רוביני מזהיר: "בעיית ה'גדולים מכדי ליפול' הפכה לגדולה יותר"

רוביני מזהיר מפני המיזוגים האחרונים בוול סטריט, שלטענתו מעלים את הסיכון ■ "הכלכלה העולמית תסבול ממספר משברים פיננסיים נוספים במהלך 10 השנים הקרובות"

"נביא הזעם" נוריאל רוביני, הפרופסור שנחשב למי שחזה את משבר האשראי, מזהיר כעת מפני המיזוגים שנוצרו בוול סטריט לאחרונה, שלטענתו מעלים את הסיכון כי בעת משבר - הממשל האמריקני ייאלץ כעת לחלץ חברות פיננסיות גדולות יותר. "בעיית ה'גדולים מכדי ליפול' הפכה לגדולה יותר", אמר רוביני אתמול (ו') בועידת בלומברג בניו יורק. "זה מה שקורה כשמתרחשים מיזוגים שאין להם היגיון".

מבין החברות שבלטו בהיקשר של מיזוגים ורכישות בוול סטריט נמנה את ג'יי.פי מורגן צ'ייס שקנה את וושינגטון מיוצ'ואל ובר סטרנס ב-2008 לאחר ששתי החברות סבלו מזעזועים. בנק אוף אמריקה שקנה את מריל לינץ' ואת בנק המשכנתאות קאנטריווייד פייננשל.

נזכיר גם כן כי בעיצומו של משבר האשראי, הממשל הפדרלי חילץ מוסדות רבים שקריסתם היתה ממוטטת את המערכת הפיננסית כולה, לרבות פאני מיי ו-AIG.

רוביני הזהיר מוקדם יותר השבוע מפני הידרדרות הכלכלה האמריקנית למיתון נוסף וקורא לנתונים האחרונים שפורסמו בשוק הדיור האמריקני "נוראים". "הכלכלה העולמית תסבול ממספר משבר פיננסיים נוספים במהלך 10 השנים הקרובות".

רוביני סבור שהרפורמות הפיננסיות הנערכות היום בעולם המערבי ובעיקר בארה"ב אינן מספיקות ולא יצליחו למנוע משברים נוספים בשנים הקרובות. לדבריו, "שום דבר לא השתנה. הרפורמה בארה"ב היא בגדר מעט מדי ומאוחר מדי".

רוביני ממשיך לטעון כי הריביות הנמוכות בעולם יוצרת בועות נכסים, בעיקר בשווקים מתעוררים. "בנקים בארה"ב כבר עכשיו יושבים על עודפי רזרבות הון של כטריליון דולר, אך הם לא מלווים", אמר רוביני. "הבעיות בכלכלה האמריקנית הן בעיות של פשיטות רגל, אשראי, דיור, חברות - לא בעיות נזילות. אני לא חושב שהרחבה מוניטארית נוספת תעזור".