האופציות של זהבית כהן

באופן פורמלי עסקת פסגות בין יורק לאייפקס לא בוטלה, אבל נראה שרק נס יציל אותה

תוך כדי חילופי האשמות הדדיות, התפוצצה אתמול אחר הצהריים עסקת פסגות. המגעים בין זהבית כהן מקרן אייפקס לג'רמי בלנק מקרן יורק הופסקו, ושני הצדדים עברו לפסים משפטיים: מכתבי "מרשי טוען, מרשך טוען", כבר החלו להישלח.

אמנם באופן פורמלי העסקה לא בוטלה, אבל כרגע נראה שרק נס יציל אותה. "צריך להשלים עם המצב - דרכינו נפרדות", מאשר מקורב לעסקה.

הסיבה הרשמית לפיצוץ היא טכנית. אתמול בארבע היה המועד האחרון לסגירת העסקה, וביורק ציפו לקבל מאייפקס מסמך חתום המאשרר את תנאיה. במקום זה הם קיבלו הודעה שבה נאמר כי מבחינת אייפקס ההסכם הופר, וליורק יש 30 יום לתקן את ההפרות.

מבחינת יורק, אייפקס הפסיקה את המו"מ והיא אשמה. מבחינת אייפקס, החקירה נגד פסגות, שמציבה איום בהרשעה פלילית על בית ההשקעות, היא "הפרת ההסכם מצד יורק שלא מאפשרת להגיע להסדר".

באייפקס ביקשו מיורק להאריך את הדד ליין בפרק זמן סביר שיאפשר את מיצוי המשא ומתן עם הפרקליטות כדי לסיים את הפרשה בתשלום כופר. יורק סירבה. בלנק העניק כבר שתי הארכות למועד סגירת העסקה ואינו רואה טעם להארכה נוספת. מבחינתו, אתמול הגיע הזמן לקבל החלטה. העסקה באוויר כבר שנה ואין טעם למשוך את העניין.

השאלה על מי מוטלת האשמה היא פיקנטית, אך אינה רלוונטית. יום אחד בית משפט בניו יורק אולי יכריע בכך. בכל הקשור לשוק ההון הישראלי ולעתידה של פסגות, זה לא משנה האם האשם הוא ג'רמי או זהבית. העובדה שנותרת בעינה היא שפסגות נשארת בבעלות יורק, וכעת השאלה החשובה היא מה הלאה.

ניסיון מס' 4 של זהבית

זהבית כהן יוצאת מעסקה יקרה בה המחיר נראה מופרז, אבל עם ביטול העסקה היא מאבדת את ההזדמנות לרכוש את בית ההשקעות המוביל בישראל, ומדובר כבר בניסיון השלישי שלה.

כהן ניסתה לרכוש את פסגות מלאומי בשנת 2005, חשבה על לאומי בשנת 2008 וכמעט קנתה עכשיו את פסגות מיורק. הרציונל שהניע אותה לרכוש גוף פיננסי עומד בעינו, וכעת היא מסתובבת עם 2 מיליארד שקל פנויים ומחפשת גוף פיננסי לרכישה.

מה יהיה הניסיון הרביעי של זהבית כהן? בתי השקעות אין, אבל על המדף נמצאים שתי חברות ביטוח ובנק.

המועמדת הראשונה היא כלל ביטוח. הבעיות: מדובר בחברה שזקוקה לאוברול, במוכר - נוחי דנקנר - שלא מוכן להתפשר על מחיר, ובמחיר גבוה מדי: 1.9 מיליארד דולר.

המועמדת השנייה היא הפניקס. הבעיות כאן הן שתהליך ההחלמה שלה עדיין בעיצומו. אייל לפידות עושה שם מהפכות נדרשות, אבל השינוי עוד לא בא לידי ביטוי. גם המוכר, יצחק תשובה, ידרוש מחיר מלא של לפחות 900 מיליון דולר. היתרונות: להפניקס פוטנציאל ההשבחה הגבוה ביותר בענף הביטוח, ויש גם בונוס - קנה את פניקס, קבל את אקסלנס .

המועמד השלישי הוא בנק דיסקונט, שיוכל להיות על המדף מפברואר 2011. רובין שראן רוצה למכור כבר מזמן, עבור הברונפמנים זה רק עניין של מחיר. דיסקונט נסחר מתחת להון ומהווה הזדמנות למי שיהיה מוכן להתמודד עם בעיות יסוד כמו יחסי עבודה וחוסר יעילות. במחיר של פסגות אפשר לרכוש את גרעין השליטה בדיסקונט עם פרמיית שליטה נדיבה.

ג'רמי חי בהכחשה

מן העבר השני, ביטול עסקת אייפקס משאיר את ג'רמי בלנק ואת יורק בלי האקזיט שכבר היה מונח בכיס. מדוע התעקש בלנק על קוצו של יו"ד ולא נתן הארכה? גם בסביבתו לא מבינים, אבל זה לא משנה. בלנק לוקח הימור עצום ותוך חודשים ספורים נדע אם לא היה פזיז מדי.

בלנק עצמו אינו מוכן לדבר. דום שתיקה. אבל אם היה מסביר את זווית הראייה שלו, הוא כנראה היה אומר שמבחינתו הכל נפלא: פסגות הוא הגוף הגדול ביותר בשוק, צומח ומתרחב, הנכסים המנוהלים גדלים, אין לבית ההשקעות כמעט חוב והעסק רק הולך ומשביח.

אם הוא היה מתייחס לבעיה הניהולית שתיווצר עם עזיבתו הכפויה של המנכ"ל, רועי ורמוס, בלנק ודאי היה טוען שאף אחד לא אומר שורמוס יעזוב, ואולי הוא יישאר, ובכל מקרה החברה חזקה יותר מהאנשים שעובדים בה.

בשורה התחתונה הוא בוודאי היה מסכם שליורק אין בעיה להחזיק בפסגות ככל שידרש, ואם אייפקס הלכה אז יבואו קונים אחרים שישלמו לפחות אותו מחיר, אם לא יותר. הרי בהשוואה יחסית לבלקרוק פסגות זולה מאוד.

לנו נדמה שאם זו תפיסתו של בלנק הרי שהוא חי בהכחשה. פסגות רווחי פחות מהמתחרים, הוא מנהל את היקף הנכסים הגבוה בשוק אבל חלק ניכר מהם מנוהל על גבול ההפסד, כדי לשמור על היקף הנכסים הוא מחלק הנחות בסיטונות.

חוץ מזה, כמה זמן ימשיך ורמוס בתפקידו כשהפרקליטות שוקלת להעמידו לדין? בלנק עלול למצוא את עצמו בלי איש המפתח של פסגות, בשוק תחרותי, כשפסגות מאוים מכל עבר והמתחרים מתחזקים. כל זה כשהשאלה הגדולה היא האם באמת יימצא גוף שיהיה מוכן לשלם ליורק את מה שאיפקס לא הסכימה? האם בלנק לא יתעורר בוקר אחד ויגלה שטעה טעות מרה? הימור גדול, כבר אמרנו.