שטייניץ תוקף את חברות הגז בנושא התמלוגים: "טענותיהן - עלבון לאינטילגנציה; נעשה מה שטוב לנו"

גלובס tv (עדכון) - שר האוצר בוושינגטון: טענות חברות הגז לגבי התמלוגים – לא מוסריות בעליל ■ משיב לטענות שהשמיע נציג נובל אנרג'י בראיון לגלובס TV: "אנו משווים עצמנו למדינות מערביות, לא לוונצואלה" ■ חושף: ישראל תדרוש מסוכנויות דירוג האשראי להעלות את הדירוג שלה

שר האוצר, יובל שטייניץ, תקף היום (ה') במילים חריפות את התנהלות חברות הגז בסוגיית התמלוגים וקרא להן, למעשה, לא לבלבל לאזרחי ישראל את המוח. טענותיהן, אמר, הן בלתי מוסריות בעליל.

בפגישה עם כתבים ישראליים בוושינגטון, אמר השר, ברמז לאיומי נובל אנרג'י לפנות לבית הדין הבינלאומי, כי אף בית-משפט לא יקבל את הטענה שמה שמותר לארה"ב, בריטניה, נורווגיה או הולנד אסור לישראל. שר האוצר שוהה בימים אלה בוושינגטון, בראש המשלחת הישראלי לכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית.

הטענה של חברות האנרגיה, שאסור לשנות רטרוארקטיבית את חוקי המשחק, לאחר שהמשחק החל, היא "עלבון לאינטיליגנציה", אמר שטייניץ. אם ניסמך על ההיגיון הזה, אף מדינה לא תוכל לשנות את חוקי המס שלה. כל שינוי מס הוא בהכרח רטרואקטיבי. יזם יכול לטעון, שהוא הקים מפעל בישראל על סמך חוקי המס הקיימים. האם הוא יכול לומר שכל שינוי במס יחול רק על מפעלים שהוא יקים בעתיד?

"מדינת ישראל תעשה רק מה שטוב למדינת ישראל", אמר השר. "יש לי חובת נאמנות של 100% רק ללקוח אחד - אזרחי מדינת ישראל. נכון שהאינטרס שלנו הוא לעודד השקעות ואני רוצה שמשקיעים ירוויחו יפה, במיוחד אם הם נוטלים סיכונים, אבל אני לא יכול להבין איך מישהו יכול לומר שלאזרחי מדינת ישראל לא מגיע ליהנות מאוצרות הטבע של מדינתם באותה מידה שבה נהנים אזרחי אלסקה, או הולנד, או נורבגיה, מאוצרות הטבע של מדינותיהם. ואנו משווים את עצמנו רק למדינות מערביות ודמוקרטיות, לא לוונצואלה".

הוא הדגיש כי יש תקדימים לשינויים רטרואקטיביים בחוקי תמלוגים או מיסוי ("זה, למעשה, אותו דבר", כדבריו) והציע למפקפקים לבדוק את החוקים הרלוונטיים בשורת מדינות מפיקות גז ונפט.

התנהלות חברות הגז בישראל היא "ניסיון לבלבל ולהוליך שולל מדינה שלמה", אמר שטייניץ. " זה חייב להידחות על הסף. אין שום סיבה שהפרופורציות (של התמלוגים ביחס לרווחים - ר.ד.) יהיו שונות מאלה של העולם המערבי. בואו לא ניתן לבלבל את עצמנו".

בנושא אחר אמר שטייניץ, כי בכוונת ישראל להתחיל לשכנע את חברות דירוג האשראי הבינלאומיות, כמודי'ס או פיץ', לא רק לשמו על הדירוגים הנוכחיים שלה, אלא גם להעלותם לאור יכולתו של המשק הישראלי לשרוד את המשבר הגלובלי.