המוסדיים נכנסו בספטמבר לקרנות הכספיות משיקולי מס

ענף קרנות הנאמנות גייס בחודש החולף 1.9 מיליארד שקל, מחצית מזה בקרנות הכספיות שאינן גובות דמי ניהול ■ נמשכת החולשה בענף תעודות הסל

ענף קרנות הנאמנות מסכם עוד חודש של גיוסים, אם כי מתונים יותר מחודשים קודמים. הקרנות גייסו בחודש ספטמבר כ-1.9 מיליארד שקל, והיקף נכסיהן עומד כעת על 153.5 מיליארד שקל. מתחילת השנה צמח הענף ביותר מ-20 מיליארד שקל, מתוכם כ-15 מיליארד שקל הם גיוסים נטו.

בחודש החולף בלטו הגיוסים בקרנות הכספיות ובקרנות אג"ח כללי. הקרנות הכספיות צמחו בכ-770 מיליון שקל.

בעוד שעיקר המשקיעים בקרנות הנאמנות הם לקוחות פרטיים, הרי שעיקר הגיוסים החודש לקרנות הכספיות הגיעו דווקא מלקוחות מוסדיים. הסיבה לכך היא שהמוסדיים מעוניינים לנצל את יתרון המס הגלום בקרן כספית בתקופה הנוכחית. הקרן הכספית מחויבת במס של 20% על הרווח הריאלי. בתקופות שבהן הריבית הריאלית אפסית או שלילית אין למעשה רווח ריאלי, ובהתאם גם אין חבות מס.

מרבית הגיוסים זורמים לקרנות הכספיות שאינן גובות דמי ניהול, כך שהיקף הנכסים של מנהלי הקרנות אמנם גדל, אך הרווחיות שלהן ממשיכה להישחק. למעשה, מנהלי הקרנות הללו מפסידים כסף על כל שקל שהם מגייסים ברוב הקרנות הכספיות.

באשר לקרנות האג"ח הכללי, שבהן ממשיכות לבלוט הקרנות המעורבות (כגון קרנות 90/10), הללו צמחו בספטמבר ב-1.4 מיליארד שקל, מתוכם כ-1.2 מיליארד שקל הם גיוסים.

החודש גם הקרנות המנייתיות בארץ התאוששו מעט וריכזו גיוסים, לאחר כמה חודשים של פדיונות, וגיוסים נמוכים בחודש אוגוסט. בספטמבר צמחו קרנות אלה ב-716 מיליון שקל, מתוכם כ-160 מיליון שקל הם גיוסים.

מעניין לציין שגם הקרנות הגמישות - קרנות שבהן מנהל הקרן אינו מחויב למדיניות קבועה, ולכן הן נחשבות אגרסיביות - רשמו גיוסים נאים. מנתונים של בית ההשקעות מיטב עולה, כי הענף גייס 75 מיליון שקל - הגיוס החודשי הגבוה ביותר מאז אפריל 2007.

מיטב עוקפת את כלל פיננסים

בין מנהלי הקרנות ממשיכה לבלוט הראל-פיא, שגייסה 670 מיליון שקל. גם קרנות פסגות רשמו גיוסים גבוהים, ובין המנהלים הקטנים יותר נציין גם את קרנות אלטשולר שחם. קרנות מגדל שוקי הון, לעומת זאת, סבלו מפדיונות.

קרנות הראל-פיא גייסו 35% מהגיוס הכולל בספטמבר, 670 מיליון שקל כאמור, שמתוכם רק 286 מיליון שקל לקרנות כספיות. 384 מיליון שקל הם גיוסים לקרנות מסורתיות. נראה כי 2010 תהיה אחת השנים הטובות של הראל-פיא, שגייסה יותר מ-4 מיליארד שקל מתחילת השנה - פער אדיר ממתחרותיה.

גם פסגות בניהול רועי ורמוס רשמה גיוס יפה בספטמבר, של 414 מיליון שקל. 472 מיליון שקל גויסו לקרנות הכספיות, שברובן פסגות מפסידה כסף (מכיוון שאינה גובה דמי ניהול), ובקרנות המסורתיות נרשמו פדיונות.

הגיוסים של קרנות אי.בי.אי הסתכמו בספטמבר ב-126 מיליון שקל. בדומה להראל-פיא, גם אי.בי.אי מצליחה לגייס בקרנות המסורתיות שלה.

גם קרנות דש מצליחות לגייס בקרנות המסורתיות. קרנות החברה גייסו 213 מיליון שקל, מחציתן בקרנות הכספיות.

במיטב הצליחו לעקוף החודש את כלל פיננסים, בין היתר בזכות גיוס של 104 מיליון שקל.

קרנות כלל פיננסים בניהול גיא שיקר גייסו 33 מיליון שקל, תוצאה של גיוס 46 מיליון שקל ופדיונות של 13 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

שיעור הצמיחה בנכסי קרנות אלטשולר-שחם מתחילת השנה הגיע ל-108%. גידול זה מיוחס, בין היתר, לרכישת קרנות רמקו לפני כשבועיים, וכן לגיוסים מרשימים. קרנות החברה בניהול גילעד אלטשולר גייסו יותר ממיליארד שקל בארבעה חודשים, מתוכם כ-235 מיליון שקל בספטמבר לבדו.

נמשכת החולשה בתעודות הסל

ובעוד שבקרנות הנאמנות נמשכת חגיגת הגיוסים, ענף תעודות הסל ממשיך לסבול מחולשה. הענף רשם פדיונות של 71 מיליון שקל, בהמשך לחודש הקודם שבו גם כן נרשמו פדיונות (של 78 מיליון שקל).

עם זאת, תעודות הסל נהנו מהסנטימנט החיובי בשוק, ונכסיהן צמחו בכ-1.7 מיליארד שקל, להיקף נכסים של 52.3 מיליארד שקל.

הנתונים מצביעים בבירור על העדפת המשקיעים את הקרנות על פני התעודות, בין היתר משיקולים של מחיר. רוב הקרנות שמגייסות הן כאלה שגובות דמי ניהול נמוכים מאוד, אם בכלל. גם בתעודות הסל יש כאלה שאינן גובות דמי ניהול, אולם הלקוח משלם עמלת קנייה ומכירה.

לפי נתוני איגוד תעודות הסל שבלשכת המסחר, נרשמו בספטמבר גיוסים של 211 מיליון שקל לתעודות המנייתיות בארץ, ו-86 מיליון שקל לתעודות המנייתיות בחו"ל. מנגד, תעודות האג"ח ותעודות הפיקדון רשמו פדיונות של 166 מיליון שקל ו-256 מיליון שקל, בהתאמה.

את הגיוסים הובילה החודש פסגות סל בניהול טל ורדי. החברה גייסה 142 מיליון שקל, והיקף נכסיה כבר עומד על 8.2 מיליארד שקל - צמיחה של 18% מתחילת השנה.

מנגד, קסם שבניהול אבנר חדד ובועז נגר, רשמה פדיונות של 190 מיליון שקל, ומתעודותיה של מבט שבניהול ליאור כגן נפדו 63 מיליון שקל.

במיטב מדדים עדיין לא הצליחו להתגבר על הפדיונות מתעודות הפיקדון, שאינן פופולריות בשל שער הדולר הנמוך יחסית. כך, החברה שבניהול אורן קפלן רשמה פדיונות של 54 מיליון שקל, ומתחילת השנה מדובר בפדיונות של כחצי מיליארד שקל.

[לאתר תעודות סל ו-ETF's][לאתר קרנות]

22
 22