ביה"ד: ניתן להרשיע עורך דין בשל דברים שאמר מחוץ לעבודתו

כך נקבע בפרשת דברי הנאצה שהטיח עו"ד פרופ' הלל וייס בבית המשפט העליון ובצה"ל בעת פינוי מתנחלים מחברון ב-2007

לבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין יש סמכות להרשיע עורך דין גם בעקבות דברים שאמר מחוץ לעבודתו כעורך דין, ואפילו אם התבטא במישור הציבורי במסגרת עבודתו כפרופסור באוניברסיטה - כך קובע בית הדין המשמעתי של הלשכה במחוז תל-אביב בעניינו של פרופ' הלל וייס מהפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן, המחזיק גם ברישיון עריכת דין.

לפני כחצי שנה החליטה ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכה להעמיד את וייס לדין משמעתי, בעקבות השתלחויותיו החריפות בבית המשפט העליון ובצה"ל בשנת 2007 בחברון, בעת פינוי משפחות מתנחלים מבתי השוק בעיר.

בין היתר אמר וייס כי "בית המשפט העליון הוא בית נבלים, שצריך לפזר אותו בחוק או בכוח", וכי השוטרים גרועים מהגרמנים. על מח"ט חברון, יהודה פוקס, אמר וייס: "קיללתי אותו שאמו תהיה שכולה, שאשתו תהיה אלמנה, שבניו יהיו יתומים, שהוא ימוגר במלחמה, שזכר לא יישאר ממנו ושהוא יוסח מן הארץ". וייס התנצל על הדברים שאמר נגד פוקס, אך הודיע כי לא יתנצל על דבריו נגד העליון.

כבוד המקצוע

בקובלנה שהוגשה נגדו נכתב כי "וייס התבטא באופן בוטה וחריף, תוך השמעת דברי נאצה נגד מוסדות השלטון, החוק והמשפט במדינה, ביניהם הרשות השופטת, הרשות המבצעת ומערכת האכיפה".

לטענת ועדת האתיקה, הגם שוייס אמר את הדברים שלא במסגרת תפקידו כעורך דין - הרי שהוא עדיין כפוף לכללי האתיקה ולשמירה על כבוד המקצוע.

וייס עצמו כפר בסמכות של ועדת האתיקה ושל בית הדין לנקוט נגדו הליכים בשל דברים שאמר מתוקף מעמדו הציבורי והאקדמי, בנימוק שחופש הביטוי גובר על כבוד המקצוע. ואולם, דייני בית הדין, עוה"ד דרור זמיר, חן אליעזר ואורנית צור-לוטן, דחו את טענתו.

"ההלכה שנקבעה על-ידי העליון", קבעו הדיינים, "איננה מחייבת זיקה בין התנהגות הנאשם לבין העיסוק במקצוע. תכלית החוק היא לשמור על רמת מקצוע עריכת הדין ועל טהרו, ולפיכך נקבעו נורמות התנהגות שנועדו לשמור על כבוד המקצוע ועל אמון הציבור. אמון זה יכול להיפגע גם ממעשה בלתי הולם שנעשה על-ידי עורך הדין כאדם פרטי".

בית הדין ציין גם כי התבטאויותיו של וייס "קרובות לגרעין הקשה של המקצוע, במידה כזו שראוי להחיל עליהן את החוק ואת סמכות בית הדין". זאת, מאחר שהוא "התבטא באופן בוטה ואלים כלפי העליון. מדובר בהתבטאות בלתי ראויה, שיש בה כדי לגרום לחוסר אמון של הציבור במערכת המשפטית, ואף לאלימות במקרה הגרוע. תפקיד עורך הדין הוא לסייע בהחלת הדין וציות לדין, ולא לצאת חוצץ נגד רשויות המדינה".