"צמחנו מהר מאוד וצברנו חטאים לצד הצלחות - נשתדל לשפר"

מנכ"ל VMware, פול מריץ, בראיון בלעדי ל"גלובס": "במערכות ההפעלה אין היום חדשנות - לא נתמקד בכיוון הזה" ■ "אנחנו יכולים להיות אחת מהחברות המנצחות בענן המחשוב"

גם בעולם המחשוב עתיר ההישגים, נדיר למצוא את אלו שיכולים למתוח את החזה בגאווה שכן הובילו מהפכה אמיתית באופן שבו מתייחסים למחשוב.

פול מריץ יכול. בימים אלו, הוא ניצב בחוד החנית של מהפכה שהחברה שבניהולו, Vmware, מובילה. זו היא המהפכה השנייה שמריץ' עומד בראשה, לאחר שמתחילת שנות ה-90 היה סגן נשיא בכיר במיקרוסופט ועמד בראש הפיתוח והשיווק של מערכות ההפעלה כולל Windows 95, ו-Windows NT, שתי המערכות שהפכו את מרחב המחשוב האישי והארגוני, בהתאמה, למה שמוכר כיום.

VMware נראית לעיתים כמו חברת הסטארט-אפ הציבורית המוצלחת בעולם. עם שווי שוק של 32 מיליארד דולר היא הפכה לחברת התוכנה השלישית בגודלה, לאחר מיקרוסופט ו-SAP.

עם שוק עצום שהיא מובילה, מחלקת פיתוח ענקית של 3,500 איש שכמו יצאה הרגע מהפקולטה למחשבים באוניברסיטת סטנפורד, גב איתן של EMC שמחזיקה בכ-80%, וצמיחה מהירה שמתוכננת להגיע ל-37% השנה, היא הופכת לגורם משמעותי יותר ויותר.

מריץ מתלבש היטב על הדימוי של VMware. הוא מונה למנכ"ל ביולי 2008 ונחשב למנהל מנוסה בעולם הטכנולוגי, אבל משדר ביישנות שמובלעת בכל מבט ומילה. את הראיון הבלעדי ל"גלובס", הראשון לעיתונות ישראלית, הוא מבצע במסגרת ביקור זריז בישראל, בו נפגש עם שותפים עסקיים ועם העובדים. "כאשר אתה בראש החברה אתה צריך גם לשחק תפקיד סמלי", הוא אומר, "זה לא שאני נהנה כל-כך נהנה להתראיין, אבל אני מבין שאני צריך לעשות את זה".

הביישנות הזו של מריץ נעלמת כאשר הנושא של מיקרוסופט, המעסיקה לשעבר והמתחרה בהווה ובעתיד הקרוב, עולה על השולחן. "בכל פעם שיש תזוזה של דור בעולם המחשוב, זה לא שהחברות הישנות בהכרח נעלמות, אלא שהמנצחים החדשים הם חברות חדשות - לא אלו שהיו שייכות לדור הקודם", הוא אומר, "אנחנו יכולים להיות אחד המנצחים הברורים בעידן של ענן המחשוב. זה לא שאנחנו מנסים לשנות את העולם, אלא שאנחנו מבינים שיש לנו הזדמנות להשיג יתרון מהשינוי הזה".

מריץ מגדיר את סביבת העבודה שלו כ"מרגשת", יותר בגלל טיב האנשים שיש בחברה, שלא שונים מהותית מ-10,000 האנשים אותם ניהל במיקרוסופט. "אלו אותם האנשים - מאוד חכמים ובעלי תשוקה, ולפעמים לא כל-כך עם הרגליים על הקרקע כפי שצריך. אבל אני נהנה לעבוד עם אנשים כאלו.

מיקרוסופט היה לנו מזל כך שהיה לנו אווזת זהב, מערכות ההפעלה, אווזה שהמשיכה להטיל ביצים כל הזמן וההכנסות המשיכו להגיע דרך הדלת. זה לא היה בריא כל הזמן, בגלל שביצענו החלטות גרועות לעיתים קרובות. אבל זה שונה לגמרי מלהיות אחראי על הביצועים של החברה ולדווח לבעלי המניות".

הקישור למיקרוסופט - גם במישור האישי וגם המקצועי - מעורר מיד את האסוציאציה של מערכת הפעלה חדשה. אלא שב-Vmware לא רואים כך את הדברים. "מערכות ההפעלה אינן נמצאות במרחב של מרכזי הנתונים, איפה שהחדשנות מתרחשת היום", קובע מריץ, "זה לא שמערכת ההפעלה נעלמת, היא פשוט תהפוך לחלק ממשהו אחר, גדול בהרבה".

עם זאת, רכישת חברה בתחום או פיתוח של מערכת הפעלה עמדה על הפרק בעבר ב-VMware. "שקלנו לבצע את זה בכל מיני דרכים, אבל חזרנו תמיד לסוגיה המרכזית - זו לא הנקודה שבה תהיה החדשנות. עדיף לכן שנרכז את היכולות שלנו במקומות שבהם תהיה החדשנות האמיתית".

גדלים בישראל

זהו אמנם הביקור הראשון של מריץ בישראל בתפקיד מנכ"ל VMware אך הביקור הראשון היה עוד בשנת 1990, אז הוא שכר מטעם מיקרוסופט את העובדים הראשונים למרכז הפיתוח של ענקית התוכנה בחיפה.

החיים האישיים הובילו אותו מאז פעמים רבות לישראל בשנים שלאחר מכן, בעיקר בעקבות אשתו הישראלית, ויש לזוג אף דירה בתל-אביב. הפעם, הוא הגיע לפגישות עם העובדים במרכז הפיתוח שגדל לאחר רכישת פעילות nLayers מ-EMC לפני מספר חודשים, וכן לפגישות עם לקוחות.

מרכז הפיתוח בישראל מבוסס על רכישת B-hive לפני כשנתיים וחצי, וכיום הוא חלק החטיבה העסקית לאפליקציות, שתחת ניהולו של בועז חלמיש, יוצא מרקורי בעבר. העברת הפעילות מ-EMC וגידול פנימי אינטנסיבי העמידו את מספר העובדים במרכז המקומי על 105, ותוספת של 10 עובדים בצד המכירות והתמיכה.

"ישראל היא מקום שאנחנו שמחים להיות בו בגלל איכות האנשים, ואנחנו מצפים להמשיך ולגדול כאן", אומר מריץ. פעילות המכירות של החברה מנוהלת על-ידי רון קוהבלום ושמוליק ענטבי, שמנהל את הפעילות בטורקיה ובישראל. השוק הישראלי מאופיין באימוץ מהיר של מוצרים מתקדמים, וגם פתרונות הווירטואליזציה נקלטו כאן מהר יחסית, מה שסייע לצוות המכירות המקומי לזכות בשלוש השנים האחרונות בפרסי הצטיינות מבין סניפי החברה בגיאוגרפיות השונות.

בדרך לאבולוציה

הרעיון הטכנולוגי של הווירטואליזציה קיים עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת ויושם על-ידי IBM במערכות המיינפריים הוותיקות. הבסיס לווירטואליזציה הוא כלכלי בעיקרו. משאבי החומרה במערכות המחשוב - כגון יכולות העיבוד והזיכרון - מנוצלים רק בחלק קטן מזמן העבודה כל עוד הם מיועדים לפעילות ספציפית על-ידי מערכות ההפעלה והיישומים.

כדי לייעל את העבודה עם מערכות המחשוב היקרות, נוצרה שכבת תיווך שהפרידה לוגית בין חלקי התוכנה והחומרה במחשב, כך שהחומרה תוכל לשמש למספר גדול של יישומים.

במשך עשרות שנים חיפשו בשוק המחשוב פתרון לשיפור הניצולת לסביבת המחשוב הסטנדרטית של אינטל (ארכיטקטורת x86) שמתוכננת להריץ מערכת הפעלה ואפליקציה יחידה על גבי החומרה ומנצלת כ-10% בלבד מכוח המחשוב.

ב-VMware יישמו את הידע שצבר צוות חוקרים באוניברסיטת סטנפורד בראשותו של פרופ' מנדל רוזנבלום לצורך הצעת פתרון כך שתהפוך את הניצולת של השרתים הארגוניים שמבוססים על מעבדי אינטל ו-AMD לטובה בהרבה באמצעות וירטואליזציה.

פרקטית, מאפשר הפתרון של החברה להריץ מספר גדול של תשתיות תוכנה ארגוניות, בין 20 ל-30 על-פי הערכות VMware, על שרת פיזי יחיד. במשך 12 השנים מאז הוקמה הפכה VMware את הווירטואליזציה לדבר החם בעולם המחשוב, ועל הדרך גם לבסיס שעליו צפוי להתרומם גם השלב האבולוציוני הבא, ענן המחשוב, שמסתמך מבחינת התשתית על ניהול אוטומטי מתוחכם של שרתים וירטואליים רבים.

מריץ נכנס ל-VMware ביולי 2008, מיד לאחר פיטוריה של דיאן גרין, המנכ"לית הקודמת והמייסדת, רעייתו של רוזנבלום, בידי ג'ו טוצ'י, מנכ"ל EMC ויו"ר VMware.

מיד לאחריה עזב גם מנדל רוזנבלום, שהיה המדען הראשי, שניהם כבר לא בקשר מקצועי עם החברה. ב-VMware, שחלק ממנהליה הבכירים היו תלמידים של רוזנבלום בסטנפורד, לא הייתה אווירה טובה באותם ימים.

"החברה עשתה דברים רבים בצורה נכונה", מתאר מריץ את המהלכים שבהם נקט עם כניסתו לתפקיד, "והדבר הראשון שעשיתי היה להבטיח לאנשים שהדברים האלו לא ישתנו. אי אפשר לבצע את זה בן-לילה. החברה צמחה מאוד מהר, ובכל פעם שצומחים מהר אתה צובר גם חטאים לצד הצלחות. צריך להשתדל לשפר כל הזמן".

* איך אתה מגיב לכך שאתם נראים כסטארט-אפ המצליח בעולם?

"יש לזה משמעות חיובית, כי אנחנו עושים דברים מתקדמים, אך גם צד השלילי קיים, כי כאשר אתה נהפך לחלק מהתשתית של החברות הגדולות, הן רוצות ספקים יציבים. לכן, אנחנו צריכים להיות ממוקדים על איכות ויציבות, תוך ניסיון להביא את הטכנולוגיה המתקדמת. זה לא תמיד פשוט".

נכנסים גם ל-iPad

ב-VMware רואים את נושא ענן המחשוב, כלומר אספקת תוכנות ומשאבי מחשוב מרחוק, כמוביל את עולם המחשוב החדש. "זה תמיד לוקח יותר זמן ממה שמצפים למהפכות טכנולוגיות להתרחש ויש הייפ מיותר בתחום הזה", אומר מריץ, "השינויים האלו מתחילים הרבה יותר לאט ממה שחושבים, ורק לאחר מכן הם מתרוממים באופן חד. הענן מכסה הרבה תחומים, וחברות מייחסות לנושא חשיבות מוגברת בכדי לעזור במכירות".

לדברי מריץ, Vmware מייעדת את אסטרטגיית הענן שלה לשוק ה-IT הארגוני. Vmware הודיעה לפני מספר ימים בכנס VMworld בקופנהגן על פתרון שיאפשר לספק יכולות וירטואליזציה באמצעות השרתים הארגוניים גם ל-iPad של אפל ובעתיד גם לטלפונים מבוססי אנדרואיד, כך שיוכלו לגשת מהתקנים אלו לסביבת העבודה הארגונית ללא קשר לחומרה ולמערכת ההפעלה המקורית שהם מריצים.

"במחלקות ה-IT עשו מאמצים רבים בשני העשורים האחרונים כדי לספק למשתמשים מערכות מחשב מבוססות חלונות, והם סופסוף הגיעו למצב יחסית סביר בזה", אומר מריץ עם לא מעט שמחה לאיד, "והנה, פתאום הם רואים חיות אחרות נכנסות לגן החיות של המחשוב הארגוני - כמו iPad ו-iPhone. הם יוכלו לספק לעובדים גישה ליישומים שהם צריכים ללא קשר להתקן המחשוב שיש להם בידיים, כי סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, ינסה למכור להם iPad חדש בכל שנה, ומחלקות ה-IT הארגוניות לא יכולות להתקדם בקצב הזה".