אסדת "סדקו אקספרס" של נובל אנרג'י תגיע לאזורנו מחר

מבנה "לוויתן", הנמצא 135 ק"מ מערבית לחדרה, הוא המטרה הראשונה בביקורה של האסדה, שתוחלף ככל הנראה בינואר על-ידי אסדה נוספת - Pride North America

עונת הקידוחים 2010/2011 תיפתח מחר (ב') עם הגעתה של אסדת הקידוחים "סדקו אקספרס" (Sedco Express) שחכרה נובל אנרג'י , מפעילת קידוח "לוויתן". על-פי אתר marinetraffic.com, האסדה משייטת כרגע דרומית לאי כרתים והיא מתקדמת לכיוון חופי ישראל במהירות של 6.2 קשר.

מבנה "לוויתן", הנמצא 135 ק"מ מערבית לחופי חדרה, הוא המטרה הראשונה בביקורה של האסדה, שתוחלף ככל הנראה בינואר על-ידי אסדה נוספת - Pride North America - בעלת יכולת קידוח עמוקה יותר. לאחר החלפתה תמשיך ה-Sedco צפונה ותבצע את קידוח הפיתוח של מאגר "תמר".

הזכויות במבנה "לוויתן" מתחלקות בין נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים (22.67%), אבנר (22.67%) ורציו (15%).

ה-Sedco Express, בבעלות חברת הענק Transocean מצוידת במיצבים אוטומטיים, מה שמאפשר לה להתמקם בנקודת הקידוח בתוך פרק זמן של שעות. משום כך ניתן להעריך כי קידוח האקספלורציה בלווייתן יתחיל כבר בימים הקרובים. מטרת הקידוח לאמת את ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי. לפי הממצאים שפורסמו ביוני האחרון קיימת הסתברות של 50% לכך שבמבנה "לווייתן" אגור גז טבעי בכמות של 16 טריליון רגל מעוקבת, כפליים מכמות הגז המעודכנת במאגר "תמר".

בנוסף הצביע הסקר על-כך שמתחת למטרת הגז הטבעי נמצאות שתי מטרות פוטנציאליות לנפט, במסגרת מה שמכונה ה-deep play. המטרה הראשונה, בעומק 5,800 מטר, מכילה מאגר השווה ל-3 מיליארד חביות נפט בהסתברות של 17%. השנייה, בעומק 7,200 מטרים מכילה מאגר השווה ל-1.2 מיליארד חביות נפט בהסתברות של 8%.

ה-Sedco אינה מסוגלת ככל הנראה להגיע למטרה העמוקה ביותר ולשם כך נשכרו שירותיה של האסדה השניה. יתרון נוסף של ה-Pride על פני ה-Sedco הוא שעלותה נמוכה יחסית ומגיעה ל-275 אלף דולר ליממה, כמחצית מעלותה של ה-Sedco. הסיבה לכך שהיא שהאסדה השנייה נחכרה בעיתוי מצוין מבחינתן של השותפות בלווייתן, זאת לאחר שהוטל מורטוריום על קידוחי מים עמוקים במפרץ מכסיקו בעקבות אסון הדליפה של BP.

Sedco סדקו לוויתן אסדת קידוח אסדה / צילום: רויטרס
 Sedco סדקו לוויתן אסדת קידוח אסדה / צילום: רויטרס