פישר רכש - והזרים מכרו; הדולר היציג נחלש 0.2% ל-3.618 ש'

נגיד בנק ישראל רכש 200 מיליון דולר בשוק ■ כלל פורקס: "יש להחזיק שורט על הדולר כל עוד הצמד דולר-שקל מתחת ל-3.65 ש'" ■ האירו היציג התחזק ב-0.2% ל-4.984 ש'

לאחר שהדולר צנח לשפל של יותר משנתיים, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר נכנס שוב לשוק, והיום בצורה משמעותית. פישר רכש היום כ-200 מיליון דולר בשוק, אך מצד שני בנקים זרים מכרו מאות מיליוני דולרים כחלק מהמגמה בשוק המט"ח העולמי של היחלשות הדולר. "פישר מאוד הפתיע אותנו היום באגרסיביות שלו, אבל מצד שני הזרים מוכרים בכמויות אדיורות", אמר ל"גלובס" סוחר באחד מחדרי המסחר המובילים בשוק".

ככל הנראה, פישר החל לרכוש דולרים כששערו המטבע ירד ל-3.61 שקלים. לאחר הרכישות הדולר תיקן מעט אך עם קביעת השערים היציגים שערו המשיך להיחלש בזירה המקומית מול השקל - נקבע בירידה של 0.3% ל-3.618 שקלים - עדיין שפל של שנתיים, מאז אוקטובר 2008 אז נסחר מתחת ל-3.6 שקלים. האירו היציג נקבע בעלייה של 0.2% לרמה של 4.984 שקלים.

נזכיר, כי בצעד של הפגנת נוכחות בלבד, בנק ישראל רכש אתמול 50-70 מיליון דולר, מה שלא עשה רושם על סוחרי המט"ח ועל הספקולנטים הרבים שקיימים בשוק המט"ח, והדולר עדיין סיים את יום המסחר הבין-בנקאי בירידה של 0.5%. גם האירו נחלש אתמול - שערו היציג ירד ב-0.5% ל-4.9747 שקלים.

כלל פורקס: הדולר עלול להידרדר ל-3.5 שקלים

בצוות המחקר של כלל פורקס אומרים היום כי "מגמת ההחלשות של הדולר בעולם ופערי הריבית יחד עם זרם ההון המגיע ממשקיעים זרים, מחזקים משמעותית את המטבע המקומי. במידה ומגמת היחלשותו של הדולר בעולם לא תיבלם בקרוב, הדולר שקל עשוי לפגוש את הרמה של 3.5 שקלים". האנליסטים ממליצים להמשיך ולהחזיק בפוזיציות שורט על הדולר-שקל, כל עוד הצמד מתחת ל-3.65 שקלים. "ייתכן כי הצמד ייצא למהלך מתקן באזור 3.58 עד אזור 3.65 ש' ואז המשקיעים יחפשו הזדמנות לכניסה מחודשת", לדבריהם. בכלל פורקס מציבים רמות התנגדות משמעותיות לדולר-שקל בימים הקרובים: ב-3.7 שקלים וב-3.65 ש', ורמות תמיכה ב-3.5 ו-3.585 שקלים.

שטייניץ: "נצטרך להמשיך לבלוע מיליארדי דולרים"

"המשך הגדלת פער הריביות בין ישראל לארה"ב עלולה להיות מסוכנת", כך אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, בראיון לרשת בלומברג בניו יורק. "התוצאה תהיה שנצטרך להמשיך לבלוע מיליארדי דולרים כדי לבלום או להאט את התחזקות השקל ויש לזה מחיר", אמר שטייניץ. מאז העלאת הריבית האחרונה על ידי הנגיד סטנלי פישר, ב-27 בספטמבר, נפל הדולר בקרוב ל-2% מול השקל ובנק ישראל רכש כמעט מדי יום עשרות מיליוני דולרים בנסיון למתן במשהו את היחלשות המטבע האמריקני.

פעילים בשוק המט"ח המתינו שנגיד בנק ישראל סטנלי פישר יבצע התערבות מסיבית בשוק כדי לסייע לדולר ולעצור את ההידרדרות שלו מול השקל. הרמה של 3.64 שקלים לדולר סומנה ע"י רבים מהאנליסטים כטריגר להתערבות המסיבית יותר, אך הנגיד העדיף עד היום לרכוש רק כמות קטנה של דולרים כדי לאותת לשוק שהוא עוקב אחרי המתרחש. כזכור, בנק ישראל החל את התערבותו בשוק המט''ח במארס 2008, כאשר רכש מדי יום 25 מיליון דולר בשוק הפתוח - סכום שהועלה מאוחר יותר ל-100 מיליון דולר ליום.

[לאתר המט"ח]