אחרי המים והדלקים - הכיס שלכם יספוג פגיעה נוספת: תעריפי החשמל יעלו בקרוב

כך עולה מדיונים לקראת העדכון השנתי ברשות החשמל ■ השיעור הסופי של השינוי בתעריפים - טרם נקבע ■ בחברה טוענים כי אין ביכולתה לממן את תוכנית הפיתוח ללא הזרמת הון מיידית בהיקף 6 מיליארד שקל והעלאת התעריף ב-16%

תעריפי החשמל לצרכנים צפויים לעלות בקרוב בכ-5% לפחות, בשל ההתייקרות בעלויות ייצור החשמל במהלך הקיץ. כך עולה מדיונים לקראת העדכון השנתי של התעריף ברשות החשמל. לפי הערכות, מדובר בתוספת תקציבית של כמיליארד שקל שתשולם לחברת החשמל כהחזר על הוצאותיה. עלות החשמל היא אחד המרכיבים המרכזיים בחישוב התעריף. עם זאת, יצויין כי שיעור השינוי בתעריפים - טרם נקבע.

רשות החשמל אמורה לפרסם בימים הקרובים את העדכון השנתי לתעריפי החשמל לצרכנים הביתיים, הציבוריים והעסקיים. בחודשים יולי-אוגוסט נשברו שיאי הביקוש לחשמל מספר פעמים. מעבר לגידול הכולל בצריכה, גרמו שיאי הביקוש להתייקרות ניכרת בהוצאות חברת החשמל, משום שכדי לספק את ביקושי השיא נאלצה חברת החשמל להפעיל את אמצעי הייצור היקרים ביותר העומדים לרשותה, ובכלל זה גנרטורים פרטיים המופעלים בדיזל וטורבינות סילוניות המופעלות בסולר.

מרשות החשמל נמסר כי "לא התקבלה שום החלטה וכי הנושא יובא בפני מליאת הרשות. כל החלטה על העלאה או הפחתה בשלב זה היא בגדר ספקולציה".

החובות תופחים

בתוך כך הודיעה אתמול חברת החשמל כי אין חשש ליכולתה לעמוד בהחזר חובותיה. ההודעה באה בתגובה להחלטת סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P להוריד את דירוג האשראי של החברה ל-BBB מינוס.

החברה דיווחה בדוח"ותיה האחרונים כי בקופתה 4 מיליארד שקל, המיועדים לכיסוי חובותיה בטווח המיידי והבינוני. עם זאת, בחברה טוענים מזה זמן כי אין ביכולתה לממן את תוכנית הפיתוח במתכונתה הנוכחית ללא הזרמת הון מיידית של הבעלים בהיקף 6 מיליארד, העלאת התעריף ב-16%, התייעלות והשלמת הליכי הרפורמה.

חברת הדירוג S&P צפויה להוריד את דירוג האשראי הבינלאומי של חברת החשמל, כך נודע ל"גלובס". ברבעון האחרון דיווחה החברה על הפסד של כמיליארד שקל. מצבת חובותיה של חברת החשמל עומדת נכון להיום על 61.7 מיליארד שקל, ומתוך זה החובות לבנקים ולנותני אשראי עומדים על כ-44 מיליארד. בשלושת הגיוסים האחרונים שלה בחו"ל הנפיקה חברת החשמל אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד דולר, בריביות חריגות של 7.25% עד 9.5%.

הנפקות אלה נמצאות כיום בבדיקת מבקר המדינה. הפחתת הדירוג צפויה להקשות עוד יותר על חברת החשמל לגייס בעתיד סכומים ניכרים בחו"ל.