הקץ לחיובים התמוהים? הצעת חוק: תוכן סלולרי בהסכמה מפורשת

הצעת חוק של עמותת "ידיד" והפורום הישראלי לאחריות חברתית מבקשת לשים קץ לתופעה בה חברות הסלולר גובות עשרות ואף מאות שקלים לחודש על תוכן סלולרי שלאו דווקא הוזמן

חיובים תמוהים בחשבון הסלולר עבור שירותי תוכן שונים שהלקוח לא התכוון לשלם עבורם הם מנת חלקם של לקוחות סלולר רבים - בהם הורים לבני-נוער הנרשמים על דעתם לשירותים שונים מבלי להבין את ההשלכות.

הצעת חוק חדשה של עמותת "ידיד" והפורום הישראלי לאחריות חברתית מבקשת לשים קץ לתופעה, ולחייב אספקת תוכן סלולרי רק בהסכמה מפורשת על-ידי צירוף מספר כרטיס אשראי או תעודת זהות.

בעמותה מספרים על גידול של עשרות אחוזים במספר התלונות שהגיעו לטיפולה בנושא.

מניתוח המקרים עולה כי לקוחות רבים, חלקם הגדול ילדים, נוהגים לגלוש במכשיר הסלולרי או באמצעת המחשב ולהתקשר - ברוב המקרים מבלי לדעת את משמעות ההתקשרות - עם ספק תוכן סלולרי הגובה סכומים של עשרות ואף מאות שקלים לחודש עבור רינגטונים, חידוני טריוויה, טיפים יומיים ועוד.

העמותה והפורום חברו לשם כך לניסוח הצעת חוק שמטרתה לשים קץ לתופעה, ועל-פיה לא ייגבו תשלומים באמצעות חשבון הטלפון החודשי של מנויי חברות הסלולר רק על בסיס רישום מספר הטלפון - אלא רק על סמך דרישה מפורשת, הכוללת רישום מספר תעודת זהות.

כן מוצע כי טרם ההצטרפות לשירות, תחויב החברה הסלולרית לוודא כי תנאי השירות והעובדה שהוא כרוך בתשלום הובהרו היטב למנוי.

לבסוף, מוצע כי באופן קטגורי, הסכמה למתן שירות שמובעת באמצעות רישום מספר טלפון בלבד לא תיחשב הסכמה או בקשה מפורשת.

תיקון נוסף שיוזמת עמותת "ידיד" נוגע למרכזי השירות של חברות הסלולר עצמן, ועל-פיו - בדיוק כפי שנהוג בחוק זכויות החולה - תחוייב כל חברת סלולר להציב במוקדי המכירה שלה שלטים ובהם מפורטים, בצורה ברורה ובמספר שפות, עיקרי זכויותיו של המנוי. הצעת החוק קובעת כי נוסח השלטים יועבר לאישור של מנכ"ל משרד התקשורת, כדי להבטיח כי השלטים אכן ממלא את ייעודם כראוי.