וינרוט: "את איסור השוחד למדתי עוד כשלמדתי יידיש כילד"

עו"ד יעקב וינרוט, המואשם במתן שוחד בכך שייצג את פקיד השומה שוקי ויטה תמורת שכ"ט מופחת, בעדות במשפטו: "אני לא אימא תרזה. מכל אחד אני גובה שכ"ט לפי מעמדו ואפשרויותיו"

כ-10 חודשים אחרי שהוגש נגדו כתב אישום חמור באשמת מתן שוחד לפקיד שומה מחוז גוש דן לשעבר, רו"ח שוקי ויטה, עלה הבוקר (א') הסנגור הפלילי, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, לדוכן העדים במשפטו שלו ונשא את נאום ההגנה של חייו.

"חיכיתי זמן רב כדי להשמיע את דבריי, וכעת בא לי לצרוח את כל הצרחות על המילה 'שוחד' בבת-אחת. לא נתתי מעולם לויטה או למישהו אחר משהו כדי לקבל תמורה. את איסור השוחד למדתי עוד כשלמדתי יידיש כילד", אמר וינרוט בהתרגשות.

וינרוט הגיב לטענת הפרקליטות כי השוחד שנתן לויטה התבטא בשני מובנים - ראשית, בעצם הנכונות לתת שירות משפטי לעובד הציבור ויטה; ושנית, עקב גביית שכר-טרחה מופחת.

"אני לא מבין איך עצם הייצוג של ויטה יכול להיות שוחד", אמר וינרוט. "זה נשגב מבינתי. התפיסה שלי היא שדווקא איש ציבור אני חייב לייצג. אף משרד עורכי דין לא לוקח שכר-טרחה על מכתב או על חנינה, ואין תעריפון שכר-טרחה באף משרד כמו שלנו. גביית שכר-הטרחה היא דבר שמשקלל המון אלמנטים: ההזדהות, יכולות הלקוח, אופיו של הלקוח, היקף התיק. היה לנו גם מנהג שלא לקחת שכר-טרחה בתיקים שהטיפול בהם מצומצם".

"אני לא אמא תרזה"

וינרוט המשיך ואמר כי שכירים המבקשים ייצוג על-ידי משרדו משלמים שכר-טרחה מידתי, וכי שכיר שהוא גם עובד ציבור שמבקש ייצוג, דוגמת שוקי ויטה, מקבל יחס מיוחד עקב היותו משרת ציבור.

"עובדי הציבור שבאים אליי יכולים היו ללכת לשוק הפרטי ולהרוויח הרבה מאוד כסף", אמר וינרוט. "הם נמצאים שם בשבילי, אני חלק מהציבור. אז כשהוא בא אליי, מה אני צריך להגיד לו? 'אל תעיז לבוא אליי?' או להתייחס אליו כאל מישהו שאני חב לו משהו?"

לדבריו, "לשוקי ויטה הציעו שותפות באחד ממשרדי רואי החשבון הגדולים בארץ, אבל הוא העדיף להיות משרת ציבור, הציבור זה אני. מה הייתי צריך להגיד לו כשביקש שאייצג אותו? אל תעיז לדפוק על דלתי? אני לא משווה אותו לאוליגרכים כמו צ'רנוי וגאידמק. מהם אני לוקח שכר-טרחה גבוה מאוד, מאוד. אני לא 'אימא תרזה'. מכל אחד אני גובה שכר-טרחה לפי מעמדו ואפשרויותיו".

תיקי נשמה

בתחילת עדותו היום תיאר וינרוט באריכות את תולדות חייו, בין היתר כדי להסביר לבית המשפט כי התנהגותו כלפי עובד הציבור ויטה לא היתה דבר חריג, כמו גם כדי לשכנע את בית המשפט באופיו הישר ובצדקתו.

וינרוט סיפר כי לאורך כל הקריירה שלו הוא הרבה לעזור לנזקקים וייצג אותם בתיקים (אותם כינה וינרוט "תיקי נשמה". ח.מ.) והסביר כי הדבר נבע מצורך אישי שלו, לא פחות מאשר מהצורך של מוכי-הגורל, להם סייע כעורך דין.

"הייתי רוצה להגיד ולהסביר לבית המשפט למה אני צריך לטפל ב'תיקי נשמה' יותר ממה שהנזקקים זקוקים לי", אמר וינרוט. "זה צורך 'אישיותי' שלי. אם הייתי צריך לייצג רק אח"מים, הייתי עוזב את המקצוע. ולכן, אין יום אחד שבו אני לא נותן ייעוץ חינם אין כסף", אמר וינרוט.

כדי להבהיר את דבריו סיפר וינרוט על שורה ארוכה של לקוחות, בעיקר עובדי ציבור, דוגמתו של ויטה, להם העניק ייצוג משפטי בעבור שכר-טרחה מופחת, או בחינם, מכיוון שהיו במצוקה ונזקקו לסיועו.

"פרסום לא עניין אותי"

וינרוט הדגיש כי למרות שהוא ייצג בעבר את בכירי המדינה, הוא מעולם לא ניצל את קשריו לטובתו האישית. "ייצגתי את כל מנהיגי המדינה הזו. למשל את עזר ויצמן, רפול, רבין. ייצגתי גם את כל אילי ההון של המדינה הזאת, אבל מעולם הדברים לא עברו את שלב הייצוג. הפרסום של האנשים מעולם לא עניין אותי. דקה אחרי שייצגתי אותם, משחלפה מצוקתם, הם נעלמו מחיי, מעולם לא ניצלתי קשר. אני לא יודע לפתוח דלתות, אני יודע לפרוץ דלתות.

"אני אינדיבידואליסט ללא תקנה, ובמידה מסוימת אפילו אנרכיסט. חיתנתי 6 ילדים, ואף סלב לא היה באף חתונה. במשך כל שנותיי כעורך דין, כל מי שעבר את מפתן המשרד ראה שם אנשים קשי-יום ועלובי-נפש, מצורעים למיניהם. אם יש דבר שאני גאה בו זה שאני לימדתי את כל יוצאי המשרד שלי, שהצליחו, לא לראות את הייצוג 'דרך החור של הגרוש'".

צורך בנשמה

במהלך דבריו הנרגשים התייחס וינרוט לעבודתו כסנגור, וכדרכו, הרבה להשתמש בדימויים ובתיאוריות פילוסופיות כדי להסביר את דרך חייו. "מה שמשתף את בני האדם זה לא אמונות או דעות, אלא רק הכאב האנושי", אמר הנאשם. "אם יש חובה אחת שאני יכול לציין אותה כחובה קדושה לכל הדתות, היא הצורך להפחית את הכאב הזה. סנגוריה זה לא טיעון אינטלקטואלי אלא צלילה לתוך נבכי נשמתו של הלקוח. אין נאשם שלא שרוי במצוקה. אדם שרוצה ללמד סנגוריה במובן העמוק חייב נשמה.

"אנחנו יודעים את מגבלות המשפט. משפט זה טרגדיה. סנגור שמגיע לגיל שלי הוא סנגור שאין לו אשליות. אנחנו כבר רואים מהפסגה את המדרון. 'אמנם שעת הנעילה עוד לא הגיעה, אבל החמה כבר עומדת בראש האילנות'. כשבא אליי אדם ומבקש את הסיוע שלי, אני אהיה שם בשבילו. ולכן, יותר משהוא צריך את הסיוע שלי אני צריך לסייע לו, וכמאמר חז"ל - 'יותר משהעגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להניק'".

וינרוט מיוצג על-ידי עוה"ד פרופ' דוד ליבאי, דפנה ליבאי, דן שינמן, נוית נגב, איריס ניב-סבג, נבות תל-צור, אריאל כפרי, ירון קוסטליץ, גרשון גונטובניק ועודד גזית; ויטה מיוצג על-ידי עוה"ד אלון רון ומורן כרמון. את המדינה מייצגים עוה"ד שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא מפרקליטות מיסוי וכלכלה.