עו"ד הגר אלון-וינדמן: "מצאתי את עצמי בעסקאות הכי בולטות"

"גלובס" מסמן את עורכי הדין הצעירים והמבטיחים - והפעם: עו"ד הגר אלון-וינדמן ממשרד גורניצקי ■ "מעו"ד פנחס רובין למדתי שבמשא-ומתן אסור להתעקש רק לשם ההתעקשות"

כשנתיים אחרי שהתחילה לעבוד כעורכת דין במשרד עורכי הדין גורניצקי, מהמשרדים המסחריים הגדולים והמובילים בישראל, ולאור הצטיינותה בעבודה, נשלחה עו"ד הגר אלון-וינדמן לשנחאי בסין לשליחות של חצי שנה. בתקופה הזו, "צ'ופר שנתן לי המשרד", עבדה אלון בפירמת עורכי דין סינית, כחלק מפרויקט "פיצוח עסקי" שערך משרד גורניצקי, לאחר שהחל לייצג עסקאות בין חברות ישראליות לסיניות.

"העבודה בסין היתה חוויה חד-פעמית", מספרת אלון. "משרד עורכי דין סיני הוא מעין מפעל, ואל עורכי הדין מתייחסים כאל פועלים. אני ועוד עורך דין גרמני היינו הזרים היחידים בין עשרות סינים, ואת מנהלת המשרד, 'דיקטטורית לא קטנה', לא עניין שאנחנו אורחים. אחת לשבוע היא קראה לנו ל'שיחות נזיפה מבדרות', שבהן היתה מעירה לנו על שאנו מאחרים בבוקר (לעתים בדקות ספורות), ומאיימת עלינו בקנסות כספיים.

"בנוסף, היא היתה עוקבת אחרי אתרי האינטרנט שהעובדים גולשים בהם. היא נהגה לומר לי שהגלישה באתר ויקיפדיה היא 'unhealthy ' עבורי (האתר הוחרם על-ידי הרשויות הסיניות בגלל שתחת הערך 'יפן' נרשם מידע שאינו אוהד את סין)".

אלון, 32, עובדת בצמידות לעו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי, המייצג בין היתר חברות ציבוריות רב-לאומיות, את המשפחות המובילות בכלכלה הישראלית ואת חברות הביטוח והבנקים הגדולים בישראל.

אלון נולדה ברחובות. אביה היה איש קבע בחיל האוויר, ורוב חייה נדדה אלון עם משפחתה בין בסיסים בארץ. בצבא שרתה כמש"קית ת"ש בחיל האוויר, ואחרי שחרורה, החלה לעבוד אצל איש העסקים נוחי דנקנר במשרד עורכי הדין דנקנר-לוסטיג.

אלון: "הגעתי לשם במקרה. עבדתי בעבודת סטודנטית והייתי 'סוגרת פינות'. אחר-כך עברתי עם נוחי לחברות גנדן ולאי.די.בי. בתקופה הזו, שנמשכה בזמן הלימודים, נחשפתי למשאים-ומתנים עסקיים ברמה הגבוהה ביותר, והבנתי שזה הכיוון שבו ארצה לעסוק".

אלון למדה משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. "מאוד נהניתי מהלימודים שהתרכזו בהבנת הרציונל של המקצוע ופחות בפרקטיקה ובטכנוקרטיה שלו. 'ארגז הכלים' שניתן לי באוניברסיטה משמש אותי עד היום. לא הפסדתי אף שיעור בכל הקורסים המסחריים (חובה ובחירה). המרצה האהוב עליי היה פרופ' זוהר גושן (כיום ראש רשות ניירות ערך. ח' מ'), שדגל בשיטה של לימוד העקרונות שמאחורי השיטה המשפטית.

"בקורס הגבלים עסקיים, למשל, התמקד גושן במהות ולימד ברפרוף, ורק בחצי שעה האחרונה של השיעור האחרון, את 'פטורי הסוג' מכוח חוק ההגבלים העסקיים, נושא שבו אני עוסקת באופן יומיומי במסגרת עבודתי".

אחרי הלימודים, ולאור החלטתה לעסוק בתחום העסקי-מסחרי, התמחתה במשרד גורניצקי. "התמחיתי אצל עו"ד אריאל זליכוב ז"ל (שנפטר השנה במפתיע). הוא 'זרק אותי למים העמוקים' והיה אחד מעורכי הדין הקרובים אלי במשרד. אין יום שאני לא מתגעגעת אליו. לקראת תום תקופת ההתמחות הציעו לי להישאר כעורכת דין במשרד, ומאז אני כאן.

"בשנה השנייה לעבודתי כעורכת דין מן המניין, כבר טיפלתי בהנפקת אג"ח עצומה של חברת אלעד מקבוצת יצחק תשובה. העסקה ארכה קרוב לשנה, ובמהלכה התוודעתי לכל שדרת המנהלים בקבוצת תשובה, וליצחק ואלעד תשובה, שעד היום אני מטפלת בענייניהם השוטפים".

לאחר ההנפקה שלח המשרד את אלון לשליחות במשרד הסיני. זיכרון פיקנטי נוסף שנחרת בזיכרונה מהתקופה שבה עבדה בשנחאי, היה מנהגם של העובדים לרדת כל יום בשעה 13:00 בדיוק לארוחת צהריים בחדר האוכל של הבניין. "עורכי הדין הסינים היו מאוד נחמדים, אך ילדותיים. השיחות בארוחות נסבו על 'כוכב נולד' הסיני, קריוקי, פלאפונים וזמרות פופ. האוכל היה נורא חריף, ובקושי אכלתי אותו".

כשחזרה לארץ החלה לעבוד בצמוד לעו"ד פנחס רובין. "אחרי חזרתי מסין, המחשבה הראשונית שלי היתה שאצטרף לצוותים שמלווים עם פנחס את כל העסקאות הגדולות, אך מהר מאוד מצאתי את עצמי אתו לבד בעסקאות הכי בולטות שהתנהלו באותה תקופה", מספרת אלון. "לא אחת הייתי צריכה 'לצבוט את עצמי' כדי להאמין שכל-כך מהר הגעתי למקומות הללו.

"מצאתי את עצמי במשאים-ומתנים רגישים וסודיים שהתקיימו בבתים של בכירי המשק, בימים, בלילות, בסופי-שבוע ובחגים, ולמדתי המון. טיפלתי עם רובין ב-3 העסקאות של בנק הפועלים למכירת הבנקים שהחזיק (יהב, מסד, בנק אוצר החייל), ברכישה של חברת הפניקס על-ידי קבוצת דלק ועוד".

רובין מרעיף שבחים על הצעירה שמשמשת כיד-ימינו. "הגר ואני ידענו ימים ולילות של עבודה משותפת, שבה נמכרו בנקים ונחתמו עסקאות. רוחה הנעימה של הגר, ידענותה וניסיונה הועילו מאוד בשנות העבודה המשותפת שלנו. כיום היא חולשת על רוב העניינים שאני עוסק בהם. היא לא עורכת דין רגילה. יש בה תכונה של 'ראייה על-מערכתית' והיא בעלת מבט מעמיק ורחב. בדיוק עורכי דין מסוגה אנחנו מחפשים אצלנו במשרד".

גם אלון אינה חוסכת שבחים ממי שקידם אותה ומשמש לה כמורה-דרך בעולם המשפט המסחרי. "מפיני למדתי שבמשא-ומתן אסור להתעקש רק לשם ההתעקשות וריצוי הלקוח. שצריך לקדם את העסקה לחתימה תוך הבנת הסיכונים וגבולות הגזרה, ולוותר על האגו במשא-ומתן.

"בשנתיים האחרונות 'אני פורעת את הצ'ק' של כל מה שלמדתי מפיני, ונוסף לעבודה איתו, אני מייצגת לקוחות של המשרד בעסקאות שונות, במיוחד בתחום האנרגיה והתשתיות, ביחד עם עו"ד ג'ק סמית', שותף האנרגיה במשרד שלנו, או כמו שאנחנו קוראים לו - 'הנסיך של נסיכות הגז הישראלית'.

"למשל, ייצגתי את חברת דלק תשתיות בעסקה להקמת תחנת כוח מונעת בגז, את שיכון ובינוי בעסקה להקמת תחנת כוח בבאר-טוביה, ואת חברת ערבה פאוור שחתמה על התקשרות עם 15 קיבוצים מאזור הערבה להקמת שדות סולאריים לייצור חשמל.

- למה בחרת ללמוד דווקא משפטים?

"כשעבדתי בצוות הקרוב לנוחי דנקנר. הייתי עדה למשאים-ומתנים המסחריים ברמה הגבוהה ביותר, והחלטתי שאני רוצה להיות חלק מהעולם הזה. לכן פניתי ללימודי המשפטים, ובהמשך ביקשתי להתמחות במשרד גורניצקי, שהוא משרד מסחרי טהור שמאפשר לי להיות מעורבת בתיקים מסחריים גדולים ומשפיעים במשק הישראלי".

- מה את אוהבת במקצוע?

"את הגיוון היום-יומי ואת המקום ליצירתיות ולמחשבה מקורית. מהעבודה הצמודה עם רובין למדתי שכמה שהמקצוע נראה לצופה מהצד 'מרובע', יש בו מקום רב למחשבה יצירתית שלעיתים חורצת גורלות. הייתי שותפה לא אחת למשא-ומתן שנתקע באישון לילה כשכולם מיואשים ואורזים את התיקים, ופנחס, במילה אחת שהכניס לאחד הסעיפים, פתר את המחלוקת לשביעות-רצונם של שני הצדדים, והוביל בכך לחתימת העסקה".

- מה את לא אוהבת במקצוע?

"סיטואציות בעבודה שבהן עורכי דין קופצים אוטומטית ואומרים 'לא' לכל הערה או הצעה של הצד השני, וזאת תחת האצטלה של 'הגנה על האינטרס של הלקוח'. למדתי שאין עסקה נטולת סיכונים, ועורך דין שלא מבין זאת עושה עוול ללקוח שלו ולעצמו. ניתן לקחת בעסקה סיכון מושכל ומחושב, ולא צריך אוטומטית לבחור בדרך הקלה ולהתנגד באופן גורף לכל הערה. יש להקשיב לצד השני, לנסות להבין מאיפה הוא בא ומשם להיבנות".

- מה את עושה אחרי שעות העבודה?

"בעידן הבלקברי, המושג 'אחרי שעות העבודה' כבר לא רלבנטי לצערי. העבודה הולכת אתי לכל מקום, וכנראה 'אחרי שעות העבודה' יגיע רק בפנסיה. כשיש לי בכל זאת זמן פנוי אני אוהבת לשחות, לקרוא (אני 'תולעת ספרים' לא קטנה) וכן לבלות עם בעלי ועם בתי, שבתקווה תבחר לעצמה מקצוע פחות תובעני משלי".

-מהן השאיפות שלך לעתיד?

"להמשיך ולפתח קריירה משמעותית לצד גידול ילדים מאושרים ושמירה על שפיות יחסית".

עו"ד הגר אלון-וינדמן

גיל: 32

מצב משפחתי: נשואה לאורי, קצין ביחידה מובחרת, ואם לנוגה, בת 8 חודשים

משרד: גורניצקי ושות'

ותק: 6 שנים

תחום התמחות: מיזוגים ורכישות

עורך דין מוערך: "עו"ד פנחס רובין. בנוסף, כל אישה שעובדת כעורכת דין ומצליחה לפתח קריירה משמעותית, לצד גידול ילדים מאושרים ושמירה על שפיות יחסית"