. אני נותן לכם כרגע חלק מתשומת הלב שלי, המינימום ההכרחי. שאר תשומת הלב שלי נשארה במשרדים שלי בפייסבוק, שם אני והעובדים שלי עושים דברים שאף אחד בחדר הזה, כולל ובמיוחד הלקוחות שלך, אינם מסוגלים לעשות מבחינה אינטלקטואלית".
גם הסכסוך עם התאומים נגמר בפשרה כספית שפרטיה חסויים.
9. הלוקיישן: רוב הסרט צולם בכלל באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. "היו הרבה משאים ומתנים עם הרווארד ועם מקומות אחרים בקיימברידג' שרצינו לצלם בהם. ניסינו מאוד להיות מדויקים. לבי נשבר משום שלא יכולנו לצלם בהרווארד, אבל זה היה יותר מדי ביורוקרטיה, וזה באמת לא כל כך משנה", אמר פינצ'ר בראיון. אגב, השחקנית היחידה בצוות שבאמת למדה בהרווארד היא ראשידה ג'ונס, שמגלמת בסרט עורכת דין.
10. ההשקה: סוני פיקצ'רס, שמפיצה את הסרט, ערכה את מסיבת ההשקה במועדון של הרווארד בניו יורק. האוכל, דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל", היה בינוני, אבל האווירה הייתה מצוינת. "זה הכי קרוב שהגעתי להתקבל להרווארד", אמר התסריטאי סורקין.
הסרט, קובע "ניוזוויק", משאיר לצופים להחליט אם צוקרברג הוא אכן גיבור טכנולוגי שהמציא את אחת מצורות התקשורת החביבות בעולם, או גנב פשוט שבגד בחבריו. ב"ואניטי פייר", שמהמרים שהסרט יקבל לכל הפחות מועמדות לאוסקר, מבטיחים גם שהסרט יחליף את הסדרה "Mad Men" בתור נושא השיחה החביב ליד פינת הקפה בעבודה. "ניוזוויק" מבטיח: "כשתיכנסו לפייסבוק אחרי הסרט - ואתם יודעים שתעשו זאת - אולי תרגישו שזה קצת מוזר". ב"פורצ'ן" נכתב: "גם אם זה לא מה שבדיוק קרה, זה יהיה מיתוס הבריאה של פייסבוק, וזה לאו דווקא רע. זה גם יעשה לרשת החברתית הרבה פרסום".נותר רק לראות כמה מתוך 500 מיליוני הגולשים בפייסבוק יילכו גם לראות את הסרט בקולנוע.
אחרי הסרט: צוקרברג בדרך להפוך לגיבור ספר קומיקס
הוא הקים את הרשת החברתית הגדולה בעולם, הוא שווה כיום כמעט 7 מיליארד דולר, סרט המתאר את דרכו לתהילה עלה בסוף השבוע לאקרנים בארה"ב, וכעת נראה שמארק צוקרברג מקבל את החותם הרשמי להיותו מפורסם וגיבור תרבות פופולרית. בית ההוצאה לאור האמריקני Bluewater הודיע ביום ב' האחרון כי יפרסם ספר קומיקס ביוגרפי על חייו של צוקרברג תחת הכותרת "מארק צוקרברג - יוצר פייסבוק". מחבר הספר, ג'רום מיידה, אמר כי חייו של צוקרברג בן ה-26 הם חומר גלם מעולה עבור ספר מצויר שימשוך את הקהל.
"למארק הציעו המון כסף בגיל צעיר והוא דחה את כל ההצעות הללו כי הוא ידע שיש לו מטרות חשובות הרבה יותר מאשר לעבוד בשביל מישהו אחר", אמר מיידה. "ביל גייטס הציע למארק מיליון דולר כדי שיבוא לעבוד במיקרוסופט עוד כשהוא היה בתיכון ומארק דחה אותו. כמה אנשים בעולם יסרבו להצעה כזו? לכמה אנשים בעולם יש את האומץ להגיד 'לא' כדי שיוכלו לנסות ולהגשים את החלומות שלהם? מעטים מאוד, מארק הוא אחד מהם", אמר מיידה.
ספר הקומיקס על צוקרברג יהיה חלק מסדרה שבה כבר פורסמו ספרי קומיקס על חייהם של כוכב הפופ בן ה-16 ג'סטין ביבר, הכדורגלן דייוויד בקהאם והזמרות ליידי גאגא וטיילור סוויפט. מוקדם יותר החודש דירג "פורבס" את צוקרברג במקום ה-35 מבין עשירי ארה"ב, עם הון המוערך בכ-6.9 מיליארד דולר.
דירקטור בפייסבוק: הנפקה אינה צפויה לפני 2012
בינתיים ממשיכה חרושת השמועות הודות ההנפקה העתידית של פייסבוק. אחד מחברי דירקטוריון פייסבוק, פיטר תיל, ציין כי הנפקה ציבורית של מניות הרשת החברתית אינה צפויה לפני שלהי שנת 2012, כשזו תהיה תלויה בהגעתה של החברה לרמת הכנסות שנקבעה מראש ולאופן התפתחותה.
"פייסבוק תונפק בשלב מסוים, אבל עלינו ללמוד מגוגל ולהבין שיש להמתין עם ההנפקה עד לשלב די מתקדם בחיי החברה", אמר תיל בכנס שארגן בלוג הטכנולוגיה טק קראנץ' בסן פרנסיסקו. מספר מקורות טוענים כי הכנסותיה של פייסבוק חצו את קו 800 מיליון הדולרים בשנת 2009, נתון ההופך אותה לרווחית שש שנים בלבד מהקמתה.