גיוסי החוב של הבנקים סידרו לחברות החיתום שלהם את הרבעון

פועלים אי.בי.אי הובילה גיוסים בהיקף של 4.57 מיליארד שקל ברבעון החולף ■ לאומי פרטנרס תפסו את המקום השני וכלל חיתום ירדו למקום השלישי

האימרה השחוקה שלפיה מגייסים כשאפשר ולא כשצריך מתארת היטב את חגיגת גיוסי האג"ח בשוק ההון מתחילת השנה. סביבת הריבית הנמוכה יצרה תנאי גיוס נוחים, וחברות רבות מנצלות את המצב למחזר חוב ולהמיר חוב, שגויס בעבר בריביות גבוהות יותר, בחוב זול יותר כעת.

ברבעון השלישי של השנה גויס סכום של 12.5 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות, ובסה"כ מדובר בגיוס של 33.5 מיליארד שקל באיגרות חוב מתחילת השנה. לשם השוואה, בשנת 2009 עמד היקף גיוס החוב על 36.5 מיליארד שקל. הרבעון השלישי היה פחות טוב מהרבעון הקודם, בין היתר בגלל החגים.

ירידה חדה בגיוס במניות

מנתונים שמנתחת ומרכזת חברת החיתום רוסאריו קפיטל עולה, כי כ-38% מהחוב שגויס במהלך הרבעון גויס בדירוגים גבוהים מאוד של AA, ונובע ברובו מגיוסים של הבנקים. היקף הגיוס של שני הבנקים הגדולים, לאומי ופועלים , עמד על 4.3 מיליארד שקל.

היקף הגיוס במניות עמד ברבעון על כ-510 מיליון שקל, ירידה חדה לעומת הרבעון השני, שבו הסתכמו גיוסי ההון ב-3.4 מיליארד שקל (מתוכם כ-2.5 מיליארד שקל שגויסו על ידי עזריאלי). ברבעון השלישי בלטו הגיוסים של אלעד קנדה, שהייתה אחראית ליותר ממחצית מהסכום שגויס בהנפקות ראשוניות (260 מיליון שקל), של שותפות הגז והנפט הזדמנות ישראלית (119 מיליון שקל) ושל כמעט חינם (56 מיליון שקל).

"אנחנו רואים היום הרבה חברות שנערכות לגיוסי הון, גם חברות צעירות, אבל לא מעט חברות בשלות ובוגרות. יש לכך ביקוש מצד המוסדיים ויש עניין מצד החברות. אנחנו מעריכים שברבעון הראשון של 2011, בהנחה שלא יהיה שינוי בתנאי השוק, נראה עוד הנפקות הון", מעריכה נגה קנז, מנכ"לית רוסאריו קפיטל.

באשר להמשך מגמת גיוסי האג"ח, צופה קנז, כי "עם כניסת תקנות חודק לתוקפן ניכרת היערכות מצד הגופים המוסדיים וכן מצד המנפיקים להתאמה לתנאים החדשים, ואנחנו מעריכים שנראה חידוש הנפקות חוב גדולות לקראת סוף השנה".

כלל איבדה את הבכורה

באשר ליחסי הכוחות בשוק החתמים, אחרי תקופת ארוכה שבה כלל חיתום שמרה על הובלת שוק החיתום, ברבעון השלישי הייתה זו פועלים אי.בי.אי שתפסה את ראש הטבלה מבחינת היקף הגיוסים שהובילה. פועלים אי.בי.אי הובילה גיוסים בהיקף של 4.57 מיליארד שקל, לעומת 1.95 מיליארד שקל של כלל חיתום, שירדה למקום השלישי.

יחד עם זאת, ההבדלים נובעים ברובם מהעובדה שברבעון השלישי היו גיוסים של הבנקים פועלים ולאומי, שבאופן טבעי מבוצעים על-ידי הגופים הקשורים להם, אך לא היו גיוסים מהותיים של קבוצת אי.די.בי, שאותם מובילה בדרך כלל כלל חיתום. גורמים בשוק החיתום אמרו היום, כי ללא כל ספק, כלל חיתום היא עדיין חברת החיתום המובילה בשוק. כמו כן, יש לציין כי הנתונים לא כוללים גיוסים פרטיים.

לידר במו"מ עם הבינלאומי

פועלים אי.בי.אי שבניהול ארז גולדשמידט הובילה כאמור גיוסים בהיקף של 4.57 מיליארד שקל, ואחריה לאומי פרטנרס בניהול עופר גרינבאום, שהובילה גיוסים בהיקף של 3.14 מיליארד שקל.

אקסלנס חיתום בניהול שרון יגר היתה אחראית לגיוס של 1.63 מיליארד שקל, ורוסאריו הובילה גיוס של 940 מיליון שקל של בנק מזרחי.

במקום השישי נמצאת לידר שוקי הון, בניהול עמית ורדי, שהיקף הגיוסים שהובילה עמד על 570 מיליון שקל. לידר שוקי הון אינה קשורה עדיין לבנק או חברה, ולכן חברות בוחרות בה משיקולים עצמאיים, ולא בשל קשר של בעלות, מה שלא קורה אצל רוב החתמים האחרים. מנגד, לידר שוקי הון נמצאת במו"מ עם הבנק הבינלאומי לשיתוף פעולה בתחומי החיתום והברוקראז', כך שגם היא עשויה ליהנות בקרוב מגיוסים וממיחזורי חוב של הבנק הבינלאומי.