5 מיליון שקל לרשויות המקומיות - לטיפול במפגעי פסולת

המשרד לאיכות הסביבה: מדובר ביישום של חלק ממדיניות השר ארדן לתמוך כספית ברשויות מקומיות שאין בכוחן הכסף לשאת בעלויות הטיפול בפסולת

המשרד להגנת הסביבה הודיע הערב (שבת) כי יתקצב טיפול של רשויות מקומיות בפסולת בניין בהיקף של כ- 5 מיליון שקל. בהודעת המשרד נאמר כי מדובר ביישום של חלק ממדיניות שמוביל השר, גלעד ארדן, לתמוך כספית ברשויות מקומיות שאין בכוחן הכסף לשאת בעלויות הטיפול בפסולת.

נתונים שמסר משרד התמ"ת מעלים כי רשויות מקומיות רבות מתקשות לאכוף את איסור השלכת פסולת בניין במקום שאינו מיועד לכך. כך, הסביבה נחשפת לגורמי סיכון רבים בשל חלחול של חומרי רעילים אל מי התהום; זיהום קרקע; מפגעים חזותיים קשים ופגיעה בערכי נוף וטבע; ירידה בערך הקרקע ועוד.

במשרד התמ"ת אמרו כי פסולת הבניין מהווה אחת מבעיות הסביבה הקשות בארץ: כ-2.5 מיליון טון של פסולת בניין שמיוצרת בארץ, מובאים באופן סדיר לאתרי פסולת מוסדרים ועוד 1.5 מיליון טון של פסולת כזו, נשפכים באופן בלתי חוקי לשטחים פתוחים; שולי דרכים וערוצי נחל. מתוקף פקודת העיריות של משרד הפנים, האחריות על טיפול במפגעים אלה היא על הרשות המקומית האמונה על שטח השיפוט בו נמצא המפגע.

במשרד להגנ"ס סבורים כי תמיכה תקציבית לרשויות מקומיות חלשות, תאפשר את הטיפול במפגעים אלה. הרשויות שימצאו מתאימות לתקציב זה, בהן מוקדי פסולת בניין גדולים יידרשו להתחייב על הסדרה ורישוי של הגורמים המחוללים את המפגע; שיקום אזורים פגועים והקמת מנגנונים אכיפה יעילים, כדי למנוע את היווצרות המפגעים.