בדיקת "גלובס": היכן ניתן לקבל באינטרנט ייעוץ משפטי בחינם?

החל מעורכי דין פרטיים, דרך עמותות וגופים ממשלתיים ועד פורומים - תשובות לשאלות משפטיות ניתנות באינטרנט חינם לכל דורש ■ מתי אפשר לסמוך עליהן, וממה יש להיזהר?

סוגיות משפטיות כאלה ואחרות שזורות בחייו של כל אחד: מהיתקלות צרכנית פשוטה ועד חתימה על חוזה אימתני, מבעיות המתעוררות במקום העבודה ועד הסתבכות משפחתית. רבות מהן דורשות ייעוץ משפטי או ליווי של איש מקצוע, אולם לא תמיד נמהר לשכור את שירותיו של אחד כזה. אילו אלטרנטיבות חינמיות קיימות עבור מי שאינו מעוניין או אינו יכול לשלם עבור בירור משפטי?

עמותות וארגונים רבים מציעים היום את עזרתם בתחום, לצד גורמים ממשלתיים המעמידים את משאביהם לרשות הקהל הרחב. חלקם נועדו על-פי הגדרה למעוטי יכולת, וחלקם פתוחים לכולם; חלקם מתמחים בנושאים ספציפיים, ואחרים מבקשים לקדם אג'נדה מסוימת.

"לשירות חינם יש יתרונות וחסרונות", אומר עו"ד דרור ארד-איילון, יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין. "היתרון המרכזי הוא כמובן העלות, ולעתים גם הזדהות רבה עם המטרות של הפונה".

"מנגד", הוא מציין, "קיימים גם חסרונות", וצריך לזכור שמה שזול לפעמים פחות מוצלח. זה שהשוק פלורליסטי ומאפשר לקבל שירותים ללא תשלום זו תופעה חיובית המגדילה את נגישות משפט, אבל גם צריך לדעת להיזהר".

עו"ד און ליין

כר מידע פורה מאין כמוהו ניתן למצוא באינטרנט. רשימת הפורטלים המשפטיים והפורומים מתארכת; מאחורי רובם עומדים גורמים פרטיים - עורכי דין או משרדים שלמים המפעילים צוות מומחים רחב המשיב לפניות הגולשים.

"גם עבור עורכי הדין", אומר עו"ד אדם ברקוביץ, מנכ"ל פורטל "משפטי" שהושק בינואר 2010, "מדובר בהזדמנות שיווקית להציג ולהביע את עצמם. עורך דין צריך היום להיות יצירתי ובגובה בעיניים יותר מאי-פעם", הוא אומר, "אין לו את הפריבילגיה לחכות במגדל השן שידפקו לו בדלת. הוא חייב להיות אמפתי ונגיש לצרכן".

הפורומים אף משמשים פעמים רבות זירה להחלפת רעיונות בין אנשים הנתקלים בסוגיות דומות; דוגמה לכך היא התביעה הייצוגית בעקבות הופעת להקת "מטאליקה" בארץ, לפני חודשים ספורים, שנולדה מפניות של רוכשי כרטיסים מאוכזבים לאתר משפטי ברשת. בעקבות הדיון שהתפתח הם חברו להגשת תביעה בסך 4.2 מיליון שקל נגד ההפקה.

יעיל ככיוון ראשוני

עד כמה אפשר לסמוך על המידע המשפטי המוצע ברשת? "הבעיה המרכזית עם כל סוג של ייעוץ מקצועי היא כל מיני דקויות שאי אפשר לרדת לעומקן בפורום אינטרנטי", אומר עו"ד אייל שגיא ממשרד עמר, רייטר, ז'אן ושות', מתמחה בדיני תקשורת. "הרבה כללים לא חלים על נסיבות פרטיות, וצריך לדעת לשאול את השאלות הנכונות. פורום מסוג כזה מתאים לגישוש ראשוני, ללמוד את השטח. אנשים היום עושים 'שיעורי-בית' ובאים מוכנים לפגישה עם עורך דין - דבר טוב כשלעצמו - אבל הרבה פעמים המידע שצברו לא רלבנטי. החקיקה כל-כך ענפה, שכל ניסיון להבין מכתבות בעיתון או ממקרים באינטרנט בעייתי, וצריך מאוד להיזהר".

עו"ד ברקוביץ סבור כי הפוטנציאל הטמון ברשת רב. "ייעוץ משפטי ברשת הוא הזדמנות לאזרח מהשורה לקבל פלסטר לכאב יומיומי", הוא אומר. "לכל אחד מאיתנו יש 'אישיו' משפטי ביומיום - עבודה, רפורט, עניינים בינו לבינה. חלקם קטנים וחלקם גדולים: מ'האם אני חייב לצאת לחופש בחול המועד?', ועד דברים קשים כמו משמורת של ילד.

"הפורומים באינטרנט הם הזדמנות של הגולש באשר הוא לקבל מידע ראשוני חינם - כמו לדפוק על דלת של עורך דין ולומר 'אני רק שאלה', אבל בלי לשלם. זה לא נכון ולא מקצועי לתת חוות-דעת מלאה על גבי האינטרנט, אבל בהחלט ניתן לתת כיוון ראשוני. זה לא תחליף לפגישה ומסמכים ואותיות קטנות, מדובר בקריאת כיוון".

"שיטת 'הכה את המומחה' המקובלת באינטרנט היא אזור מאוד בעייתי מבחינת האתיקה", מסכים עו"ד ארד-איילון. "עורכי הדין לא באמת יודעים מי הלקוח, לא מכירים היטב את המקרה, ואין אחריות לעצתם. שירות הייעוץ המשפטי הוא ביסודו אישי, זו נקודת המוצא; לכן חשוב שעורך דין יסייג תמיד את העצות, ואסור לאדם לחשוב שכך פתר את בעיותיו. כמו שלא היית נכנס לניתוח על-פי עצה בפורום רפואי, כך לא נוקטים מהלך משפטי ללא בחינה אישית ומדוקדקת של המקרה".

שאלה של מינון ואמינות

מתי בכל זאת מתאימה פנייה מקוונת למומחה? "השאלה כמובן היא בכמה כסף יכול אותו אדם לקבל ייעוץ משפטי מלא, וכמה הדבר חשוב עבורו", אומר עו"ד שגיא. "בעיקרון, אם משהו שווה לך הרבה כסף כדאי להשקיע בו - לא הייתי ניגש לתביעה של עשרות אלפי שקלים על בסיס התייעצות בפורום באינטרנט, אבל כדי לסייע בסכסוכי שכנים או לפתור בעיות צרכניות בסדר גודל מסוים, יכול להיות שזה מתאים. עורך דין הוא לא פתרון לכל דבר, והמחיר כשלעצמו לא צריך להיות סיבה לאדם לוותר על זכויותיו".

שגיא מזכיר להיזהר מעצות אנונימיות: "דרישת בסיס היא שם מלא של נותן המידע, עדיף אפילו תמונה".

הבעיות האתיות נוגעות כמובן לקיומם של יחסי אמון עם הלקוח ולחציית הקו שבין ייעוץ חינם לשידול לקוחות לשכור את שירותי המייעץ.

"אסור לעורך דין לומר 'דבר איתי' או להפנות את השואל ליצור קשר עמו", מסביר עו"ד ארד-איילון היכן עובר הקו. " עורך הדין חייב לשמור על רשמיות, על כבוד, על מקצועיות ועל אדיבות, ועליו להדגיש כי אין בדבריו תחליף לייעוץ משפטי מלא ומסודר על יסוד מלוא הנתונים הדרושים".

הכי חשוב, מסכם ברקוביץ, "הוא לשאול את עצמך מי עומד מאחורי האתר שבו אתה גולש".

5 כללי אצבע לקבלת סיוע משפטי חינם

עו"ד דרור ארד-איילון, יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין, מספק טיפים למי שנעזר בייעוץ משפטי ללא תשלום.

1. איכות השירות: גם כשהשירות חינם, יש לוודא כי מקבלים שירות ברמה מספקת. כשאין יחסי 'תן וקח' צריך להיות קפדן יותר.

2. מה האג'נדה? כדאי לוודא כי האג'נדה של נותן השירות והלקוח לא מתנגדים; ארגונים בעלי אג'נדה מסוימת לא תמיד ירצו להגיע לפתרון הרצוי על-ידי הפונה. האג'נדה משפיעה על קו ההגנה, וצריך להיות זהיר, זכותו של לקוח להתעקש על קו הגנה.

3. אין חצי חינם: כללי האתיקה לא מרשים לגוף לקבל חלק מהעלויות - חצי שכר, העברת הוצאות משפט לידי הגוף המסייע וכדומה. זה נכון לכל הגופים - ממשלתיים, התנדבותיים וכדומה.

4. רק עורך דין מוסמך: לפעמים האנשים שנותנים ייעוץ משפטי אינם משפטנים, וכדאי להקפיד על כך. גם אם הסיוע ניתן על-ידי סטודנט או משפטן, עורך דין מוסמך צריך להיות אחראי על התיק.

5. ללא פרסומת סמויה או גלויה: לעורך דין אסור לשלם כדי להשתתף בפורום משפטי באינטרנט, קל וחומר לשבח את עצמו, להפנות למשרד או לשדל לפנות לשירותיו. פורום משפטי הוא לא אזור חסר פניות, ויש להתייחס אליו בבחינת "כבדהו וחשדהו".

5 הנושאים הפופולריים ביותר לייעוץ משפטי באתר "משפטי"

1. דיני עבודה: בין השאלות נפוצות - איך להתפטר ולקבל זכויות, לצד שאלות אחרות הנוגעות ליחסי עובד-מעביד וזכויות עובדים.

2. יחסי משפחה: הסכמי ממון, ענייני משמורת, מזונות, אימוץ, בתי דין רבניים.

3. מקרקעין: רכישת דירה, יחסי שוכר-משכיר, ליקויי בנייה, זכויות בנכס ועוד.

4. נזיקין: תאונות עבודה, תאונות דרכים, פיצויים רפואיים ועוד.

5. חובות והוצאה לפועל: נושא הטורד כנראה את מנוחתם של גולשים רבים, אם לשפוט על סמך התנועה באגף הזה באתר.

היכן ניתן לקבל סיוע משפטי חינם?

ארגונים ומיזמים נוספים

* תוכנית "שכר מצווה" של לשכת עורכי הדין: תוכנית שהוקמה ב-2002. מעניקה סיוע משפטי חינם למעוטי יכולת על-ידי מתנדבים, עורכי דין וסטודנטים - בתחומים אזרחיים בלבד (דיני עבודה, דיני משפחה, הגנת הצרכן, הוצאה לפועל ועוד).

במסגרת התוכנית ניתן סיוע משפטי בתחומי חובות, הוצאה לפועל, דיני עבודה, נזיקין ולשון הרע, באמצעות 44 מוקדים שונים ברחבי הארץ.

במקרה הצורך מוצע אף ייצוג משפטי בהליכים משפטיים, בכפוף לקריטריונים ענייניים וכלכליים של הלשכה (www.israelbar.org.il/pro-bono ; טל' 1700-505-500).

* עמותת "ידיד": מעניקה ללא תשלום סיוע משפטי מעורכי דין לאזרחים שאינם זכאים לסיוע משפטי מהגורמים הממלכתיים הרגילים. תחומי הייעוץ של העמותה: הוצאה לפועל, דיור ציבורי, משכנתאות, צרכנות, תשלומי ארנונה וכדומה. לעמותה סניפים בירושלים ובתל-אביב (www.yedid.org.il).

* קליניקות משפטיות: פועלות ב-7 פקולטות למשפטים באוניברסיטאות ומכללות, ובמסגרתן מתחייבים הסטודנטים לפעילות הכוללת שיעור שבועי ושעות רבות המוקדשות לטיפול בתיקים המגיעים לקליניקה, בהנחיית עורכי דין העובדים.

גופים ממשלתיים

* האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים: האגף מעניק סיוע משפטי למעוטי יכולת הזקוקים לסיוע משפטי בתחום האזרחי. עורכי דין מוסמכים מייצגים אותם בבתי המשפט על-פי הצורך. הזכאות לסיוע נמדדת הן כלכלית והן לפי לסיכויי ההצלחה של התביעה (www.justice.gov.il).

* מרכזי הסיוע המשפטי של הביטוח הלאומי: על מנת לקבל סיוע חינם, יש למלא טופס בקשה אותו ניתן להוריד באתר הביטוח הלאומי (www.btl.org.il/free-legal-assistance.html).

* המועצה לצרכנות: מספקת ייעוץ משפטי בעניינים צרכניים (www.consumers.org.il).

סיוע ברשת

פורטלים משפטיים: מציעים לרוב סוללת עורכי דין המתמחים בתחומים שונים, לצד מאמרים וחדשות משפטיות בנושאים שונים.

הייעוץ, כמובן, העירבון מוגבל ואינו מחייב; יש להיזהר ממידע כוללני מדי ללא בקיאות בפרטי המקרה. כמה מהפורומים הבולטים:

* "משפטי", מבית דפי זהב (www.mishpati.co.il)

* אתר הפורומים המשפטיים (www.lawforums.co.il)

* לו-גייד (www.lawguide.co.il)

ארגונים עם אג'נדה

לא מעט ארגונים שמו לעצמם לתת סיוע משפטי ואחר, ביניהם "קו לעובד" (דיני עבודה), האגודה לזכויות האזרח, עמותת טבקה המספקת ייעוץ משפטי חינם לקהילה האתיופית, ו"אמון הציבור" לקידום הגינות בעסקים. הנה עוד כמה:

* עמותת איתך: משפטניות למען צדק חברתי. הוקמה ומופעלת על-ידי קבוצה של משפטניות שפועלות למען נשים מהשכבות החלשות בחברה; מציעות יעוץ משפטי חינם וסיוע בהגשת תביעות לנשים שמרוויחות שכר מינימום או פחות. ל"איתך" סניפים בבאר-שבע, חיפה ותל-אביב (www.itach.org.il).

* ארגון משפחה חדשה: ארגון לקידום זכויות המשפחה. מדובר בארגון בעל אופי לוחמני, דוגל בנישואים אזרחיים ומקדם את ההכרה בהרכב משפחתי מכל סוג ומין, מידועים בציבור ועד זוגות חד-מיניים (www.newfamily.org.il).

* העמותה הישראלית לסיוע משפטי: מעניקה סיוע משפטי חינם בעיקר בכל הקשור לדיני משפחה. (www.ishi.org.il)

* מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית: מייעצים ומלווים במקרה הצורך בכל מקרה בנוגע לתחום (http://info.1202.org.il).