"ניו יורק טיימס" על הכלכלה האמריקנית: "זה נראה כמו מיתון"

העיתון "ניו יורק טיימס" מתאר את מצבה של כלכלת ארה"ב בעידן שלאחר המשבר: ההתאוששות נראית יותר כמו מיתון, יידרשו שנים רבות עד שהכלכלה תוכל לטפס חזרה

פסימיות גדולה מאוד לגבי הכלכלה האמריקנית עולה מתוך מאמר שפורסם היום (ד') בעיתון "ניו יורק טיימס". במאמר שכותרתו "התאוששות ארוכה מידי נראית כמו מיתון", מציינים הכותבים מיכאל פוול ומוטוקו ריץ' כי התאוששות בכלכלה לא אמורה להיראות כך וזה נראה כמו מיתון.

כותבי המאמר מצטטים כלכלנים אשר צופים כי הכלכלה האמריקנית תמשיך להתנהל עם בעיות פיננסיות וחוב תופח עוד הרבה הרבה מאוד זמן.

"אנו בסיטואציה שבה רמת הפגיעות שלנו לכל בעיה קטנה היא ענקית", אמר פרופסור לכלכלה באוניברסיטת מרילנד.

"האם לקרוא למצב הכלכלה בארה"ב מיתון או התאוששות?", שואלים כותבי המאמר, ואומרים כי עבור עשרות מליוני אמריקנים אין הרבה הבדל בין שני המושגים. הכותבים צופים כי "הסדר החדש" בארה"ב יימשך שנים ארוכות, כיוון שהכלכלה הידרדרה באופן משמעותי ולכן הדרך להתאוששות תהיה ארוכה.

"הסדר החדש", אגב, הוא מונח שהטביע ביל גרוס, מנהל קרן פימקו (קרן האג"ח הגדולה בעולם), ובמונח זה הוא בא לתאר את מצב ההתאוששות הכלכלית בארה"ב אחרי המשבר: צמיחה מתונה, אבטלה גבוהה, צריכה פרטית מרוסנת ותשואות חד-ספרתיות בשוקי המניות.

"אין פלא שהאמריקנים פסימיים ולא מאושרים", כותבים ב"טיימס". "מחירי הבתים ירדו ב-20% מאז 2005, ההכנסה הפרטית צונחת, אנשים שנקלעו למשברים פיננסיים לא מצליחים למכור את בתיהם, האינפלציה עומדת על 2% ועל פי התחזיות יידרשו 13 שנים כדי שמחירי הבתים יעלו חזרה לרמת שיא".