מסתמן: הזכייניות לא יאולצו לעמוד במחויבויות לקבלת רישיון

מתגבשת יוזמה לפיה זכיינית טלוויזיה שתבקש רישיון ולא תשלים את כל מחויבויות התוכן עד לאותו מועד, תוכל להגיש ערבות של בעלי המניות או בנקים להשלמת הסכום עד למועד המתוכנן

סוגיה מרכזית שעומדת עדיין בדרך לאישור חוק המעבר לרישיונות של זכייניות הטלוויזיה המסחרית היא עמידתן בכל מחויבויות התוכן שלהן. על-פי הצעת החוק כפי שהיא היום, זכיינית משדרת שלא תעמוד במחויבויותיה לא תוכל לקבל רישיון.

ל"גלובס" נודע כי מתגבשת יוזמה לפיה זכיינית שתבקש רישיון ולא תשלים את כל חובותיה עד לאותו מועד, תוכל להגיש ערבות של בעלי המניות או בנקים להשלמת הסכום עד למועד המתוכנן.

בשנה האחרונה (2009) הוכיחו כל זכייניות הטלוויזיה המסחרית, קשת, רשת וישראל 10, עמידה במחויבויות התוכן והשלימו חובות עבר. בבג"ץ גם תלויה עתירה של קשת ורשת המבקשת להכיר במיקוד הרגולציה גם על שנת 2008, אשר לו תתקבל יופחתו חובות הזכייניות בעשרות מיליוני שקלים.

גם אם תימשך מגמת עמידה זו עד לשנת 2012, עשויות הזכייניות להיוותר עם חובות של מיליוני שקלים בתחום התוכן. במצב זה המועמדות הטבעיות לעבור לשדר בעידן הרישיונות עשויות להיתקל בבעיה.

מהמורה נוספת עמה תיאלץ להתמודד ועדת הכלכלה, שם עומד תלוי החוק לפי שעה, היא ההפחתה בכמות יצירות הסוגה העילית הצפויות עם המעבר לרישיונות, בשל הירידה הדרמטית במחויבויות השוק. נושא טעון אחר הוא המכרז שיהיה צורך לקיימו על המותגים 22 ו-10 וגורלן של חברות החדשות עם המעבר לרישיונות.

בכוונת יו"ר ועדת הכלכלה אופיר אקוניס לסיים את הדיונים על החוק ולהביא לאישורו כבר עד סוף החודש הנוכחי, בטרם יעזוב את תפקידו.

ללא דיון מהותי

למרות השתתפותם הפעילה של נציגי הרשות השנייה בדיונים, נודע ל"גלובס" כי במועצת הרשות השנייה עולים קולות של חברי מועצה הטוענים כי העמדה המובעת אינה מייצגת את המליאה החדשה.

חברי מועצה פנו ליו"ר אילן אבישר וטענו כי לא התקיים דיון מהותי סביב עמדת המועצה החדשה, שנכנסה לתפקידה השנה, וכי העמדות שמוצגות בדיוני וועדת הכלכלה אינן מייצגות את המליאה החדשה. הדרישה היא לקיים דיון מיידי בנושא.

מהרשות השנייה נמסר כי "עמדות הרשות השנייה המוצגות בעניין המעבר לרישיונות מוכרות, מקובלות ומתואמות עם כל הגורמים. הנושא נידון באריכות במועצה הקודמת והן במועצה הנוכחית, והעקרונות אושרו. הדיונים בוועדת הכלכלה והליכי החקיקה בכנסת מתנהלים באמצעות יו"ר המועצה, מנכ"ל הרשות והיועץ המשפטי של הרשות".