ריבלין: "תקציב המדינה לא יידון אם חוק ההסדרים לא יקוצץ"

(עדכון) - יו"ר הכנסת מתנגד לרצונם של ראש הממשלה ושר האוצר: "החוק לא יונח במתכונת הנוכחית - לא אאפשר להפוך את הכנסת לחותמת גומי" ■ נתניהו ושטייניץ: "התקציב יונח במועדו"

המחלוקת בין יו''ר הכנסת, ראובן ריבלין לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ הגיעה היום (א') לשיאו, ערב פתיחת מושב החורף של הכנסת. בניגוד לרצון האוצר להניח את תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2012-2011 מחר, יו''ר הכנסת מתנגד לעשות זאת עד שחלק ניכר מחוקים המופעים בחוק ההסדרים לא יוסרו ממנו באופן מוחלט, כך נודע ל"גלובס". נתניהו וריבלין ייפגשו הערב וידונו בנושא.

יו''ר הכנסת מגיש מטעם הממשלה את הצעות החוק שלה לכנסת, כך שבפועל משמש היו''ר כחסם להצעות הממשלה. "לא אאפשר לעקוף את הכנסת באמצעות חוק ההסדרים. החוק לא יונח במתכונת הנוכחית. הכנסת לא תשלים עוד עם ניסיונות הממשלה להכניס בדרך האחורית רפורמות משמעותיות ללא דיון ציבורי, ולבטל בהינף יד חוקים שכבר נחקקו או שהיו בעיצומם של דיונים בוועדות. חוק ההסדרים הפך לחוק המשילות מספר אחת", אמר רבילין ל"גלובס" אשר התחייב ש"לא אאפשר להפוך את הכנסת לחותמת גומי באמצעות חוק ההסדרים, המאלץ את הח"כים להצביע על תכניות רחבות היקף ללא דיון ציבורי ראוי".

ריבלין הבהיר, כי לא יאפשר הנחתו של חוק ההסדרים במתכונתו הנוכחית, ובניגוד לעבר הודיע כי ידרוש הוצאת רפורמות וחקיקה עוקפת עוד בטרם הבאת החוק לקריאה הראשונה. "במשך 25 שנה חוק ההסדרים גדל למימדים מבהילים, ובפועל ביקש לשנות את סדרי הממשל והיווה פגיעה אנושה בדמוקרטיה הפרלאמנטרית. במקום כלי עזר לחוק התקציב נעשה בו שימוש לרעה עד שהפך לחוק מרכזי" אמר ריבלין אשר נפגש עם ראשי הוועדות לפני מספר שבועות וגיבש חזית אחידה אל מול משרד ראש הממשלה והאוצר.

בין הנושאים שיו"ר הכנסת דורש להוציא מחוק ההסדרים ולהעביר למסלול חקיקה רגיל: שורה של רפורמות משמעותיות בהן נדרש דיון ציבורי משמעותי כגון תכנית ויסקונסין ("אורות לתעסוקה"), הרפורמה ברשות השידור ועוד. כמון כן, דורש יו''ר הכנסת להסיר תיקוני חקיקה הקשורים להליך המשפטי, בהם בתחומי הוצאה לפועל, ערעורים אזרחיים והרפורמה בניוד תיקים שאמורה להקל את העומס בבתי המשפט. גם חוקים הנמצאים בעיצומם של דיונים בוועדות, שמשרד האוצר ביקש למשוך ולהעבירם לחוק ההסדרים, בניגוד לעמדת יו"ר הכנסת, כגון הפעלת נתיב מהיר בכניסה לתל אביב, קנסות מנהליים בעקבות הונאות של הביטוח הלאומי, ותוכנית ויסקונסין.

מנגד, תומך ריבלין בהכללת נושא הגברת התחרות בענף הסלולר כדי לאפשר לממשלה לקדם רפורמה אחת או שתיים במסגרת החוק. נושא זה חיוני בעיניו, נערך בו כבר דיון ציבורי מקיף והוא מתעכב רק בשל לחציהם של בעלי עניין.

בחודשיים האחרונים עברו בלשכתו של ריבלין כל הבכירים במשרדים הכלכליים בניסיון עקר לכשנע את יו''ר הכנסת "לרדת מהעץ" ממנו הוא עלה, ביניהם: ראש הממשלה עצמו בנימין נתניהו, שר האוצר, יובל שטייניץ, סגן שר האוצר, יצחק כהן, מנכ''ל משרד רה''מ, איל גבאי, הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן וסגנו איל אפשטיין.

ממשרד ראש הממשלה ומשרד האוצר נמסר בתגובה: "דיאלוג עם יו"ר הכנסת, הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הנחת התקציב על שולחן הכנסת. התקציב יונח במועדו על פי החוק".