ליברמן: הסכם שלום בקרוב לא ריאלי; נתניהו מתנער מדבריו

(עדכון) "תוכן נאומו של שר החוץ באו"ם לא תואם עם ראש הממשלה" ■ שר החוץ: "נדרש שינוי בגבול שישקף המצב הדמוגרפי" ■ איראן יכולה להתקיים בלי חמאס; חמאס לא יכול להתקיים בלי אירן

שוב חוסר תקשורת בין ראש הממשלה ושר החוץ שלו: לאחר נאומו של שר החוץ אביגדור ליברמן בפני עצרת האו"ם בניו יורק והתבטאותו על המשא ומתן עם הפלסטינים - לפיה השגת הסכם שלום בשנים הקרובות אינה ריאלית - מגיעה תגובה חריפה במיוחד מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"תוכן נאומו של שר החוץ באו"ם לא תואם עם ראש הממשלה", נמסר זמן קצר לאחר דבריו של ליברמן. "ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא זה שמנהל את המשא ומתן המדיני בשמה של מדינת ישראל. נושאי הסדר השלום השונים יידונו סביב שולחן המשא ומתן ולא בשום מקום אחר".

ליברמן: אני לא מדבר על טרנספר; הסכם שלום בקרוב לא ריאלי

מוקדם יותר היום, אמר שר החוץ אביגדור ליברמן ליברמן, כי ההסדר הסופי בין ישראל לפלסטינים חייב להתבסס על תכנית חילופי שטחים ואוכלוסיות. לא מדובר על תכנית להזזת אוכלוסיות אלא על קביעת גבולות באופן שישקף בצורה הטובה ביותר את המציאות הדמוגרפית.

"אני לא מדבר על טרנספר, אני מדבר על שינויי גבול שישקפו את המצב הדמוגרפי", אמר בנאום בעצרת הכללית של האו"ם.

על המו"מ עם הפלסטינים אמר ליברמן, כי יש להגיע להסכם ביניים ארוך טווח מפני שהשגת הסכם שלום כולל בשנים הקרובות אינה ריאלית.

שר החוץ טען, כי הסכם ביניים ארוך טווח יאפשר לפלסטינים צמיחה כלכלית וחופש תנועה ויאפשר לדורות חדשים של ישראלים ופלסטינים, שלא יגדלו על ברכי שנאה והסתה, להגיע להסכם שלום מלא בעוד כמה עשרות שנים.

עוד אמר ליברמן, כי הגישה שלפיה יש לפתור קודם את הסכסוך הישראלי פלסטיני כדי לטפל בבעיה האיראנית היא מוטעית ביסודה. למעשה, המצב הפוך לחלוטין. כדבריו: איראן יכולה להתקיים בלי חמאס, אך חמאס אינו יכול להתקיים בלי איראן.

לפי שר החוץ, כל עוד איראן מוסיפה לערער את היציבות במזה"ת כולו ולהחזיק שלוחות על גבולות ישראל בצפון ובדרום, חיזבאללה וחמאס, לא יהיה אפשר להגיע להסדר קבע בין ישראל לפלסטינים.

כדי לפתור בעיות רבות במזה"ת, לא רק את הסכסוך הישראלי פלסטיני, צריך לפתור קודם את הבעיה האיראנית, אמר ליברמן.